Putem deveni dependenți de alimentele ultraprocesate? Dr. Alina Tomescu explică – Rămâi informat cu InfoCons Protecția Consumatorilor
Sunt alimentele ultraprocesate bogate în sare și zahăr pe placul creierului ? Putem vorbi despre o adicție ?
Dr. Alina Tomescu – „Ooo, da! Avem pacienți cu sindrom metabolic care nu pot renunța la sucurile carbogazoase. Este o dependență la fel ca nicotina. Pacienții realizează ca există o problemă medicală și nu pot renunța pentru că sunt niște mecanisme foarte sofisticate care crează această dependență. De exemplu, unele dintre aceste alimente ultraprocesate stimulează eliberarea de dopamină, un neurotransmițător asociat cu plăcerea și recompensa. Aceasta duce la sentimente de satisfacție și plăcere, într-un mod similar cu ceea se întâmplă când consumăm alcool, nicotină și morfină.
Citește și : InfoCons Protecția Consumatorilor de Proprietate Intelectuală te informează despre Durata de Protecție a Drepturilor de Autor
Combinarea zahărului, a grăsimilor și a sării în moduri specifice intensifică gustul și crește dorința de a consuma aceste alimente în cantități mai mari. Ultraprocesarea le modifică textura, devenind mai moi. Asta înseamnă că le ingerăm repede, consumăm mai multe calorii pe minut și senzația de sațietate apare mai târziu. Un pahar de suc de portocale care se obține din 4-5 portocale, îl bei în 5 minute. Ca să cureți 5 portocale, să le desfaci, să le mesteci- durează minim 30 minute, timp în care se instalează senzația de sațietate mai ușor.
Sunt niște mecanisme prin care creierul nostru nu este obișnuit. El a fost obișnuit în alte condiții timp de mii de ani. Putem vorbi de un concept de adicție alimentară pentru că s-a observat că substanțele adictive din alimentele ultraprocesate poate să ducă la un fel de toleranță la fel ca în cazul picăturilor de nas. Mănânci, mănânci și la un moment dat nu mai simți plăcerea și ai tendința de a mânca mai mult.
Sau există un fel de sevraj la întrerupere. La fel ca la nicotină, morfină. Pacienții pot pierde controlul asupra consumului, știind că le face rău. Motivația este greu de găsit. Aici este nevoie de suportul psihologilor, în primul rând.”
Citiți AICI întregul interviu acordat de către Doamna Dr. Alina Tomescu pentru InfoCons Protecția Consumatorilor
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Alimente ultraprocesate , Zahăr , Sare , Grăsimi , Interviu , Alina Tomescu



















