Vacanța începe din aeroport. Nimic nu poate strica mai rău concediul decât problemele cu zborul. De multe ori, companiile aeriene îi anunță pe pasageri chiar la poarta de îmbarcare că nu au loc în avion, deși au bilet cumpărat de mult timp. Alteori, zborurile sunt întârziate sau anulate în ultim moment din diferite motive. Trebuie să știm că legea nu ne lasă în aer. Companiile aeriene trebuie să ne ofere un zbor în schimb cât de repede posibil, dar și mâncare sau cazare.
- Zbor anulat. Ce drepturi ai?
- Zbor întârziat. Ce drepturi ai?
- Ce drepturi ai?
- Bagaj pierdut sau deteriorat
- Asigurarea de călătorie
-
Zbor anulat. Ce drepturi ai?
Ce poate fi mai neplăcut decât să te trezești înainte de a pleca în vacanță că avionul nu se va mia ridica de la sol? Sunt mai multe situații în care zborurile pot fi anulate:
- Orarul de zbor inițial este abandonat și ești transferat la alt zbor programat
- Aeronava a decolat, dar a fost forțată să revină la aeroportul de plecare
- Zborul tău ajunge la un aeroport care nu este destinația finală indicată pe biletul tău. Atenție! Dacă avionul aterizează în același oraș, dar în alt aeroport, este considerată întârziere.
Dacă zborul tău este anulat, normele eruopene spun că ai dreptul de a alege între:
- Rambursarea costului biletului
- Re-rutarea către destinașie cât mai repede posibil
- Reprogramarea zborului în condiții de transport comparabile, în funcție de disponibilitatea locurilor.
Dacă alegi prima variantă, coompania de zbor trebuie să îți ofere întotdeauna opțiunea de a alege între rambursarea în numerar și un voucher.
Dacă alegi re-rutarea, compania de zbor e obligată să îți dea prima cursă disponibilă spre destinația ta, chiar dacă este la o altă companie aeriană. Odată ce ai ales una dintre aceste trei opțiuni, nu mai ai drepturi referitoare la celelalte două opțiuni. Dacă re-rutarea sau rambursarea banilor nu sunt respectate în timp util, compania de zbor este obligată să ramburseze banii.
Dacă ai fost informat despre anulare mai puțin de 14 zile înainte de data programată a plecării, ai dreptul la compensație. Compania aeriană are obligația de a dovedi dacă și când ai fost informat personal despre anularea zborului.
Atenție! Nu se oferă despăgubiri dacă dacă transportatorul poate dovedi că anularea este cauzată de circumstanțe extraordinare care nu ar fi putut fi evitate, chiar dacă s-au luat toate măsurile rezonabile. Compania aeriană trebuie să dovedească acest lucru, oferind, de exemplu, extrase din jurnalele de bord sau rapoarte de incidente.
-
Zbor întârziat. Ce drepturi ai?
De multe ori ajungem în aeroport cu 2 ore înaintea zborului. O întârziere ne face să pierdem și mai mult timp în aeroport. Dacă zborul suferă o întârziere, ai dreptul la asistență, rambursare și un zbor de retur, în funcție de durata întârzierii și distanța zborului.
În funcție de durata întârzierilor, beneficiați de despăgubiri. Dacă ajungi la destinație cu o întârziere de peste 3 ore, ai dreptul la compensație.
- 250 de euro pentru un zbor cu o distanță mai mică de 1.500 km
- 400 de euro pentru un zbor cu o distanță curpinsă între 1500 km și 3000 km
- 600 de euro pentru un zbor cu o distanță mai mare de 3000 km
Există și o excepție. Nu puteți primi compensații dacă zborul a fost întârziat din motive care nu depind de compania de zbor. Circumstanțele extraordinare în care nu veți primi despăgubiri sunt:
- Deciziile privind gestionarea traficului aerian
- Instabilitatea politică
- Condițiile meteorologice nefavorabile
- Riscurile de securitate.
Cauzele întârzierilor pentru care veți fi depăgubiți:
- Majoritatea problemelor tehnice care apar în timpul întreținerii aeronavelor sau care sunt cauzate de neglijarea întreținerii unei aeronave.
- Coliziunea scărilor mobile de îmbarcare cu o aeronavă.
- Grevele personalului companiei aeriene (greve interne).
Nu ai dreptul la compensație dacă ratezi zborurile de legătură din cauza întârzierilor la controalele de securitate sau dacă nu ai respectat ora de îmbarcare a zborului la aeroportul de transfer.
Dacă accepți un zbor către un alt aeroport decât cel din rezervarea inițială și acesta ajunge cu întârziere, ai dreptul la compensație.
-
Ce drepturi ai?
Overbooking-ul sau suprarezervarea este o pratică des întâlnită. Companiile aeriene vând un număr mai mare de bilete decât capacitatea reală a aeronavei. Acest lucru se face în scopul de a compensa potențialele anulări sau neprezentări ale pasagerilor. Atunci când există un caz de overbooking și nu există suficiente locuri pentru toți pasagerii, compania aeriană poate solicita voluntarilor să renunțe la locurile lor în schimbul unor compensații, cum ar fi rambursarea integrală a costului biletului, oferirea unui zbor alternativ sau alte beneficii. Dacă nu sunt suficienți voluntari, compania aeriană poate să refuze îmbarcarea forțată a unor pasageri, ceea ce poate genera inconveniente și nemulțumiri.
În această situație, beneficiați de compensație cuprinsă între 250 și 600 de euro.
În plus, puteți alege rambursarea costului biletului, re-rutarea sau reprogramarea zborului.
Până la umrătorul zbor, compania aeriană are obligația de a vă oferi asistență gratuită. Pentru a evita situații în care trebuie să vă găsiți singur soluții, este important să anunțați compania aeriană în caz de probleme cu călătoria. De asemenea, companiile aeriene ar trebui să se asigure că oferă cazare accesibilă persoanelor cu handicap și câinilor însoțitori, atunci când este posibil. Asistența furnizată trebuie să includă:
- Băuturi răcoritoare
- Alimente
- Cazare (dacă vi s-a făcut rezervare pentru ziua următoare)
- Transport între aeroport și locul de cazare
- 2 apeluri telefonice, fax, e-mail.
Dacă nu vi se oferă asistență și vă cumpărați singur băuturi răcoritoare și alimente, compania aeriană trebuie să vă ramburseze aceste cheltuieli, cu condiția ca ele să fie necesare, rezonabile și adecvate. Este important să păstrați bonurile pentru a putea solicita decontarea. Trebuie să rețineți că aveți dreptul la asistență doar pe durata așteptării până la redirecționarea către destinația finală sau până la zborul de întoarcere către aeroportul de plecare inițial (în cazul în care ați ratat un zbor de legătură din cauza unor probleme cu zborul anterior), în condiții comparabile de transport și în cel mai scurt timp posibil.
În cazuri excepționale, compania aeriană poate decide să limiteze sau să refuze asistența dacă acest lucru ar cauza întârzieri suplimentare pentru pasagerii care așteaptă un zbor alternativ sau unul care întârzie.
-
Bagaj pierdut sau deteriorat
Companiile aeriene sunt responsabile de bgajale noastre. Astfel că, dacă le pierdem, ele sunt obligate să ne despăgubească:
- Bagajul de cală: dacă bagajul dumneavoastră de cal[ nu a ajuns la destinație, a întârziat sau în timpul transportului a fost deteriorara, compania aeriană este responsabilă și aveți dreptul la despăgubiri în valoare de aproximativ 1 300 EUR. Cu toate acestea, dacă deteriorarea a fost cauzată de un defect al bagajului, nu aveți dreptul la nicio despăgubire.
- Bagaj de mână: dacă bagajul de mână este deteriorat din cauza companiei aeriene sau în urma zborului, puteți primi depăgubiri.
Dacă bagajul a fost pierdut sau deteriorat, trebuie să faceți o cerere de despăgubire în cel mult 7 zile, sau în termen de 21 de zile de la primirea bagajului în cazul în care acesta a fost întârziat. Nu există un formular standard la nivel european pentru acest lucru.
Sfat: păstrați în bagajul de mână câteva produse esențiale de care ați avea nevoie în cazul în care bagajul a fost pierdut: un set de haine, încărcător de telefon, medicamente, produse de îngrijire personala etc.
-
Asigurarea de călătorie
Ca să fim acoperiți în absolut orice situație, putem cumpăra înainte de sejur o asigurare de călătorie. Aigurarea este utila atunci când plecăm din țară și poate acoperi cheltuieli cu probleme medicale de urgență, ne poate despăgubi în caz că pierdem un bagaj și ne poate asigura un zobr în caz că acesta a fost anulat.
Fiecare asigurator oferă diferite beneficii în cazul asigurării de vacanță.
Asigurarea trebuie încheiată înainte de a pleca din țară. Perioada minimă de asigurare este de 2 zile, iar unele companii oferă asigurări care sunt valabile chiar și un an.
Jumătate dintre toate zborurile în Europa au avut întârzieri în vara anului 2022, conform unui raport.Iiar aproape 7% au fost anulate. De asemenea, datele publicate de Eurocontrol, organismul european de gestionare a traficului aerian arată că, în fiecare zi din 2022 au fost anulate aproape 2.000 de zboruri. Două treimi dintre zboruri au decolat la timp pe tot parcursul anului – o scădere semnificativă față de media din 2019 de 73%. Așadar, în cazul în care te afli în această situație, este important să îți cunoști drepturile. În cazul în care zborul tău a fost anulat, întârziat sau suprarezervat, ai dreptul la rambursarea banilor, re-rutarea sau reprogramarea zborului. Iar pe toată perioada cât aștepți în aeroport, companiile de zobr sunt obligate să îți ofere mâncare și băuturi.
SURSE :
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#