In data de 12 Iulie 2013, A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons a realizat lansarea Grupurilor de Lucru pentru dezbaterea tematicii proiectului european HOME/2010/ISEC/AG/073 ME IS MINE, Comisia Europeana – Directoratul General pentru Afaceri Interne.
Evenimentul s-a desfasurat la Academia de Studii Economice Bucuresti – Cladirea Ion N Angelescu – Caderea Bastiliei nr. 2-10, sala 0319, etaj 3, cu participarea reprezentantilor statului si ai mediului de afaceri, dupa cum urmeaza :
– Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor;
– Inspectoratul General al Politiei de Frontiera;
– Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii;
– Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor;
– Institutul de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii;
– Banca Transilvania;
– Banca Comerciala Romana;
– Inspectoratul General al Politiei Romane;
– Ministerul Afacerilor Interne – Oficiul responsabilului cu protectia datelor personale
– Federatia Nationala OMENIA a Caselor de Ajutor Reciproc a Pensionarilor din Romania;
– Institutul de Cercetare a Calitatii Vietii -Academia Romana;
– FinZoom Romania;
– Academia de Studii Economice – Facultatea de Marketing;
– Asociatia Romana a Bancilor;
– Bank Leumi Romania;
– Ministerul Afacerilor Interne – Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date;
– Ministerul Afacerilor Interne – Directia Schengen;
– Inspectoratul General al Politiei Romane – Directia de Ordine Publica;
– Ministerul Afacerilor Interne – Directia Generala de Politiei a Municipiului Bucuresti.
Furtul de identitate este o infractiune prin care se obtin informatii personale cheie / importante, precum documente de la asigurarile sociale, permis de conducere si altele, cu scopul de a se da drept altcineva. Informatiile obtinute pot fi folosite pentru a obtine un credit, marfuri sau servicii folosind numele victimelor.
Conform rezultatelor partiale ale cercetarilor efectuate de partenerii din Italia – Adiconsum in perioada februarie – iunie 2013, pe un total de 2.500 de intervievati (53.47 % femei si 46.53% barbati) a rezultat faptul ca cel mai utilizat canal de informare este cel pe internet, iar cea mai utilizata metoda de inselatorie cu privire la furtul de identitate este cea privind solicitarea informatiilor personale, prin canalele online. Aceste metode sunt mai folosite in randul tinerilor cu varste cuprinse intre 13 si 18 ani, in timp ce persoanele cu varsta peste 25 ani sunt victimele fraudelor de tip skimming.
La intrebarile “Ati primit vreodata informatii despre furtul de identitate prin internet/ de la asociatii de consumatori/de la banci sau institutii financiar-bancare ?` , raspunsurile au fost:
– 37,9% au raspuns pozitiv cu privire la Internet;
– 22,9% au primit informații de la banci sau institutii financiar-bancare;
– 19.45% au raspuns asociatiile de consumatori ca sursa de informare.
Rezultatele cu privire la tipurile de furt de identitate cunoscute de cei intervievati au fost :
– 77.44% – skimming (clonarea cardului de credit la utilizare);
– 69.26% – informatii cu caracter personal prin intermediul internetului;
– 55.78% – phishing (furt de date personale via e-mail).
Principalele tipuri ale la furtul de identitate ale caror victime au fost cei intervievati :
– 48.97% – cererea de Informatii cu caracter personal atunci cand navigheaza pe internet;
– 33.51 % – skimming;
– 30.53 % – contacte nedorite prin telefon.
InfoCons – InfoCons se afla in stadiul de colectare si analiza a chestionarelor in ideea de a identifica starea actuală cu privire la furtul de identitate în România. Chestionarul este disponibil pe www.furtdeidentiate.ro
Proiectul ME is MINE are ca obiectiv pe termen lung reducerea cazurilor de furt de identitate si popularizarea drepturilor consumatorilor cu privire la protectia datelor cu caracter personal si crearea unui Observator national, cu privire la problema supusa atentiei, in Romania si in Italia.
InfoCons – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.