PROGRAMUL NATIONAL ANTICONTRAFACERI
Un citat celebru spune ca orice marca este un produs, insa nu orice produs este o marca. O marca reprezinta mult mai mult decat un produs.
Specialistii sustin ca ca ” o marca este un simbol complex. Marca (brand-ul) este suma imateriala a atributelor produsului, numele sau , ambalajul, pretul, istoria, reputatia, felul in care este promovat. O marca este, de asemenea, definita si prin impresiile consumatorilor care au folosit-o, ca si de propria experienta in raport cu aceasta. ” (David Ogilvy – specialist in publicitate) De aceea, pastrarea acestor caracteristici intrinseci ale produsului inseamna, de fapt, pastrarea calitatii. In acest sens, lupta impotriva contrafacerilor capata o importanta globala, cu atat mai mult cu cat contrafacerea produselor a dobandit dimensiuni industriale si internationale.
Contrafacerea presupune in esenta una din urmatoarele operatii:
- imitarea frauduloasa in scopul inducerii in eroare a beneficiarului consumator,pe baza asemanarii cu produsul original;
- reproducerea identica sau cvasiidentica a unei marci inregistrate pentru produse identice sau similare;
- fabricarea etichetei, ambalaje de orice fel, continand reproduceri ale marcii sau profitarea de renumele unei marci notorii;
Operatiuni asimilate contrafacerilor sunt si inducerea in eroare a consumatorului prin punerea in circulatie a unor produse purtand o denumire fonetic asemanatoare unei marci inregistrate, pentru produsele identice sau similare.
Contrafacerea fura identitatea unor marci notorii, dar fura si consumatorilor mai multe asteptari, incluzand confortul, increderea si siguranta personala.
Unii oameni cred ca pirateria si contrafacerea sunt “crime fara victime” si copierea ramane doar o « forma de recunoastere a valorii ». Aceasta viziune nu corespunde insa consecintelor ; de fapt, impactul bunurilor contrafacute asupra posesorilor marcilor, a consumatorilor si economiei nationale nu poate fi minimalizat. Astazi nivelul contrafacerilor in domeniul proprietatii intelectuale este astronomic. Nivelul ridicat al contrafacerilor reflecta, dincolo de preferinta consumatorilor pentru produsele de marca, abilitatea celor care contrafac de a se adapta trendurilor pietei si profiturile enorme rezultate in urma vanzarii produselor contrafacute.
Statistic vorbind, vanzarea produselor contrafacute reprezinta 5% din comertul mondial si creaza un profit ilicit de 250 miliarde euro. Consecinta acestui fapt este desfiintarea anuala a peste 200.000 de locuri de munca in Europa si SUA. Fenomenul contrafacerilor deterioreaza climatul afacerilor unei tari, stimuleaza concurenta neloiala si, nu in ultimul rand afecteaza grav consumatorii. Acestia sunt cei care pierd cel mai mult, in ultima instanta, pentru ca ei achizitioneaza un produs contrafacut la un pret mic, fapt care determina, in timp cheltuieli mult mai mari (pentru ca aceste produse se deterioreaza mult mai repede sau le pune in pericol sanatatea, chiar viata).
Produsele contrafacute au generat pierderi care ar fi putut finanta scoli, spitale sau poate chiar majorarea pensiilor. Cu pierderi de aceasta magnitudine, exista chiar posibilitatea ca inovatia sa fie descurajata ! De ce oamenii de afaceri ar mai investi miliarde in cercetarea de piata, in planificarea strategiilor de marketing, in dezvoltarea produselor noi, daca in final descopera ca profitul estimat este mult diminuat de contrafacatori. Cei care realizeaza aceasta categorie de produse, contrafacerile, mizeaza pe doua categorii de consumatori: prima este cea a persoanelor cu venituri mici, uneori educatie proportionala, care sunt motivati de necesitati materiale de moment preferand pretul mic si ignorand alte detalii cu privire la calitate; profilul celei de-a doua categorii de consumatori, victime ale contrafacerilor, sunt persoane mai educate, cu venituri mai mari care percep marca, au motivatii, necesitati si asteptari de la aceasta, dar sunt inselate doar de aparenta calitate a produsului. De aceea, educarea consumatorului si combaterea contrafacerilor reprezinta un domeniu foarte important in tarile dezvoltate. Consumatorii sunt avizati periodic asupra pericolelor la care se expun cumparand un produs piratat, iar legislatia este foarte drastica cu falsificatorii. Insa, in Romania, contrafacerile si pirateria au atins dimensiuni alarmante, mai ales pentru o tara candidata la Uniunea Europeana. In ultimii ani, piata romaneasca a fost invadata de zeci de mii de produse contrafacute. Daca acum cativa ani, contrafacerile vizau numai marcile considerate de lux, in prezent, falsurile afecteaza toate categoriile de produse. La ora actuala, nu exista aproape nici un domeniu neatins de piraterie si contrafacere. In fapt se poate contraface totul: de la produsele alimentare si cosmetice, medicamente, pana la haine, tigari, masini, calculatoare, telefoane – produse de lux sau produse obisnuite.
Obiectivele Programului:
- realizarea unui climat de securitate in circuitul comercial privind anticontrafacerile ;
- incurajarea concurentei loiale ;
- solutionarea cu celeritate a disputelor intervenite intre agentii economici cu privire la anticontrafaceri ;
- crearea unor tendinte in ceea ce priveste modul de abordare si realizare a raporturilor juridice ce intervin intre agentii economici, care sa fie urmate de catre acestia, in vederea inlaturarii oricaror obstacole ce ar putea interveni (atat de fapt cat si de drept), obstacole ce ar impiedica obtinerea de catre partea indreptatita a prestatiilor la care este obligat cocontractantul ;
- realizarea unor proiecte legislative privind optimizarea relatiilor comerciale si a consecintelor ce decurg din acestea ;
- extinderea colaborarii în mediul de afaceri pentru reducerea cazurilor de contrafacere a produselor comercializate în România ;
- Dezvoltarea parteneriatelor cu autoritatile, institutiile publice si organizatiile reprezentative ale societatii civile ;
- integrarea asociatiei în reteaua internationala a organizatiilor de combatere a contrafacerilor
Scopul acestui Program il constituie aplicarea cu mai multa rigurozitate a prevederilor ce reglementeaza concurenta neloiala si actele de rea-credinta intreprinse de agentii economici, care, prin contrafaceri, creaza o situatie de instabilitate comerciala, impiedicand o desfasurare optima a activitatilor comerciale.
Mai multe detalii pe : https://www.anticontrafaceri.ro/