În ultimii ani, societatea mondială a devenit o societate de consum, cu atât mai mult societatea românească s-a aliniat trend-ului şi românii au devenit unii dintre cei mai mari consumatori – de la simplele şerveţele de hârtie până la ultimile apariţii în materie de gadget-uri, maşini sau construcţii. Într-un ritm atât de alert şi dominaţi de `setea` de consum, există riscul de a fi ignorate aspectele cele mai importante, atât de consumatori cât şi de producători, şi anume – drepturile consumatorilor.
A fi consumator înseamnă a consuma produse şi servicii pentru satisfacerea necesităţilor. Subliniez această definiţie deoarece vreau să se remarce faptul că satisfacţia consumatorului este elementul definitoriu al consumului. Prin urmare, fiecare cetăţean aflat în postura de consumator trebuie să fie conştient de faptul că o simplă tranzacţie economică îi conferă drepturi în ceea ce priveşte calitatea bunului achiziţionat. Le recomand să nu devină sclavi ai consumului, să devină `creatori/design-eri` ai bunurilor consumate prin solicitarea drepturilor care li se cuvin! Totul stă în atitudine!
Din experienţa mea de 11 ani în domeniul protecţiei consumatorilor, trebuie să recunosc faptul că relaţia consumator – producător/distribuitor, în România este una, în marea majoritate, anormală şi de multe ori imorală. Nu vreau să acuz rea-voinţa agenţilor economici implicaţi, însă de prea multe ori am constatat că scopul final al acestora nu este satisfacţia consumatorului, ci, mai degrabă, creşterea imorală a profiturilor. Sunt ignorate siguranţa, calitatea produselor şi sănătatea cetăţeanului! Nu există, în România, laboratoare specializate, suficiente, axate pe diverse domenii de activitate şi nu sunt dotate corespunzător în vederea testării produselor! De aceea stă în puterea fiecăruia dintre noi, din postura de consumator, să condamnăm aceste practici abuzive şi să punem capăt ilegalităţilor şi mai ales faptelor imorale la care se pretează agenţii economici care se află, de fapt, la mâna consumatorilor, prin aducerea la cunoştinţa instituţiilor abilitate a neregulilor privind calitatea produselor şi serviciilor.
Drepturile consumatorilor sunt apărate de Instituţia Protecţiei Consumatorului. Însă, aceasta trebuie sprijinită de o legislaţie pe măsura comportamentului operatorilor economici. Trebuie schimbate principiile de abordare a controlului pe diverse domenii de activitate, punându-se accent pe testarea produselor şi eliminarea celor neconforme din consumul uman, mai ales la importatori şi producători. Este nevoie de un cuantum al amenzilor care să facă diferenţa între producător, distribuitor şi micul comerciant. Există, la ora actuală, o lipsă a personalului de specialitate în domeniul protecţiei consumatorului. În ultimii ani, personalul a fost redus, instituţia a fost decimată, au lipsit cursuri de specializare a personalului, comisarii pentru protecţia consumatorului având printre cele mai mici salarii din sistem – lipsind astfel motivaţia de a-şi îndeplini atribuţiile în mod profesionist. Nu a existat o coerenţă logică în funcţionarea acestei instituţii şi în modul de abordare a complexităţii problemelor semnalate.
Cu toate acestea, drepturile de consumator sunt apărate şi, totdeauna, veţi găsi sprijin şi respect dacă apelaţi la serviciile de protecţie a consumatorului. O să vă dau un singur exemplu în acest sens – Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a dat câştig de cauză consumatorilor în procesul cu o anumită bancă în privinţa ilegalităţii comisioanelor de risc. Şi să nu uităm că au fost mii de dosare, la nivel naţional, depuse în fiecare judeţ la Instituţia pentru Protecţia Consumatorului, numai pe subiectul comisioanelor şi contractelor din domeniul bancar. Este un exemplu că se poate lupta pentru drepturile noastre de consumator şi că dreptatea se impune chiar şi în lupta cu mari concerne bancare. Totul se rezumă la conştientizarea de către consumatori a drepturilor pe care aceştia le au.
Sănătatea şi siguranţa fiecărui consumator depind de atitudinea fiecăruia dintre noi! Luptă pentru drepturile tale! IA ATITUDINE!
Vă mulţumesc!
Prefect,
MIHAI MOHACI