Soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum

Contactați comerciantul

Ca prim pas, contactați serviciul pentru clienți al comerciantului – datele de contact sunt în mod normal pe site-ul acestuia. Transmiteți-i că nu s-a conformat legislației europene sau naționale și cereți-i să rezolve problema. Îi puteți reaminti comerciantului ce obligații îi revin, așa cum sunt rezumate pe acest site. Este întotdeauna o idee bună să vă susțineți reclamația cu dovezi (facturi, contract etc.). Dacă această abordare nu funcționează, luați în considerare alte căi.

Dacă nu poate soluționa direct problema dumneavoastră, comerciantul trebuie să vă informeze cu privire la acțiunile pe care le puteți întreprinde ulterior:

  • depunerea unei reclamații oficiale
  • inițierea unei proceduri de soluționare alternativă a litigiilor.

Contactați o organizație a consumatorilor sau autoritatea de reglementare

De obicei, organizațiile consumatorilor din țara dumneavoastră pot:

  • să vă ofere mai multe informații cu privire la drepturile pe care le aveți
  • să ia măsuri pentru a vă ajuta să beneficiați de aceste drepturi.

Dacă aveți probleme cu un furnizor de servicii, puteți contacta și autoritățile naționale de reglementare. Fiecare sector are propriile sale autorități naționale de reglementare, dar responsabilitățile lor pot varia de la o țară la alta. Multe autorități de reglementare au proceduri specifice pentru prestatorii de servicii din sectorul lor și pot soluționa litigiile în mod corect și rapid.

Aflați mai multe despre:

  • autoritățile naționale de reglementare din sectorul comunicațiilor electronice
  • autoritățile naționale de reglementare/organismele de tip ombudsman din sectorul energiei
  • autoritățile naționale de reglementare din sectorul financiar

Centrele europene ale consumatorilor

Dacă întâmpinați probleme când cumpărați produse și servicii din altă țară din UE, din Norvegia sauIslanda, contactați unul din Centrele europene ale consumatorilor . Rolul acestora este:

  • să vă informeze despre drepturile care vă revin în baza legislației europene și naționale în materie de protecție a consumatorilor
  • să vă sugereze alte posibile modalități de soluționare a reclamațiilor
  • să vă ajute să ajungeți la o înțelegere pe cale amiabilă cu comercianții din străinătate de la care ați cumpărat produse sau servicii, direct sau on-line
  • să vă redirecționeze către un alt organism competent, dacă ECC-Net (Rețeaua Centrelor europene ale consumatorilor) nu vă poate ajuta.

Centrele europene ale consumatorilor vă pot ajuta gratuit în cazul în care:

  • aveți o problemă cu un comerciant stabilit în altă țară din UE
  • i-ați trimis deja comerciantului o reclamație scrisă
  • depuneți reclamația în nume propriu, nu în numele unei companii.

Chiar dacă ați contactat comerciantul sau Centrul european al consumatorilor, așa cum s-a descris mai sus, puteți introduce o acțiune în justiție într-o etapă ulterioară.

Sursa: Europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal