Astăzi, Comisia Europeană și autoritățile naționale de protecție a consumatorilor au publicat rezultatele unei inspecții, derulate la nivelul întregii Uniuni, care a vizat 207 site-uri internet ce oferă servicii de telefonie fixă sau mobilă, de internet, precum și de streaming audio și video.
Burse şi locuri de muncă pentru cercetători
Rezultatele inspecției au arătat că este posibil ca 163 din aceste site-uri să se facă vinovate de încălcarea legislației UE în materie de protecție a consumatorilor. Printre problemele cel mai frecvent identificate se numără: publicitatea la pachete despre care se lasă impresia că ar fi gratuite sau disponibile la un preț redus când de fapt sunt incluse într-o oferă grupată, absența sistemelor de soluționare a litigiilor sau faptul că aceste site-uri pot să modifice în mod unilateral clauzele contractelor fără a-i informa pe consumatori și fără a le oferi acestora vreo explicație.
Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: `Consumatorii își folosesc zi de zi telefoanele mobile sau abonamentele de internet și ar trebui să poată să aibă încredere în aceste servicii. Inspecția confirmă însă faptul că mai multe site-uri care vând astfel de servicii îi induc în eroare pe consumatori prin promovarea unor reduceri false sau prin faptul că nu pun la dispoziția acestora toate informațiile de care au nevoie pentru a lua o decizie avizată. Sper că aceste informații false și înșelătoare vor fi corectate cât mai curând posibil, astfel încât întreprinderile din sector să respecte pe deplin normele UE în materie de protecție a consumatorilor.`
Comisia a propus recent pachetul `Noi avantaje pentru consumatori`, care va oferi consumatorilor mai multe pârghii de acțiune pentru a lua măsuri împotriva comercianților care recurg la practici comerciale neloiale, iar autorităților mijloace mai robuste pentru a asigura respectarea normelor UE în materie de protecție a consumatorilor.
Principalele constatări:
- în 50 % din cazuri, site-urile conțineau promoții la un pachet de servicii gratuite sau la preț redus, când de fapt era vorba doar de un serviciu oferit în cadrul unui pachet grupat;
- în 78,7 % din cazuri, pe site-uri nu figura un link către pagina platformei de soluționare online a litigiilor;
- 40,6 % din site-uri nu furnizau nicio descriere a unui sistem de soluționare a litigiilor;
- 31,9 % din site-uri puteau modifica unilateral clauzele contractului sau caracteristicile serviciului fără să informeze consumatorii și fără să le ofere acestora posibilitatea de a anula contractul;
- 25,1 % din site-uri nu ofereau informații clare sau veridice cu privire la mecanismele de compensare și rambursare disponibile în situația în care serviciul oferit nu este cel pentru care clientul a dat bani;
- 21,7 % din site-uri nu ofereau informații clare și cuprinzătoare cu privire la reînnoirea automată a contractului.
Reînnoirea și preschimbarea permisului de conducere
Etapele următoare
Autoritățile naționale se vor apleca mai în detaliu asupra celor 163 de site-uri în cazul cărora s-au constatat nereguli, iar, dacă acestea se dovedesc reale, vor trebui luate măsuri de remediere. Autoritățile din domeniul protecției consumatorilor vor veghea ca site-urile respective să redevină conforme, folosind procedurile naționale de asigurare a respectării legislației pe care le au la dispoziție.
Sursa: Europa.eu
– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!
– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!