Sfaturi pentru consumatori și comercianți – platforme online

Consumatorii ar trebui să fie foarte atenți atunci când fac cumpărături online, iar comercianții ar trebui să fie pe deplin conștienți de normele aplicabile. După cum au arătat verificările recente efectuate de autoritățile naționale de cooperare în domeniul protecției consumatorilor (CPC), comercianții necinstiți utilizează diverse mijloace pentru a-i atrage pe consumatori. Există un număr semnificativ de produse care sunt prezentate în mod fals ca având potențialul de a vindeca sau de a preveni infecțiile cu COVID-19 sau care sunt însoțite de certificate de conformitate false. Unii comercianți folosesc ofertele doar pentru a fura adrese de e-mail și parole.

În cazul în care găsesc pe platforme online oferte dubioase sau care nu sunt susținute de dovezi, consumatorii ar trebui să utilizeze instrumentele de raportare furnizate de operatorul platformei sau să contacteze autoritățile naționale competente ori organizațiile consumatorilor. Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC) a publicat informații referitoare la COVID-19 și le oferă sprijin consumatorilor. Safety Gate poate ajuta la identificarea mărfurilor periculoase comercializate în UE.

Consumatorii pot, de asemenea, să caute informații generale de la surse de încredere. Numeroase platforme și operatori includ pe site-urile lor linkuri către aceste surse, pentru a-i ajuta pe consumatori să identifice afirmațiile false referitoare la pandemia de COVID-19.

Cum pot fi identificate posibile înșelătorii atunci când faceți cumpărături online?

În UE, comercianții trebuie să se identifice și să furnizeze date de contact: consumatorii ar trebui să aibă în vedere posibilitatea de a face cumpărături în altă parte, dacă aceste informații nu sunt ușor accesibile.

Atenție la greșelile de ortografie, precum `C?V?D?19`, `cor/na?vir?s`: acestea sunt utilizate în mod obișnuit pentru a evita detectarea prin algoritmii operatorilor de site-uri. Citiți cu atenție adresele web și titlurile paginilor și evitați să accesați site-urile cu ortografiere greșită.

Nu uitați că, în prezent, nu există dovezi științifice care să ateste că eventuale produse sau suplimente alimentare pot vindeca sau împiedica infecțiile cu COVID-19.

Produsele trebuie să fie identificate în mod clar, cu descrieri precise și ușor de înțeles: consumatorii ar trebui să fie precauți atunci când văd mai ales elemente promoționale, cum ar fi:

  • sloganuri legate de obicei de pandemie, de exemplu `#staysafe`, `stai acasă`, `distanțare socială`
  • imaginea unui virus lângă imaginea produsului
  • recomandări, prin nume sau logo, din partea unor:
    • medici, profesioniști din domeniul sănătății și alți experți
    • artiști, sportivi, bloggeri sau alte celebrități
    • autorități guvernamentale, experți oficiali sau instituții internaționale
    • articole de presă, analize academice și alte materiale prezentate ca provenind din surse de încredere

Consumatorii ar trebui să identifice tehnicile de vânzare forțată și să evite capcane precum:

  • produsele promovate ca `oportunități unice`
  • afirmațiile de tipul `singurul produs care oferă o protecție eficientă`, `singurul kit de testare pentru utilizarea la domiciliu` sau `prețul cel mai scăzut de pe piață`
  • afirmațiile potrivit cărora produsul se găsește în cantități limitate – `disponibil doar astăzi`, `vânzare rapidă` etc.
  • reducerile foarte mari.

Condițiile de piață nu ar trebui să fie prezentate în mod fals:

  • consumatorii ar trebui să poată identifica prețurile mult mai mari sau mai mici decât prețul normal al unor produse similare
  • consumatorii ar trebui să verifice mai multe site-uri pentru a vedea care sunt prețurile medii
  • consumatorii ar trebui să fie conștienți de faptul că, în unele țări, guvernele au reglementat prețul produselor cu cerere mare, cum ar fi măștile de protecție și/sau gelurile dezinfectante.

* Pagină actualizată la 26 mai 2020, în urma acțiunii de verificare a platformelor și publicității online, lansată la 30 aprilie 2020.

Sursa: europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal