Felicit InfoCons pentru cei 20 de ani de protecție a consumatorilor. Piața unică asigură standarde înalte în ceea ce privește drepturile consumatorilor. Pe întreg teritoriul Uniunii, putem fi siguri că produsele pe care le cumpărăm sunt sigure, că suntem protejați împotriva practicilor neloiale și că ne putem face respectate drepturile. Organizațiile de consumatori sunt indispensabile în sprijinirea, protejarea și informarea consumatorilor.
Viziunea noastră privind politica de protecție a consumatorilor până în 2025 este cuprinsă în Noua agendă a consumatorilor. Aceasta este structurată în jurul a cinci domenii prioritare: tranziția ecologică, transformarea digitală, aplicarea eficientă a legislației și despăgubirile, abordarea nevoilor specifice ale consumatorilor și protecția consumatorilor în context global. Continuăm să realizăm acțiunile prezentate în agendă și, în special, am făcut propuneri legislative, de exemplu, cu privire la abilitarea consumatorilor pentru tranziția ecologică sau la modernizarea normelor privind creditul de consum și comercializarea la distanță a serviciilor financiare. În prezent, efectuăm o verificare a întregii legislații europene în materie de protecție a consumatorilor, pentru a vedea dacă aceasta este încă adecvată scopului în era digitală.
Succesul Agendei noastre pentru protecția consumatorilor va depinde de un parteneriat larg care să implice toate părțile interesate relevante. Sprijinim statele membre, de exemplu în ceea ce privește transpunerea legislației UE sau prin consolidarea capacității autorităților naționale. De exemplu, am dezvoltat un set de instrumente electronice inovatoare care pot fi utilizate pentru a aborda practicile comerciale online. De asemenea, colaborăm cu întreprinderile care doresc să facă un efort suplimentar și să devină sustenabile sau să ofere protecție consumatorilor dincolo de cerințele legale. Am studiat care sunt criteriile care contribuie la succesul consilierii locale și specifice pentru consumatori și lucrăm la o abordare strategică pentru a îmbunătăți sensibilizarea și educarea consumatorilor.
Consumatorii sunt afectați de actualitate în diverse moduri, iar sarcina noastră este de a răspunde nevoilor lor în cel mai bun mod posibil. Când a lovit pandemia și au fost impuse închideri, oamenii s-au mutat de la magazinele de cărămidă și mortar la cumpărăturile online – unde ar putea fi expuși la fraude și escrocherii, sau la modele obscure. Cererea de echipamente de protecție personală a crescut vertiginos, punând mai mult accent pe siguranța produselor. Experiența acumulată în urma pandemiei a necesitat o analiză mai profundă a cadrului de reglementare pentru pachetele de călătorie. În prezent, consumatorii se confruntă cu vârfuri ale prețurilor la energie și cu creșteri importante ale costului vieții. Știm că grupuri mari de consumatori sunt îngrijorați de posibilitatea de a ajunge la sfârșit de lună, au luat măsuri pentru a-și reduce consumul de energie sau și-au folosit economiile pentru a ajunge la sfârșitul lunii. Cred că depinde de noi nu numai să răspundem la crize neașteptate, ci și să ne asigurăm că politicile noastre sunt rezistente și pregătite pentru viitor, indiferent de ceea ce se va întâmpla.