Plan de acțiune privind serviciile financiare pentru consumatori, produse mai bune și o ofertă mai variată

Comisia Europeană prezintă astăzi un plan de acțiune care propune diverse modalități de a le oferi consumatorilor o alegere mai variată și un acces mai bun la servicii financiare peste tot în UE. Prezentarea de astăzi pune accent pe tehnologie, dat fiind faptul că progresul către o piață mai integrată a serviciilor financiare depinde în mare măsură de serviciile on-line inovatoare. În acest sens, publicăm și o consultare privind tehnologia și impactul său asupra sectorului european al serviciilor financiare (`FinTech`), care va da un nou impuls acțiunilor noastre în domeniu.

Comisia condusă de președintele Juncker s-a angajat să dezvolte o piață unică mai aprofundată și mai echitabilă, inclusiv prin mijloace digitale. În sectorul serviciilor financiare, aceasta înseamnă creșterea concurenței și diversificarea ofertei, astfel încât consumatorii să poată beneficia de prețuri mai mici și de o calitate mai bună pentru serviciile financiare achiziționate în țară sau în străinătate (cont bancar, asigurare auto, transfer de bani etc.).

Planul de acțiune își propune să elimine barierele naționale în condițiile în care doar 7 % din consumatori achiziționează în prezent servicii financiare din alt stat membru. Toți consumatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a alege dintr-o multitudine de servicii financiare disponibile în UE și de a-și valorifica banii cât mai bine, păstrându-și totodată certitudinea că vor beneficia de protecție. Pe o piață unică reală, distincția dintre furnizorii naționali și cei străini nu ar trebui să mai existe. Furnizorii de servicii financiare ar urma să beneficieze și ei de toate avantajele oferite de piața unică.

Valdis Dombrovskis, vicepreședintele responsabil cu stabilitatea financiară, serviciile financiare și uniunea piețelor de capital, a declarat: `Atât consumatorii, cât și firmele europene ar trebui să poate profita din plin de avantajele unei piețe cu adevărat unice a serviciilor financiare. Consumatorii ar trebui să aibă acces la cele mai bune produse disponibile în întreaga UE, nu doar în propria țară. De asemenea, ne dorim să exploatăm întregul potențial al tehnologiilor existente și emergente. Dacă vom ști să facem acest lucru, vom schimba în bine sectorul financiar și modul în care cetățenii accesează serviciile financiare.`

Jyrki Katainen, vicepreședintele responsabil cu locurile de muncă, investițiile, creșterea economică și competitivitatea, a spus la rândul său: `Acest plan de acțiune prezintă măsuri concrete care vor aprofunda piața unică și vor avea un impact real asupra vieții cetățenilor europeni. Când am lansat uniunea piețelor de capital, ne-am angajat să îmbunătățim accesul la finanțare și serviciile financiare pentru consumatori și întreprinderi și să ținem, în același timp, pasul cu evoluțiile în domeniul tehnologiilor financiare.`

Věra Jourová, comisar pentru justiție, consumatori și egalitatea de gen, a afirmat: `Deși dreptul la liberă circulație în UE continuă să fie dreptul cel mai prețios al cetățenilor europeni, consumatorii se confruntă totuși cu prea multe obstacole în viața de zi cu zi. Fie că este vorba despre deschiderea unui cont bancar, încheierea unei asigurări auto sau contractarea unui credit, de îndată ce apare o componentă transfrontalieră, lucrurile se complică. Astăzi propunem un plan destinat să le ofere consumatorilor produse mai bune și o ofertă mai variată și să îmbunătățească transparența și protecția în domeniul serviciilor financiare.`

Planul de acțiune

Comisia a identificat trei direcții principale ale acțiunilor viitoare menite să faciliteze crearea unei piețe unice a serviciilor financiare:

  • Creșterea încrederii consumatorilor și punerea la dispoziția acestora a instrumentelor necesare pentru a achiziționa servicii financiare în țară sau în alt stat membru. De exemplu, dorim să îi ajutăm pe conducătorii auto să își transfere în străinătate clasa de bonus (sistemul `bonus-malus`, legat de istoricul de daune). De asemenea, intenționăm să reducem taxele pentru tranzacțiile transfrontaliere în care sunt implicate alte monede decât euro și să introducem o mai mare transparență în tarifarea asigurării pentru închirierea de mașini.
  • Reducerea obstacolelor juridice și de reglementare aflate în calea întreprinderilor care încearcă să se extindă în străinătate. În acest scop, vom elabora, de exemplu, criterii comune pentru evaluarea solvabilității și vom facilita schimbul de date între registrele de credit.
  • Sprijinirea dezvoltării unui sector digital inovator care să poată depăși barierele existente în calea pieței unice. De exemplu, putem căuta, împreună cu sectorul privat, modalități de a verifica identitatea clienților cu ajutorul identificării electronice și al serviciilor de încredere. De asemenea, vom monitoriza practicile furnizorilor digitali pentru a stabili dacă se impune actualizarea normelor privind vânzarea la distanță a serviciilor financiare (de exemplu, on-line sau prin telefon).

Datorită rolului care îi revine în elaborarea legislației UE, Comisia a abordat deja o mare parte din obstacolele în materie de reglementare care îngreunează crearea unei piețe unice a serviciilor financiare. Planul de acțiune prezentat astăzi stabilește o foaie de parcurs pentru acțiunile viitoare. Multe dintre acestea vor necesita implicarea părților interesate – autorități naționale de supraveghere, furnizori de servicii, organizații ale consumatorilor.

FinTech: noua frontieră în domeniul serviciilor financiare

Evoluția rapidă a sectorului FinTech le oferă noi oportunități consumatorilor și întreprinderilor. El are potențialul de a îmbunătăți accesul consumatorilor la servicii financiare în cadrul pieței unice, de a îndepărta barierele naționale și de a crește eficiența.

Pentru ca acest sector să poată funcționa liber la nivelul UE și să fie competitiv, Comisia intenționează să pună accent pe trei principii fundamentale: neutralitatea tehnologică, astfel încât normele care se aplică produselor și serviciilor comercializate în mod tradițional (de exemplu, prin intermediul sucursalelor) să se aplice și în cazul produselor și serviciilor comercializate pe cale digitală; în acest mod se va garanta inovarea și se vor asigura condiții echitabile; proporționalitatea, pentru ca normele să fie adaptate în funcție de modelul economic, mărimea și activitățile entităților reglementate; creșterea integrității, pentru a garanta transparența, confidențialitatea și protecția consumatorilor.

Într-o primă etapă, Comisia invită toate părțile interesate să ia parte la consultarea FinTech, lansată cu ocazia conferinței #FinTechEU, care se desfășoară astăzi la Bruxelles. Consultarea își propune să colecteze din sursă directă informații privind impactul noilor tehnologii asupra întregului sector financiar. Cu ajutorul ei se va stabili dacă normele UE de reglementare și supraveghere sunt adecvate și ce acțiuni vor fi necesare în viitor.

Sursă: Europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal