Există doar 3 modalități care pot aduce prețuri mai mici la gaze: scăderea costurilor unitare pe componentele de servicii (transport, distribuție și înmagazinare), concurența ridicată în piață și reducerea fiscalității.
Nu există tarife mici, dacă costurile unitare sunt mari.
Gradul anual de utilizare al sistemului de distribuție la nivel național este la un nivel de cca.10% și este în scădere de la an la an în special ca urmare a stimulării construiri de noi rețele de gaze, fără un studiu de piață prealabil, care să arate dacă există interes al consumatorilor pentru a consuma gaze. Se ajunge astfel în situația în care, aceste conducte rămân parțial neutilizate deoarece nu se racordează noi consumatori la ele sau nu este un consum sustenabil pentru investiție. Astfel, investițiile ineficiente din ultimii 30 de ani, stimulate sau patronate de diferite programe naționale și instituții de stat, și din ce în ce mai ineficiente în ultimii ani adaugă continuu costuri, fără a crea și premiza de noi venituri, ceea ce conduce la creșterea costurilor unitare și implicit a tarifelor și a prețurilor la gaze. La acestea se adaugă măsurile populiste de acordare a ”gratuității” pentru a construi rețele de distribuție pentru unii consumatori care să fie împărțite în facturile tuturor consumatorilor. Oprirea ”gratuităților” și aplicarea principiului beneficiarul direct și exclusiv al unei investiții trebuie să suporte investiția pentru a nu genera costuri pentru alți consumatori, concomitent cu impunerea de către ANRE a unor criterii de eficiență în Planurile de Dezvoltare a Rețelelor, dar și al managerilor si membrilor Consiliului de Administrație, astfel încât să se evite socializarea costurilor și să se asigure creșeterea eficienței, poate determina reducerea costurilor unitare, respectiv scăderea tarifelor și implicit a prețurilor. Acțiunile trebuie să vizeze realizarea de noi investiții, doar dacă acestea sunt acoperite de o cerere reală și care să susțină fezabilitatea investiției, dar și schimbarea metodologiei de tarifare care să țină seama de centre de costuri la nivelul localităților și evitarea subvențiilor încrucișate sau a socializării costurilor, care există în prezent.
Mai multe informații AICI .
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , avand Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129, sector 4, tel: 021/319.32.66, mail : secretariat@infocons.ro