Ultimul raport al Comisiei Europene privind prețurile automobilelor arată că, în 2010, acestea au scăzut cu 2,5%, în termeni reali, în întreaga Uniune Europeană, în paralel cu o ușoară convergență a prețurilor de catalog pentru automobilele noi. Aceste tendințe pe termen lung în materie de prețuri se înscriu în direcția deciziei adoptate anul trecut de către Comisie, conform căreia regulile specifice în materie de concurență pentru vânzarea automobilelor noi nu mai sunt justificate.
`Mă bucură să constat că, în Europa, consumatorii continuă să beneficieze de concurența existentă pe piețele de vânzare a automobilelor noi și de o scădere semnificativă a prețurilor în termeni reali. Faptul că diferențele de preț între statele membre au continuat să scadă este un indicator pozitiv al concurenței transfrontaliere. De asemenea, sunt încântat să observ că, pentru prima dată în decursul unui deceniu, prețurile reale la nivelul UE ale serviciilor de reparație și de întreținere au încetat să crească, semn că sectorul a înțeles noile reguli ale jocului` a declarat Joaquín Almunia, vicepreședinte al Comisiei responsabil de politica în materie de concurență.
În general, diferențele de preț pentru autoturisme între statele membre au scăzut, astfel cum rezultă din prețurile de catalog ale producătorilor. Însă diferențele rămân ridicate în anumite cazuri, ceea ce conduce la realizarea de economii importante pentru consumatorii care efectuează achiziții transfrontaliere. În zona euro, indicatorul diferențelor de preț a rămas neschimbat (a se vedea tabelul 1).
Indicele prețurilor UE pentru automobile (care reflectă prețurile nominale plătite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA și taxe de înmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, față de creșterea cu 2,8% a prețurilor de consum generale, ceea ce s-a tradus printr-o scădere puternică a prețurilor reale la automobile de 2,5%.
În total, 24 de țări ale UE au înregistrat o scădere a prețurilor reale la automobile (a se vedea tabelul 1). Prețurile au rămas stabile în alte două țări (+0,2% în Italia și în Malta), dar au crescut în Portugalia (+2,6%). Totuși, trebuie notat faptul că, în cazul Portugaliei, cumpărătorii au beneficiat în anul precedent de o scădere a prețurilor reale ale automobilelor superioară mediei (-6,7%).
Scăderea prețurilor reale a fost foarte pronunțată în Slovacia (-17,4%), Bulgaria (-13,5%), Slovenia (-11,6%) și Republica Cehă (-9,0%). În Polonia, prețurile au scăzut cu 5,6%. În ceea ce privește piețele mari, prețurile reale au scăzut cel mai mult în Regatul Unit (-3,7%), în timp ce în Germania, Spania și Franța reducerile de prețuri au fost mai moderate (-1,9%, -1,6% și, respectiv, -0,9%).
Scăderea prețurilor reale ale automobilelor în întreaga UE confirmă o tendință observată de peste zece ani, care arată că, în rândul producătorilor de automobile noi pe piață, concurența funcționează.
Prețurile reale ale serviciilor de reparație și întreținere, care crescuseră în decursul ultimului deceniu peste nivelurile generale ale inflației, nu au mai crescut în 2010.
Raportul privind prețurile automobilelor
Raportul privind prețurile automobilelor se înscrie în cadrul monitorizării de către Comisie a sectorului autovehiculelor. El prezintă prețurile de catalog pentru cele mai vândute 89 de modele de automobile, reprezentând 26 de mărci de pe întreg teritoriul UE.Raportul permite consumatorilor să compare prețurile automobilelor în Europa și să valorifice oportunitățile pe care le oferă piața unică a UE.
Un memorandum care conține o analiză suplimentară privind evoluțiile prețurilor este disponibil la adresa:
http://ec.europa.eu/competition/sectors/motor_vehicles/prices/report.html
Regulile în materie de concurență în sectorul automobilelor
În iunie 2010 a intrat în vigoare un nou cadru legislativ în materie de concurență pentru sectorul automobilelor (a se vedea IP/10/619și MEMO/10/217). Noul cadru legislativ are drept obiectiv principal consolidarea și îmbunătățirea concurenței pe piețele post-vânzare (reparație și întreținere), care reprezintă o parte semnificativă a costurilor legate de deținerea unui automobil pe parcursul duratei sale de viață. Noile reguli vor facilita lupta împotriva anumitor practici, precum refuzurile de transmitere a informațiilor tehnice către atelierele independente sau folosirea necorespunzătoare a garanțiilor. Pe de altă parte, producătorii de automobile vor fi în măsură să își organizeze rețelele de vânzări de o manieră optimă, întrucât experiența dovedește existența unei concurențe acerbe între diferitele mărci.
TABELUL 1
Diferențe de preț pentru o selecție a celor mai vândute automobile
(Diferențele de preț sunt exprimate în procente ale prețurilor în euro fără taxe, comparând țara cea mai scumpă cu țara cea mai ieftină pe piața zonei euro, la data de 1 ianuarie 2011). Sursa: prețurile de catalog ale producătorilor.
Automobile mici: segmentele A și B |
1/01/2011 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
Peugeot 207 |
36,9% |
39,7% |
32,7% |
Renault Clio |
39,5% |
32,3% |
44,9% |
Fiat Grande Punto/Punto |
44,3% |
29,2% |
30,4% |
VW Polo |
34,4% |
28,1% |
26,8% |
Ford Fiesta |
25,4% |
24,3% |
17,9% |
Automobile medii: segmentul C |
1/01/2011 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
Peugeot 308 |
36,1% |
36,0% |
31,7% |
VW Golf |
24,4% |
27,4% |
25,8% |
Ford Focus |
23,8% |
27,9% |
28,7% |
Renault Mégane |
30,3% |
26,8% |
51,6% |
Audi A3 |
23,4% |
18,1% |
17,4% |
Automobile mari: segmentele D, E și F |
1/01/2011 |
1/01/2010 |
1/01/2009 |
VW Passat |
31,8% |
28,1% |
24,1% |
Mercedes C |
17,3% |
14,2% |
12,8% |
Audi A4 |
14,0% |
13,1% |
17,0% |
BMW 320D |
8,7% |
10,6% |
10,3% |
TABELUL 2
Variația anuală a indicelui prețurilor și a prețurilor reale la automobile în %
(comparație între ianuarie 2011 și ianuarie 2010)
Prețurile la automobile sunt exprimate în monedă locală, luând în considerare rabaturile și includ taxele. Sursa: Eurostat
Țările din zona |
Prețurile nominale ale automobilelor |
Inflația globală |
Prețurile reale ale automobilelor |
Austria |
0,9 |
2,5 |
-3,4 |
Belgia |
0,7 |
3,7 |
-3,0 |
Cipru |
-1,6 |
3,0 |
-4,5 |
Estonia |
-0.1 |
5.1 |
-5.2 |
Finlanda |
1,2 |
3,1 |
-1,9 |
Franța |
1,1 |
2,0 |
-0,9 |
Germania |
0,1 |
2,0 |
-1,9 |
Grecia |
1,1 |
4,9 |
-3,8 |
Irlanda |
-5,5 |
0,2 |
-5,7 |
Italia |
2,1 |
1,9 |
0,2 |
Luxemburg |
0,9 |
3,4 |
-2,5 |
Malta |
3,5 |
3,3 |
0,2 |
Țările de Jos |
-1,7 |
2,0 |
-3,7 |
Portugalia |
6,2 |
3,6 |
2,6 |
Slovacia |
-14,2 |
3,2 |
-17,4 |
Slovenia |
-9,3 |
2,3 |
-11,6 |
Spania |
1,4 |
3,0 |
-1,6 |
Zona euro |
0,8 |
2,3 |
-1,5 |
|
|
||
Țările din afara zonei euro |
Prețurile nominale ale automobilelor |
Inflația globală |
Prețurile reale ale automobilelor |
Bulgaria |
-9,2 |
4,3 |
-13,5 |
Republica Cehă |
-7,1 |
1,9 |
-9,0 |
Danemarca |
-1,0 |
2,6 |
-3,6 |
Estonia |
-0,1 |
5,1 |
-5,2 |
Ungaria |
-2,5 |
4,0 |
-6,5 |
Letonia |
-2,6 |
3,5 |
-6,1 |
Lituania |
-4,4 |
2,8 |
-7,2 |
Polonia |
-2,1 |
3,6 |
-5,6 |
România |
4,7 |
7,0 |
-2,3 |
Suedia |
0,3 |
1,4 |
-1,1 |
Regatul Unit |
0,3 |
4,0 |
-3,7 |
UE |
Prețurile nominale ale automobilelor |
Inflația globală |
Prețurile reale ale automobilelor |
0,3 |
2,8 |
-2,5 |
Persoane de contact : Amelia Torres(+32 2 295 46 29) Marisa Gonzalez Iglesias (+32 2 295 19 25) |