”DIRECTIVA 2013/11/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 21 mai 2013 privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)”.
Ce înseamnă S.A.L.
Ce înseamnă soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) pentru consumatori? Soluţionarea alternativă a litigiilor (SAL) se referă la sprijinirea consumatorilor în soluţionarea litigiilor cu comercianţii atunci când se confruntă cu o problemă legată de un produs sau serviciu pe care l-au achiziţionat.
Un exemplu tipic este atunci când consumatorul face o reclamaţie în legătură cu calitatea achiziţiei sale dar comerciantul contestă cererea consumatorului şi, de exemplu, refuză să ofere o reparare sau o rambursare.
Entităţile de SAL sunt entităţi extrajudiciare. Acestea implică o parte neutră (de exemplu, un conciliator, mediator, avocatul poporului, cameră de recurs etc.) care propune o soluţie sau convoacă cele două părţi pentru a contribui la găsirea unei soluţii.
SAL se ocupă mai ales de cazuri individuale, dar poate examina şi mai multe cazuri individuale împreună în cazul în care acestea sunt similare.
Soluţionarea alternativă a litigiilor nu acoperă rezolvarea reclamaţiilor clienţilor direct de către comerciant (de exemplu, prin departamentul său intern de reclamaţii din partea consumatorilor) sau înţelegerile amiabile directe între consumator şi comerciant.
Modalitatile de implementare a solutionarii alternative a litigiilor in materie de consum in tarile europene pot fi gasite la adresa: http://ec.europa.eu/finance/fin-net/members_en.htm
- Confederația Sindicală Cartel Alfa
- Poliția Locală Sector 5
- ANCOM
- Poliția Locală Sector 4
- Guvernul Romaniei
- Baroul București
- Poliția Locală Sector 2
- Autoritatea Națională de Supraveghere Financiară
- Asociația pentru Formare Profesională
- Poliția Locală Sector 1
- Institutul Bancar Român
- Federația Națională a Polițiștilor Locali din România
- Poliția Locală Sector 3
- Senatul României – Comisia Juridică
- Tribunalul București – Judecătoria Sector 4
- Inspectoratul General al Poliției de Frontieră
- Institutul de Economie Mondială
- Ministerul Justiției
- Inspectoratul General al Jandarmeriei Române
- Patronatul Serviciilor de Securitate
- CONPIROM
- Federația Patronală Română din Industria Alimentară
- ROMINVENT S.A.
- Camera Națională a Consilierilor în Propietate Industrială din România
- Ministerul Educației Naționale
- A.S.E – Facultatea de Marketing
- Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație
Consumator: orice persoana fizica care actioneaza in scopuri care nu sunt legate de activitatea sa comerciala de afaceri,, mestesugareasca sau profesionala.
Comerciant: orice persoană fizică sau juridică, indiferent dacă este publică sau privată, care acționează, inclusiv prin intermediul unei alte persoane care acționează în numele sau în contul ei, în scopuri ce țin de activitatea sa comercială, de afaceri, meșteșugărească sau profesională;
Procedură SAL: reprezinta modalitatea de soluționare extrajudiciară a litigiilor naționale și transfrontaliere care privesc obligațiile contractuale prevăzute în contractele de vânzări sau în contractele de prestări de servicii între un comerciant stabilit în Uniune și un consumator rezident în Uniune prin intervenția unei entități SAL, care propune sau impune o soluție sau reunește părțile în scopul de a facilita o soluție amiabilă.
Entitate SAL: orice entitate, indiferent cum este numită sau menționată, care este stabilită pe o bază durabilă și oferă soluționarea unui litigiu printr-o procedură SAL și care este înscrisă pe listă de catre autoritatea competenta in urma evaluarii si stabilirii conditiilor prevazute in DIRECTIVA 2013/11/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 21 mai 2013 privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)
Solutionarea alternativa a litigiilor este o modalitate prin care se urmareste asigurarea unui nivel inalt de protectie a consumatorilor si totodata, imbunatatirea pietei interne prin posibilitatea consumatorilor de a-si prezenta reclamatiile in mod voluntar, unor entitati SAL care aplica procedurile solutionarii alternative a litigiilor si care sunt independente, impartial, transparente, eficace, rapide si echitabile.
Federatia Asociatiilor de Consumatori lanseaza CENTRUL NATIONAL DE SOLUTIONARE ALTERNATIVA A LITIGIILOR/DISPUTELOR – InfoCons – tip OMBUDSMAN in domeniul protectiei consumatorilor in spiritul Directivei Europene si in conformitate cu concluziile sedintelor Grupului de Lucru „Sisteme Alternative de Soluţionare a Litigiilor in Afara Instantelor Judecatoresti” desfasurate la Curtea de Apel Bucuresti, la care au participat reprezentanti ai urmatoarelor institutii:
Senatul Romaniei – Comisia Juridica, Guvernul Romaniei, Ministerul Justitiei, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie, Baroul Bucuresti, Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Autoritatea Nationala de Supraveghere Financiara, Tribunalul Bucuresti -Judecatoria Sector 4, ANCOM -Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, Ministerul Educatiei Nationale, Federatia Patronala Romana din Industria Alimentara, Asociatia Romana a Carnii, Confederatia Sindicala Cartel Alfa, Camera Nationala a Consilierilor in Propietate Industriala din Romania, Federatia Nationala a Politistilor Locali din Romania, Institutul Bancar Roman, Institutul de Economie Mondiala, A.S.E -Facultatea de Marketing, Patronatul Serviciilor de Securitate, Asociatia pentru Formare Profesionala, Politia Locala Sector 5, Politia Locala Sector 4, Politia Locala Sector 2, Politia Locala Sector 1, Politia Locala Sector 3, CONPIROM, ROMINVENT S.A.
CENTRUL NATIONAL DE SOLUTIONARE ALTERNATIVA A LITIGIILOR/DISPUTELOR tip OMBUDSMAN a fost infiintat in vederea stabilirii unui climat de incredere la standarde europene a pietei din Romania si a relatiilor dintre cetatean in calitate lui de consumator si reprezentantii agentilor economici si ai institutiilor publice.
In conformitate cu articolul 169 alineatul (1) si alineatul (2) litera (a) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (TFUE), Uniunea trebuie sa contribuie la atingerea unui nivel inalt de protectie a consumatorilor prin masurile pe care le adopta in temeiul articolului 114 din TFUE. Articolul 38 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene prevede ca politicile Uniunii trebuie sa asigure un nivel ridicat de protectie a consumatorilor.
Soluționarea alternativa a litigiilor/disputelor ofera o solutie extrajudiciara simpla, rapida si necostisitoare in cazul litigiilor dintre consumatori si comercianti.
Asigurarea accesului la cai simple, eficiente, rapide si necostisitoare de solutionare a litigiilor la nivel national si transfrontalier care apar in temeiul contractelor de vanzare sau de prestare de servicii ar trebuie sa fie in beneficiul consumatorilor si, prin urmare, sa intareasca increderea acestora in piata. Acest acces ar trebui sa existe atat in cazul tranzactiilor online, cat si al celor offline si este deosebit de important atunci cand consumatorii fac cumparaturi in strainatate.
OMBUDSMANUL – InfoCons Romania – CENTRUL NATIONAL DE SOLUTIONARE ALTERNATIVA A LITIGIILOR/DISPUTELOR are ca obiectiv principal punerea directa in contact a cetatenilor in calitatea lor de consumatori cu agentii economici din diferite domenii in conditiile unor problematici de diferend ce pot fi solutionate direct prin dialog la standarde Europene.
- in 15 martie 2013 a fost lansat Centrul National de Consiliere si Consultanta al Consumatorilor in domeniul financiar bancar
- in 14 august 2014 a fost lansat Centrul National de Consiliere si Consultanta al Consumatorilor in Domeniul Energiei,
acestea vor funcționa sub egida OMBUDSMAN – InfoCons Romania – CENTRUL NATIONAL DE SOLUTIONARE ALTERNATIVA A LITIGIILOR/DISPUTELOR.