Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor , Secretar de Stat Bogdan Radu Balaniscu – 20 de ani InfoCons Protecția Consumatorilor

Un consumator informat reprezintă baza unei piețe sănătoase

Într-o lume în care piața produselor și serviciilor cunoaște o continuă creștere și schimbare, consumatorii trebuie să aibă șansa de a învăța și de a fi informați în vederea dezvoltării unei societăți în care fiecare cetățean își cunoaște drepturile și obligațiile, astfel fiind protejați în fiecare domeniu al pieței.

Lipsa unei bune informări a consumatorilor reprezintă o vulnerabilitate, iar acest fenomen duce la un dezechilibru al pieței, în absența echității în ceea ce privește raportul calitate-preț beneficiile fiind doar de o singură parte, mai exact de cea a  agenților economici. Astfel, consumatorii ajung să plătească un preț mai mare pentru anumite servicii, ceea ce nu este normal.  

În România , Protecția Consumatorului are o istorie destul de recentă, cauzată de perioada comunistă în care drepturile cetățenilor erau îngrădite, statul având monopol asupra activităților economice, însă acestei instituții în revine un rol major  în reglementarea normelor privind respectarea concurenței, calității, dar și al interesul financiar al consumatorilor .

Cum societatea este într-o continuă schimbare, ultimii ani au adus cu ei o serie de evenimente care au destabilizat piața –  pandemia COVID-19 , conflictul din Ucraina , plasând consumatorul în centrul unor modificări de paradigmă, ceea ce poate lăsa loc apariției inclusiv a unor abuzuri venite dinspre agenții economici.  

Mai mult decât aceste evenimente, nu trebuie pierdut din vedere faptul că lumea se confruntă cu provocările schimbărilor climatice, provocări pentru care, atât la nivel de U.E. , cât și la nivelul țării noastre, există creionată o agendă bine stabilită care introduce noțiunea de tranziția verde – concept care prevede și o latură a informării consumatorilor cu privire la viața sustenabilă, dar și la produsele și serviciile prietenoase cu mediul. Printr-un astfel de demers poate fi crescut indicatorul de încredere a consumatorilor față de activitatea economică și, totodată, poate fi sporit gradul de protecție a acestora.

Cred că, indiferent de dinamica cu care societatea se dezvoltă, consumatorii pasivi, odată deveniți consumatori activi și informați cu privire la drepturile și obligațiile pe care le au, pot consolida activitatea pieței economice, unde cererea și oferta se întâlnesc. Tocmai de aceea consider că activitatea Protecției Consumatorului este extrem de importantă în acest context și trebuie să se desfășoare într-un strâns partenerial cu celelalte structuri ale statului care reglementează acest sector, motiv pentru care reiterez deschiderea mea la colaborare, dat fiind că îmi doresc să crească nivelul de informare a românilor și gradul de securizare a acestora în fața unor posibile derapaje.

 

InfoCons Protectia Consumatorilor Protectia Consumatorului

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal