Indiferent în ce ţară europeană v-aţi face cumpărăturile, ca cetăţean al UE beneficiaţi de un set minim de drepturi.
Printre acestea se numără:
Garanţie de 2 ani
- Dacă produsul de dovedeşte defect sau neconform cu descrierea, aveţi dreptul la o garanţie de 2 ani peste tot în UE, timp în care vânzătorul trebuie să-l repare sau să-l înlocuiască gratuit
- Pe lângă această garanţie minimă valabilă la nivel european, în anumite ţări s-ar putea să beneficiaţi de protecţie adiţională.
- [!] În unele ţări, dacă au trecut primele şase luni din perioada de garanţie de 2 ani, va trebui să demonstraţi că produsul a fost defect sau neconform cu descrierea în momentul în care l-aţi achiziţionat, dacă vâzătorul contestă acest lucru. De asemenea, în unele ţări există date limită până la care puteţi contacta vânzătorul din momentul în care aţi descoperit defectul produsului.
- Mulţi vânzători oferă propriile garanţii comerciale – de exemplu, o garanţie valabilă la nivel european timp de 1, 3 sau 5 ani. Aceste garanţii adiţionale pot fi oferite gratuit sau contra cost.
- Ele sunt obligatorii din punct de vedere juridic şi trebuie formulate într-un limbaj cât mai clar. Garanţiile adiţionale nu înlocuiesc garanția de 2 ani, care se aplică întotdeauna.
Reparare, înlocuire, rambursare
- În baza garanţiei de 2 ani, dacă produsul nu poate fi reparat sau înlocuit într-un interval rezonabil și fără inconveniente, puteți solicita rambursarea sumei plătite sau o reducere de preț.
- Unele ţări ale UE le oferă consumatorilor protecţie adiţională.
Nediscriminare
- Vânzătorii nu au voie să vă aplice un preţ mai mare la un produs sau serviciu pentru simplul motiv că locuiţi în altă ţară din UE.
- De asemenea, nu au dreptul să vă refuze un serviciu (de ex. închirierea unui DVD sau o rezervare la hotel) pe acelaşi motiv.
- [!] Refuzul poate fi legal dacă există motive întemeiate. De asemenea, accesul la anumite servicii din străinătate (de ex. unele tipuri de asigurări) poate fi restricţionat.
Probleme cu achiziţiile din altă ţară a UE: ce pot face?
- Încercaţi mai întâi să contactaţi vânzătorul: în baza garanţiei de 2 ani, acesta este răspunzător dacă produsul se dovedeşte a fi defect sau neconform cu descrierea.
- Verificaţi termenii eventualelor garanţii comerciale adiţionale pe care vi le-a oferit vânzătorul, pentru că şi acestea sunt obligatorii. În baza garanţiei oferite de vânzător, este posibil ca un produs să poată fi reparat sau înlocuit în ţara dumneavoastră, chiar dacă l-aţi cumpărat din străinătate.
InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.
FII INFORMAT! IA ATITUDINE! – 0219615
Sursa: europa.eu