În urma numeroaselor sesizări cu privire la refuzul unor agenți economici de a accepta plata unor servicii sau produse utilizând monede vă prezentăm mai jos care sunt prevederile legale cu privire la această situație.
Astfel, conform prevederilor legale cuprinse în Legea nr. 12/1990 privind protejarea populației împotriva unor activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite `următoarele fapte reprezintă activități de producție, comerț sau prestări de servicii ilicite și constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni: neexpunerea la vânzare a mărfurilor existente, vânzarea preferențială, refuzul nejustificat al vânzării acestora sau al prestării de servicii cuprinse în obiectul de activitate al operatorului economic` – art. 1 lit. h).
În cazul în care ați întâmpinat astfel de situații, aceeași lege ne îndumă să depunem o sesizare către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor: `contravențiile prevăzute la art. 1 lit. b) -d), g), h) și k) se constată și se sancționează și de către inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor` – art. 2 alin. (3).
Totodată, art.9 din Ordonanța Guvernală nr.21/1992 privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare prevede faptul că `operatorii economici sunt obligați să pună pe piață numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate și să se compare în mod corect în relațiile cu consumatorii`.
Sancționarea încălcării normelor legale menționate și, în general, asigurarea respectării dispozițiilor legale în materia protecției consumatorilor sunt în competența legală a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.