Uniunea Europeană (UE) continuă să se confrunte cu problema complexă și în continuă evoluție a încălcărilor drepturilor de autor online. Această problemă este agravată de avansurile tehnologice rapide care facilitează accesul neautorizat la conținut protejat, subminând astfel industriile creative și afectând semnificativ veniturile titularilor de drepturi. Într-o epocă în care tehnologia redefinește modul în care consumăm media, UE se confruntă cu necesitatea de a dezvolta politici și soluții robuste care să protejeze proprietatea intelectuală fără a restricționa inovația și accesul public.
Accesul la conținut piratat a devenit mai ușor datorită canalelor digitale sofisticate. Streaming-ul ilegal, partajarea fișierelor la scară largă și platformele IPTV sunt doar câteva dintre metodele utilizate de pirați pentru a distribui conținut protejat de drepturi de autor. În acest context, actorii implicați, inclusiv instituțiile UE, titularii de drepturi, furnizorii de servicii digitale și consumatorii, joacă un rol esențial în găsirea unui echilibru între protejarea drepturilor de autor și asigurarea accesului legitim la conținut.
Rolul EUIPO în monitorizarea pirateriei online
Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) a fost un pionier în monitorizarea și analiza fenomenului încălcărilor drepturilor de autor online. Activitatea sa include cercetări detaliate și raportări regulate privind tendințele pirateriei în statele membre. Începând cu 2017, EUIPO a colectat și analizat date privind încălcările drepturilor de autor pentru a înțelege mai bine dinamica acestui fenomen. Cele mai recente rezultate, care acoperă perioada 2017-2023, oferă perspective valoroase asupra modului în care pirateria evoluează în diferite tipuri de conținut, inclusiv filme, muzică, publicații, software și televiziune.
Un aspect deosebit de important este analiza pirateriei IPTV, care a devenit una dintre cele mai mari amenințări la adresa piețelor legale. Spre deosebire de metodele tradiționale de piraterie, IPTV permite streaming-ul ilegal al conținutului în direct sau la cerere prin utilizarea unor platforme care imită aspectul celor legitime, dar operează în afara cadrului legal.
Citește și : ICI București în parteneriat cu InfoCons au lansat proiectul ENKIVERS
Legislația privind drepturile de autor: un fundament pentru industriile creative
Legislația europeană privind drepturile de autor este construită pentru a proteja operele originale prin acordarea autorilor drepturi exclusive. Aceste drepturi includ reproducerea, distribuția, comunicarea publică și autorizarea adaptărilor, printre altele. De asemenea, legislația oferă protecție și drepturilor conexe, cum ar fi cele ale interpreților, producătorilor și radiodifuzorilor, care contribuie semnificativ la procesul creativ.
Un aspect important al legislației europene este armonizarea dintre directivele și regulamentele UE și legislațiile naționale. Această abordare garantează un nivel uniform de protecție pentru autorii și titularii de drepturi, reducând totodată conflictele juridice între statele membre. Totuși, natura dinamică a tehnologiei digitale ridică provocări pentru aceste reglementări. Pirateria online beneficiază de caracteristicile tehnologice ale mediului digital, precum anonimitatea și posibilitatea de a distribui rapid conținut piratat pe platforme globale.
IPTV: O provocare distinctă pentru aplicarea legii
Pirateria IPTV reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale momentului în materie de drepturi de autor. Spre deosebire de formele tradiționale de piraterie, IPTV necesită echipamente și aplicații specifice, cum ar fi set-top box-uri sau software personalizat. Această formă de piraterie exploatează lacunele tehnologice și legale, generând venituri considerabile prin abonamente ilegale, reclame sau parteneriate dubioase.
Impactul economic al pirateriei IPTV este vast, afectând toate segmentele pieței media: creatori de conținut, radiodifuzori, furnizori de servicii legale și chiar consumatorii, care deseori nu sunt conștienți de implicațiile legale ale utilizării acestor servicii. În plus, pirateria IPTV subminează valoarea drepturilor de difuzare și creează o competiție neloială pe piețele media. Aceste pierderi se traduc în venituri mai mici pentru industriile creative și în oportunități reduse pentru inovare.
Citește și : Aplicația InfoCons te ajută să ai copiii în SIGURanță ! Ajută-ne să te ajutăm !
Tendințe în Diferite Categorii de Conținut
Analiza EUIPO evidențiază tendințe semnificative în comportamentele de piraterie în diverse tipuri de conținut, oferind perspective asupra peisajului în schimbare al încălcărilor drepturilor de autor.
- Pirateria Televizată
- Tendințe și Preferințe: Pirateria de televiziune s-a stabilizat în 2023, cu o medie de 5,1 accesări pe utilizator de internet pe lună. Streamingul rămâne metoda dominantă, reprezentând majoritatea consumului de conținut TV piratat. Dispozitivele desktop sunt preferate în detrimentul dispozitivelor mobile, desktopurile constituind 60% din accesări.
- Disparități Regionale: Există diferențe semnificative între statele membre, influențate de factori precum condițiile economice, accesul la conținut legitim și obiceiurile de consum.
- Pirateria de Filme
- Scădere a Activității: Pirateria de filme a înregistrat o scădere de 25% în 2023, ajungând la 0,9 accesări per utilizator pe lună. Streamingul a reprezentat 74% din incidentele de piraterie a filmelor, cu torrentingul având un rol mai mic.
- Utilizarea Dispozitivelor: Deși desktopurile rămân metoda principală de acces la filmele piratate, utilizarea dispozitivelor mobile câștigă teren, reflectând modele mai largi de consum digital.
- Pirateria Muzicală
- Tendințe Actuale: Pirateria muzicală a încheiat 2023 cu 0,6 accesări per utilizator pe lună, o ușoară creștere față de anul precedent. Rippingul rămâne cea mai comună metodă de piraterie, iar dispozitivele mobile sunt principalul punct de acces.
- Modele Diverse: Preferințele pentru metodele și dispozitivele de piraterie variază semnificativ între statele membre ale UE, fiind influențate de factori economici și culturali locali.
- Pirateria de Publicații
- Creștere Stabilă: Pirateria de publicații a rămas constantă în 2023, cu o medie de 2,7 accesări pe utilizator pe lună. Descărcările domină metodele de piraterie, reprezentând 88% din incidente.
- Conținut Popular: Manga este cel mai piratat tip de publicație. Dispozitivele mobile sunt preferate, depășind desktopurile cu 50%.
- Diferențe Naționale: Țările prezintă variații mari în ratele de piraterie, unele fiind semnificativ sub media UE, iar altele mult peste aceasta.
- Pirateria de Software
- Tendință în Creștere: Pirateria de software a crescut cu 6% în 2023, cu o medie de 0,9 accesări per utilizator pe lună. Software-ul mobil, în special jocurile, reprezintă cea mai piratată categorie.
- Schimbări în Utilizarea Dispozitivelor: Dispozitivele mobile reprezintă acum jumătate din totalul pirateriei de software, un contrast puternic cu scăderea utilizării desktopurilor.
- Pirateria de Sporturi și Evenimente Live
- Fluctuații Dinamice: Pirateria sporturilor, o subcategorie a pirateriei TV, a crescut între 2021 și 2023, atingând un vârf de 0,75 accesări per utilizator pe lună în octombrie 2022. A scăzut ușor la 0,53 accesări până la sfârșitul lui 2023.
- Dispozitive Preferate: Desktopurile continuă să domine această categorie, indicând preferințele specifice ale pasionaților de sport.
Citește și : Atenție la Informațiile obligatorii ce trebuie afișate la vânzarea online a produselor , începând cu data de 13 Decembrie 2024 !
Factorii din Spatele Pirateriei
Modelele econometrice ale EUIPO oferă o înțelegere mai profundă a variabilelor socio-economice și demografice care influențează pirateria în diferite tipuri de conținut:
- Pirateria Televizată: Șomajul în rândul tinerilor corelează negativ cu pirateria, posibil pentru că persoanele șomere locuiesc adesea cu părinții care sunt abonați la servicii legitime. O penetrare ridicată a internetului și un acces mai mare la dispozitivele mobile contribuie, de asemenea, la reducerea ratelor de piraterie. Pe de altă parte, pandemia de COVID-19 a determinat o creștere a pirateriei, deoarece restricțiile au limitat accesul la locurile publice de divertisment.
- Pirateria de Filme: Un PIB mai mare pe cap de locuitor este asociat cu o reducere a ratelor de piraterie, ceea ce sugerează că prosperitatea economică permite mai multor persoane să-și permită servicii legitime. Totuși, o proporție mai mare de tineri și rate ridicate ale șomajului în rândul acestora duc la creșterea nivelurilor de piraterie. O conștientizare mai mare a platformelor legale de streaming tinde să reducă pirateria de filme.
- Pirateria Muzicală: Inegalitatea economică, măsurată prin indicele Gini, influențează puternic pirateria muzicală. Țările cu o inegalitate mai mare a veniturilor prezintă rate mai ridicate de piraterie, în timp ce o populație tânără numeroasă și atitudini permisive față de piraterie agravează problema.
- Pirateria de Publicații: Similar pirateriei muzicale, o inegalitate mai mare a veniturilor și o utilizare crescută a internetului corelează cu niveluri mai ridicate de piraterie a publicațiilor. Popularitatea în creștere a dispozitivelor mobile a contribuit, de asemenea, la prevalența publicațiilor piratate.
- Pirateria de Software: Inegalitatea veniturilor, penetrarea dispozitivelor mobile și o înclinație generală spre piraterie sunt factori esențiali ai pirateriei de software. Ubiquitatea tot mai mare a dispozitivelor mobile a dus la o creștere a aplicațiilor și jocurilor mobile piratate.
- Pirateria de Sporturi și Evenimente Live: Surprinzător, PIB-ul pe cap de locuitor corelează pozitiv cu pirateria sporturilor live. Acest lucru poate fi cauzat de o cerere mai mare în țările mai bogate, unde prețurile ridicate descurajează unii consumatori să se aboneze la servicii legale. În schimb, țările cu PIB mai scăzut pot avea un interes sau o accesibilitate limitată la astfel de evenimente.
Citește și : A intrat în vigoare noua lege care reglementează dobânzile creditelor IFN-urilor
Educația consumatorilor și campaniile de conștientizare
Campaniile de educare a publicului joacă un rol esențial în combaterea pirateriei. Acestea nu doar informează consumatorii despre riscurile legale și etice asociate pirateriei, ci și subliniază beneficiile utilizării platformelor legale: calitate superioară, securitate crescută și susținerea economiei creative.
Un exemplu de succes este implementarea de inițiative educative în școli și universități, care încurajează tinerii să adopte un comportament responsabil în utilizarea conținutului digital. De asemenea, colaborarea cu influenceri și personalități publice poate amplifica mesajele acestor campanii, oferindu-le o mai mare vizibilitate.
Concluzie
Provocările asociate drepturilor de autor în era digitală necesită soluții inovatoare și un angajament comun din partea tuturor părților interesate. Uniunea Europeană are șansa de a conduce prin exemplu, creând un cadru care să sprijine atât creatorii, cât și consumatorii. Prin aplicarea legii, cooperarea internațională, investiții în tehnologie și educația publicului, UE poate reduce pirateria și poate proteja industriile creative.
Soluțiile integrate, bazate pe cercetările EUIPO, pot sprijini crearea unui ecosistem digital mai echitabil, care să susțină inovația, să protejeze creativitatea și să ofere acces legitim pentru toți utilizatorii.
Sursă : Observatorul European privind Încălcările Drepturilor de Proprietate Intelectuală al EUIPO
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , avand Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129, sector 4, tel: 021/319.32.66, mail : secretariat@infocons.ro