Ghidul asiguratului de sanatate : Drepturi si Obligatii

Calitatea de asigurat

 

Codul Fiscal prevede următoarele:

„Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10% și se datorează de către persoanele fizice care au calitatea de angajați, cele care realizează venituri pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum şi de către cele care nu realizează venituri dar optează să se asigure în sistem”.

Anumite categorii de persoane sunt asigurate fără plata contribuției, printre care:

  • copiii până la vârsta de 18 ani ;
  • tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă:
    • sunt elevi, inclusiv absolvenții de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu ma mult de 3 luni de la terminarea studiilor,
    • ucenici sau studenți
    • absolvenţii facultăţilor de medicină, stomatologie, farmacie, dar nu mai mult de 6 luni de la absolvirea facultăţii,
    • studenţii-doctoranzi ;
    • persoanele care urmează modulul instruirii individuale, pe baza cererii lor, pentru a deveni soldaţi sau gradaţi profesionişti.

Prevederea se aplică inclusiv în cazul tinerilor de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, elevi, ucenici sau studenţi, respectiv în cazul studenţilor-doctoranzi, înmatriculaţi într-o instituţie de învăţământ liceal/şcoală profesională sau instituţie de învăţământ superior, după caz, acreditată, din altă ţară;

  • soțul, soția și părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate;
  • femeile gravide și lăuzele;
  • persoanele cu handicap;
  • bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate;
  • beneficiarii legilor speciale;
  • pensionarii;
  • persoanele care se află în concedii acordate în baza Legii 346/2002 (urmare unor accidente de muncă sau a unor boli profesionale);
  • persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la doi ani sau, după caz, până la trei ani;
  • persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj.

 

 Drepturile asiguraților

În cadrul sistemului de asigurări sociale, asigurații au următoarele drepturi:

  • să aleagă furnizorii de servicii medicale, precum și casa de asigurări de sănătate la care se înscriu;
  • să fie înscriși pe lista unui medic de familie ales în mod liber;
  • să își schimbe medicul de familie ales, dar nu mai des de o dată la 6 luni, cu anumite excepții reglementate în Contractul-cadru;
  • să beneficieze de servicii de asistență medicală preventivă și de promovare a sănătății, servicii medicale în ambulatorii și în spitale aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate, servicii medicale de urgență, unele servicii de asistență stomatologică, tratament fizioterapeutic și de recuperare, dispozitive medicale;
  • să li se garanteze confidențialitatea privind datele, în special în ceea ce privește diagnosticul și tratamentul;
  • să aibă dreptul la informații în cazul tratamentelor medicale;
  • să beneficieze de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, în condițiile legiide asigurări sociale de sănătate, în condițiile legii.

 

 Obligațiile asiguraților

Pentru a putea beneficia de drepturile anterior menționate, asigurații au următoarele obligații:

  • să se înscrie pe lista unui medic de familie;
  • să anunțe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;
  • să se prezinte la controalele profilactice și periodice;
  • să anunțe în termen de 15 zile medicul de familie și casa de asigurări de sănătate asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea lor întro anumită categorie de asigurați;
  • să respecte tratamentul și indicațiile medicului și să aibă o conduită civilizată față de personalul medico-sanitar;
  • să achite contribuția datorată fondului și suma reprezentând coplata/contribuția personală, în condițiile legii.

Verificarea calității de asigurat se poate face online, prin interogarea aplicației disponibile pe pagina web a CNAS și pe paginile web ale caselor de asigurări de sănătate: http://siui.casan.ro:82/Asigurati/

 

Sursa : Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS)

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Te-ar putea interesa și