Protectia-Consumatorilor – o9atitudine! te informeaza cu privire la afisarea corecta a preturilor!

•    Care sunt principiile care trebuie respectate?

1. Conditii care trebuie respectate in momentul determinarii pretului
•    Pretul trebuie sa fie sigur, adica determinat sau determinabil. Trebuie, de exemplu, sa fie precizat daca pretul este calculat in functie de cantitatea achiziţionata in cazul unui produs vandut in vrac.
•    Pretul nu trebuie sa fie anormal.
•    Pretul trebuie sa respecte uneori anumite reglementari sectoriale.
2. Transparenta si claritatea in indicarea preţurilor
Preturile trebuie sa fie indicate in lei, in scris, lizibil, vizibil si intr-un mod neechivoc.
Informatiile asupra cantitatilor bunurilor sau serviciilor primite ori care urmeaza sa fie primite pentru un pret dat, trebuie sa fie clare, atat în cadrul contractului, in conditiile generale, cat si pe factura.
Fii atent, pentru că exista înca anumite probleme in ceea ce priveste claritatea facturii in anumite sectoare, in special in cazul unor “pachete`, fara a se face o distinctie clara intre diferitele produse sau servicii.
Orice reducere de pret trebuie indicata in mod clar, astfel incat sa nu existe nici o indoiala in privinta pretului care trebuie platit.
3. Pretul total
Pretul indicat trebuie sa fie pretul total, adica pretul cu toate taxele incluse: T.V.A., alte taxe si incluzand toate serviciile care trebuie platite suplimentar in mod obligatoriu de consumator.

•    Cum trebuie afisat pretul unui produs?

1. Pretul de vanzare unitar
Pretul de vanzare unitar este pretul care trebuie platit pentru o unitate sau o cantitate determinata de produs. Acest pret trebuie indicat cu respectarea unor anumite principii :
•    trebuie indicat pe produs, pe ambalaj sau in imediata apropiere. Nu trebuie sa existe nici o indoială in ceea ce priveste produsul la care se refera preţul.
•    daca mai multe produse sunt oferite la vanzare la acelasi pret si expuse împreuna, vanzatorul poate afisa un singur pret, chiar daca nu este vorba de produse identice.
•    in cadrul aceleiasi unităti (locatii), vanzatorul trebuie sa indice acelasi preţ pentru produse identice.
2. Pretul pe unitatea de masura
Pretul pe unitatea de masura este, dupa caz, pretul care se plateste pentru un kilogram, un litru, un metru, un metru patrat ori un metru cub de produs sau orice alta unitate de măsura utilizata in mod generalizat si obisnuit pentru comercializarea unor produse specifice, de exemplu gramul pentru anumite produse alimentare.
Pe langa pretul de vanzare, vanzatorul trebuie sa indice si pretul pentru unitatea de masura, dupa principiile aplicabile la indicarea pretului unitar.
Exista mai multe exceptii de la indicarea preţului pe unitate de masura, in special daca pretul de vanzare si pretul pe unitate sunt identice, daca produsele sunt oferite spre vanzare intr-un hotel, un restaurant si alte unitati similare si sunt consumate pe loc. În aceste cazuri se va indica numai pretul de vanzare unitara.
In privinţa produselor vandute in vrac, trebuie indicat numai pretul pe unitate de masura.
3. Indicarea cantitatii
Pentru orice produs comercializat in cantitati determinate trebuie să fie mentionata pe ambalaj, in mod lizibil, vizibil si neechivoc, cantitatea nominala exprimata intr-o unitate de masura legala.

Mai mult, conform Codului Consumului, preturile si tarifele serviciilor trebuie afisate in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, prin marcare, etichetare si/sau afisare.
Cand livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior platii unei sume de bani cu titlu de avans, agentul economic este obligat sa elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal conform legislatiei in vigoare sau, dupa caz, un contract scris si sa respecte conditiile contractuale.


Sursa: dolceta.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal