România a făcut pași importanți în protecția consumatorilor în ultimii 20 de ani. În această perioadă, au fost introduse o serie de legi și reglementări pentru protejarea drepturilor consumatorilor , iar autoritățile au luat măsuri pentru a asigura implementarea acestora.
Instituții precum Protecția Consumatorilor sau Consiliul Concurenței au devenit entități cheie în eforturile de protejare a consumatorilor români.
Primul pas important în domeniul protecției consumatorilor a fost făcut în 2007, odată cu trecerea la legislația UE ca referință. Aceasta a dus la o mai bună funcționare a pieței și asigurarea unui nivel ridicat de protecție a consumatorilor , prin reglementarea practicilor comerciale care pot afecta interesele economice ale consumatorilor .
Cel mai important pas recent în ce privește întărirea protecției consumatorului român este transpunerea în legislația națională a Directivei privind drepturile consumatorilor din 2011.
Legislația a impus ca produsele și serviciile vândute să respecte standardele europene. Acest lucru și astăzi că produsele vândute în România sunt sigure și de înaltă calitate, iar consumatorii au dreptul de a fi informați în mod clar și corect despre aceste produse.
Consumatorii au în prezent acces la o serie de instituții specializate pentru a-și proteja drepturile, cum ar fi Protecția Consumatorului , instanțele de judecată, medierea și arbitrajul.
În ultimii ani, Protecția Consumatorilor și-a sporit eforturile de monitorizare și sancționare a practicilor comerciale neloiale, inclusiv creșterea nivelului de verificare a companiilor și impunerea de sancțiuni corespunzătoare. În plus, autoritățile se străduiesc să îmbunătățească transparența și informațiile furnizate consumatorilor .
Acestor eforturi li se alătură și Ministerul Finanțelor , care asigură piața împotriva publicității înșelătoare și pe comercianți împotriva publicității comparative ilegale.