Vă mulțumesc pentru oportunitate și felicit InfoCons cu ocazia celebrării a 20 de ani de activitate în domeniul protecției consumatorilor în România . Îmi exprim aprecierea pentru contribuția și implicarea activă a organizației în protejarea și salvgardarea drepturilor și intereselor consumatorilor români și am convingerea că InfoCons și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale vor colabora în continuare la fel de bine în beneficiul cetățenilor.
Politica agricolă are un rol esențial în gestionarea tranziției către un sistem alimentar sustenabil și în consolidarea eforturilor fermierilor de a contribui la obiectivele climatice și de mediu. La nivelul MADR , aceste scopuri au fost integrate cuprinzător în Planul Strategic (PS) al României 2023-2027 care se va concentra pe atingerea următoarelor obiective:
- promovarea unui sector agricol inteligent, rezilient și diversificat care să asigure securitatea alimentară;
- consolidarea orientării către piață și creșterea competitivității;
- îmbunătățirea poziției fermierilor în lanțul valoric.
Prin politicile pe care le promovează, MADR este alături de fermierii români încurajându-i să producă pe tot parcursul anului produse românești de calitate, iar schemele de sprijin acordate principalelor ramuri din agricultură oferă fermierilor posibilitatea de a se dezvolta și a-și crește capacitatea de producție. Din fericire, România dispune de condiţii și resurse naturale pe care poate și trebuie să le valorifice indiferent de situaţia existentă în ţară sau în apropierea ţării.
Un avantaj în dezvoltarea agriculturii l-a reprezentat accesarea fondurilor europene, fapt ce i-a determinat pe fermierii români să se alinieze normelor impuse, reușind astfel să livreze consumatorilor produse la standarde ridicate.
În ceea ce privește industria alimentară și politicile din domeniul agroalimentar, este necesară promovarea lanțurilor scurte de aprovizionare cu alimente și a sistemelor alimentare locale, pentru crearea de plus valoare materiilor prime și agricole locale și asigurarea accesului consumatorilor la produse proaspete și de calitate, cu un impact redus asupra mediului .
Măsurile de sprijin din cadrul PS 2023-2027 vor încuraja fermele mici și fermele de familie să se asocieze sub diferite forme, conducând la creșterea puterii de reprezentare a acestora, fapt care se va reflecta ulterior în stabilizarea și creșterea nivelului veniturilor.
Activitățile de dezvoltare-inovare vor permite fermierilor să capitalizeze în comun produsele obținute, să-și adapteze producția la cerințele pieței, să aibă un acces mai bun la inputuri, echipamente, credite și piață, să-și optimizeze costurile de producție, să creeze lanțuri scurte de aprovizionare și să facă față diferitelor provocări de pe piață. Strategia “De la fermă la consumator” constituie un proiect ambițios ce stabilește măsurile de reglementare necesare pentru a crea sisteme mai eficiente și mai inteligente în raport cu clima, care să ofere alimente sănătoase, dar să asigure în același timp un nivel de trai decent pentru fermierii din UE.
MADR își dorește stimularea industriei alimentare, ținându-se cont de integrarea materiei prime de la producătorii români pe plan intern, astfel încât să se diminueze exportul de materie primă și importul de produse finite. Se urmărește, de asemenea, finanțarea unităților mari de procesare a materiei prime românești, a producătorilor români, cu premisa ca fiecare dintre acești mari producători să aibă în jurul ei producători români de materie primă, în cadrul unei asocieri în cooperative sau în grupuri de producători.
MADR , prin AFIR, pune la dispoziția consumatorilor aplicația CPAC cu ajutorul căreia cei interesați au posibilitatea de a vizualiza lista tututor produselor și a producătorilor de produse alimentare atestate, precum și de a citi QR codurile de pe orice etichetă pentru a afla detalii despre produs. CPAC creează legătura directă între producătorii autentici de produse românești și publicul larg. Aceasta este o aplicație unică în România care deschide calea spre o mai bună informare a consumatorilor , ajută la îmbunătățirea deciziilor de consum, oferind un sortiment larg de produse de calitate atestată, permite producătorilor să își promoveze produsele atestate și susține dezvoltarea piețelor locale.
Totodată, prin relansarea proiectului Casei de Comerț Agroalimentar Unirea, MADR a adus o parte din produsele agroalimentare ale micilor producători în marile lanțuri comerciale, oferind șansa consumatorilor de a-și procura alimente proaspete și de calitate. Anul trecut am lansat campania de promovare a produselor agroalimentare românești și de creștere a accesului românilor la alimente de calitate obținute pe plan local, sub denumirea „Produs românesc – Bun pentru tine, bine pentru fiecare!”. În acest sens, pentru a aduce laolaltă producătorii și consumatorii, MADR organizează periodic târguri de sezon pentru a oferi producătorilor șansa de a-și valorifica produsele și a facilita accesul consumatorilor la produse românești de calitate, iar aceste evenimente s-au bucurat de un real succes în rândul celor interesați.
Nu în ultimul rând, consider că este necesar să educăm copiii de la vârste fragede și să-i încurajăm să consume produse autohtone. Profit de ocazie pentru a îndemna cititorii să susțină fermierii români prin consumul de produse românești, pentru că este important să sprijinim economia țării, să stimulăm agricultorii, astfel încât aceștia să continue să producă și să contribuim cu toții la dezvoltarea zonelor rurale.