Decizia a fost luată pe baza analizei preliminare a raportului de evaluare a riscurilor furnizat de Temu la finalul lunii septembrie 2024, a răspunsurilor companiei la cererile de informații din 28 iunie și 11 octombrie 2024, precum și a informațiilor furnizate de terți. În plus, Comisia s-a bazat pe datele colectate prin mecanismul de cooperare cu autoritățile naționale din cadrul Comitetului European al Coordonatorilor Serviciilor Digitale, în special cu reprezentanții din Irlanda.
Citește și : Poluarea aerului în România: ce ne spun datele satelitare despre calitatea vieții
Investigația se va concentra pe următoarele aspecte:
- Eficiența măsurilor implementate de Temu pentru a preveni vânzarea de produse neconforme în Uniunea Europeană, inclusiv restricționarea accesului comercianților care au vândut anterior produse ilegale.
- Evaluarea riscurilor legate de designul platformei, care ar putea crea dependență, cum ar fi programele de recompense de tip joc, și măsurile luate de Temu pentru a limita impactul negativ asupra sănătății fizice și psihice a utilizatorilor.
- Respectarea de către Temu a obligațiilor privind transparența sistemelor de recomandare, incluzând cerința de a divulga parametrii principali ai acestor sisteme și de a oferi cel puțin o opțiune care să nu se bazeze pe profilarea utilizatorilor.
- Conformitatea cu obligația de a permite cercetătorilor acces la datele publice ale platformei, conform cerințelor DSA.
În cazul în care investigația va confirma suspiciunile Comisiei, Temu ar putea fi considerată responsabilă pentru încălcarea articolelor 27, 34, 35, 38 și 40 din Regulamentul privind Serviciile Digitale. Comisia va demara o anchetă detaliată în acest sens. Demararea acestei proceduri nu anticipează un rezultat final.
Citește și : ATENȚIE ! Anvelope Auto în Sistemul European de Alerte cu produse neconforme ! Fii informat cu Aplicația Europeană InfoCons !
Etapele următoare
După deschiderea procedurii, Comisia va continua să adune probe, inclusiv prin solicitări suplimentare de informații de la Temu sau terțe părți, prin monitorizare sau interviuri. Aceasta are acum autoritatea de a adopta decizii pentru a asigura respectarea legislației, inclusiv decizii de neconformitate, sau de a accepta angajamente din partea Temu pentru remedierea problemelor identificate.
Regulamentul privind Serviciile Digitale nu specifică un termen pentru finalizarea investigației. Durata procesului depinde de complexitatea cazului, cooperarea Temu și exercitarea dreptului la apărare. Deschiderea procedurii nu afectează nici rezultatul final, nici eventuale acțiuni viitoare ale Comisiei conform altor articole din DSA.
De asemenea, această procedură nu exclude măsuri suplimentare din partea autorităților naționale de protecție a consumatorilor, care pot lua măsuri independente în cadrul Rețelei de Cooperare pentru Protecția Consumatorului (CPC). Comisia va continua să colaboreze cu aceste autorități în monitorizarea respectării DSA, prin intermediul grupului dedicat consumatorilor și piețelor online.
În mod similar, inițierea procedurii nu împiedică alte măsuri care pot fi luate de autoritățile de supraveghere a pieței în conformitate cu Directiva privind Siguranța Generală a Produselor, aplicabilă începând cu 13 decembrie 2024.
Citește și : Ce este Regulamentul privind Reziliența Cibernetică ( CRA ) ?
Context
Temu a fost desemnată ca platformă online foarte mare (VLOP) pe 31 mai 2024, conform Actului legislativ UE privind Serviciile Digitale, după ce a raportat peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar în UE. La patru luni după desemnare, Temu a fost obligată să respecte cele mai stricte cerințe aplicabile platformelor mari online, inclusiv evaluarea și reducerea riscurilor sistemice. În septembrie 2024, Temu a raportat 92 de milioane de utilizatori lunari activi.
Sursă : Comisia Europeană
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , avand Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129, sector 4, tel: 021/319.32.66, mail : secretariat@infocons.ro