Consumatorii se confrunta deseori cu probleme diverse cand incearca sa returneze un produs din cauza lipsei de informatii privind drepturile si obligatiile pe care le au cu privire la aceasta tema.
Legislatia romana, vine in intampinarea consumatorilor care achizitioneaza un produs care nu corespunde cerintelor lor, in sensul ca acestia pot returna aceste produse in anumite conditii legale.
In sprijinul acestei afirmatii, in Ordonanta 130 / 2000 – privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta, este specificat ca renuntarea la cumparare este aplicabila doar clientilor persoane fizice.
O alta lege care cuprinde dispozitii in ceea ce priveste returul produselor este si Legea nr. 296 / 2004 privind Codul Consumului, care stipuleaza ca, “in cazul lipsei conformitatii produselor (…) constate de consumator, acesta are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, repararea sau inlocuirea produselor, in fiecare caz fara plata, cu exceptia cazului in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionala. `
Pentru a beneficia de posibilitatea de a returna produsele, consumatorii, conform dispozitiilor Legii nr. 449 / 2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, trebuie sa demonstreze ca lipsa conformitatii produsului exista la momentul achizitionarii acestuia.
In schimb, in cazul contractelor incheiate la distanta, reglementate de O.G. nr. 130 / 2000, consumatorul are dreptul de a denunta contractul la distanta, in termen de 10 zile lucratoare, fara penalitati si fara invocarea vreunui motiv. Singurele costuri care pot fi suportate de consumator sunt cheltuielile directe de returnare a produselor.
Astfel, in cazul produselor achizitionate online, acestea trebuie sa fie returnate in aceeasi stare in care au fost livrate (in ambalajul original cu etichetele intacte si documentele care le-au insotit).
InfoCons – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.