Proiect ANPC: comisioane ZERO pentru conturile de bază

Conform noului proiect de lege ANPC, bancile vor fi obligate sa elimine comisioanele de: deschidere, administrare, inchidere, depunere si retragere de numerar (de la ghiseu sau bancomat) pentru conturile curente de baza si comisioanele de plata cu cardul (inclusiv online) pe teritoriul Uniunii Europene.

Lista completa actuala cu comisioanele de deschidere, administrare, inchidere cont curent si retragere numerar la ghiseu

Proiectul ANPC inlesneste:

  • Accesul consumatorilor la servicii bancare de baza(in conditiile in care Romania este pe ultimul loc in Uniunea Europeana privind gradul de bancarizare 63% in 2015 si doar 51% gradul de utilizare a conturilor curente)
  • Terminologie standardizata – pentru a ajuta consumatorii sa inteleaga si sa compare comisioanele aferente conturilor si pachetelor bancare
  • Compararea conturilor bancare – site la nivel national
  • Transferul conturilor de la o banca la alta, in interiorul Uniunii Europene, gratuit sau cu costuri rezonabile

Lipsa transparentei si a comparabilitatii comisioanelor, dificultatile in materie de schimbare a conturilor de plati, diferentele dintre statele membre in domeniul comparabilitatii comisioanelor, dar si obstacolele pe care le intampina consumatorii la deschiderea unui cont de plati in strainate sunt doar cateva din problemele ce trebuie rezolvate in cel mai scurt timp.

Cine va rezolva aceasta problema?

Proiectul de Ordonanta privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati , schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza are ca scop transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2014/92/UE a Parlamentului European si cresterea nivelului de informare a consumatorului.

Ce reglementeaza proiectul si care este domeniul de aplicabilitate?

Ordonanta reglementeaza drepturile si obligatiile consumatorilor si ale prestatorilor de servicii de plata aferente unui cont de plati si aspecte privind transparenta si comparabilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plati detinute de acestia, ori la schimbarea lor si accesul nediscriminatoriu la conturile de plati cu servicii de baza, precum si facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plati.

Ordonanta se aplica acelor conturi de plati prin care consumatorii pot cel putin:

  • sa depuna fonduri intr-un cont de plati
  • sa retraga numerar dintr-un cont de plati
  • sa execute si sa primeasca operatiuni de plata, inclusiv transferuri de credit, catre si de la terti.

Proiectul de Ordonanta reglementeaza si urmatoarele aspecte :

  • Lista celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plati: se va stabili in cel mult trei luni de la intrarea in vigoare a standardelor tehnice adoptate de Comisia Europeana privind terminologia standardizata pentru acele servicii care sunt comune cel putin unei majoritati a statelor membre. Aceasta lista se stabileste prin ordin al Presedintelui ANPC si se actualizeaza la fiecare 4 ani

Lista va cuprinde cel putin 10 si cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii ce fac obiectul unui comision, servicii oferite de cel putin un prestator de servicii de plata la nivel national, termenii si definitiile pentru fiecare dintre serviciile identificate.

  • Obligativitatea punerii la dispozitia consumatorului, inainte de incheierea contractului privind un cont de plati, a documentelor de informare privind comisioanele aplicate si glosarul de termeni standardizati.
  • Prestatorii de servicii de plati sunt obligati sa puna la dispozitia consumatorilor in mod gratuit si cel putin o data pe an, o situatie privind toate comisioanele suportate (percepute pentru contul lor de plati) si eventual rata dobanzii pentru descoperitul de cont si rata dobanzii creditoare.
  • Accesul gratuit la cel putin un site internet pentru compararea comisioanelor percepute de catre prestatorii de servicii de plata, informatii referitoare la sediile lor si localizarea bancomatelor acestora.

Siteul va fi administrat de o autoritate publica si/sau de asociatiile de consumatori luate in evidenta de ANPC care desfasoara, de cel putin 3 ani, activitati in domeniul protectiei consumatorului de servicii financiar-bancare.

De asemenea, prestatorii de servicii de plata (bancile) vor fi obligate sa trimita catre acest site toate informatiile din timp (cu 60 zile inainte de intrarea in vigoare, referitoare la comisioane si 10 zile, pentru sedii si bancomate).

Compara gratuit pe FinZoom.ro Conturile Curente oferite de bancile din Romania

  • Informarea consumatorului privind posibilitatea achizitionarii separate a unui cont de plati, oferit ca parte a unui pachet impreuna cu un alt produs sau serviciu care nu este aferent unui cont de plati. Totodata consumatorului ii vor fi aduse la cunostinta costurile si comisioanele asociate fiecaruia dintre produsele si serviciile oferite in cadrul pachetului respectiv ,precum si dreptul de a alege intre orice cont de plati cu servicii de plata si un cont de plati cu servicii de baza.
  • Elaborarea unor proceduri privind schimbarea conturilor de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza de la un prestator de servicii la altul sau schimbul intre conturi de plati diferite in cadrul aceluiasi prestator de servicii si informarea consumatorului despre modalitatea efectuarii acestor schimburi.
  • Facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi pentru consumatori: Acordarea de asistenta celor care doresc sa deschida un cont de plati la un prestator de servicii de plata intr-un alt stat membru , efectuarea operatiunilor de transfer a soldului la noul prestator de servicii si inchiderea contului de plati detinut de consumator daca acesta nu inregistreaza obligatii restante.

Atentie! Prestatorul de servicii de plata informeaza imediat consumatorul atunci cand obligatii restante impiedica inchiderea contului sau de plati.

ANPC introduce un nou termen: Cont de Plati cu Servicii de Baza

De asemenea, ordonanta face referire la caracteristicile unui cont de plati cu servicii de baza, comisioanele percepute pentru un astfel de cont si contractul cadru ce asigura accesul si incetarea unui cont de plati cu servicii de baza.

Referitor la comisioanele percepute pentru un cont de plati cu servicii de baza, ordonanta precizeaza ca indiferent de numarul de operatiuni executate in contul plati urmatoarele servicii sunt gratuite:

  • servicii care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati;
  • servicii care permit depunerea de fonduri intr-un cont de plati;
  • servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de credit;
  • efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata pe teritoriul Uniunii Europene: operatiuni de plata printr-un card de plata, inclusiv plati online;

Atentie!

Pentru efectuarea urmatoarelor operatiuni de plata pe teritoriul Uniunii Europene (debitari directe si transferuri de credit, inclusiv ordine de plata programata, dupa caz, la terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor online ale institutiei de credit) institutiile de credit percep, pentru un numar minim de 15 operatiuni pe luna, numai comisioane rezonabile, daca este cazul.

Comisioanele rezonabile sunt stabilite tinand seama cel putin de urmatoarele criterii:

  • nivelurile veniturilor nationale;
  • comisioanele medii percepute de institutiile de credit pentru serviciile furnizate privind conturile de plati

Ordonanta va intra in vigoare la data de 18 septembrie 2016, cu exceptia documentului de informare cu privire la comisioane si glosar de termeni standardizati – se aplica in termen de noua luni de la intrarea in vigoare a standardelor tehnice adoptate de Comisia Europeana privind terminologia standardizata pentru acele servicii care sunt comune cel putin unei majoritati a statelor membre.

Sursa: FinZoom.ro

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal