Aplicatia InfoCons ingrediente, aditivi alimentari, calorii Protectia Consumatorilor
Aplicatia InfoCons Ingrediente, sare, zahar, calorii Protectia Consumatorilor

Condiţii de intrare și regim de ședere

Cetăţenii români nu au nevoie de viză pentru a călători în Regatul Țărilor de Jos.

Intrarea în Regatul Țărilor de Jos este permisă cu paşaportul sau cartea de identitate în curs de valabilitate, documente care nu trebuie să prezinte alterări sau deteriorări.

Atenție! Poliția și alți oficiali, precum controlorii de bilete, inspectorii de muncă, furnizorii de servicii medicale etc., vă pot solicita identificarea. Conform legii, sunteți obligați să aveți asupra dumneavoastră, în orice moment, un document de identitate valabil, lipsa acestuia pedepsindu-se cu amendă de 60 EUR.

Pentru verificarea condiţiilor particulare de intrare şi şedere prevăzute de legislaţia naţională vă recomandăm să consultați informaţiile oficiale furnizate de autorităţile olandeze.

Cetățenii români care doresc să călătorească în Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba ori Sint Eustatius trebuie să dețină un paşaport valabil. Nu este necesar să aveţi viză. Pentru detalii suplimentare, faceți click pe linkurile de mai jos:

Aruba – https://www.aruba.com/us

Bonaire – https://www.tourismbonaire.com/

Curacao – https://www.curacao.com/en/

Sint Maarten – http://www.vacationstmaarten.com/

Saba – http://www.sabatourism.com/

Sint Eustatiu – https://www.statia-tourism.com/

Cetăţenii români au drept de şedere pentru o perioadă de până la trei luni pe teritoriul Regatului Țărilor de Jos fără îndeplinirea altor formalități.

Cetățenii români care călătoresc în Regatul Țărilor de Jos în scop de muncă, studii sau alte scopuri ce implică contactul cu autoritățile olandze, pentru o perioadă de până la 4 luni, trebuie să se înregistreze la una dintre cele 19 primării disponibile în acest sens, în vederea obținerii BSN-ului (CNP olandez). Pentru mai multe informații – AICI

Cetățenii români care se deplasează în Regatul Țărilor de Jos pentru o perioadă mai mare de 4 luni, au obligația de a se înregistra ca rezidenți la primăria de la localitatea de domiciliu și de a obține BSN. În acest sens, veți avea nevoie de un document de identitate valabil, contract de închiriere/cumpărare al locuinței din Olanda și certificat de naștere și căsătorie.

Atenție!

  • Autoritățile olandeze recunosc doar actele de stare civilă (certificat de naștere și căsătorie) emise în ultimele 6 luni. Prin urmare, recomandăm cetățenilor români care doresc să își stabilească reședința în Olanda, ca înainte de a ajunge pe teritoriul olandez, să solicite și să obțină de la primăriile din România de la locul nașterii/căsătoriei, extrase multilingve/formulare multilingve  ale certificatelor de stare civilă. Acestea nu au nevoie de traducere sau apostilare. Obținerea documentelor menționate mai sus, se poate efectua și prin intermediul misiunii diplomatice, însă termenul mediu de soluționare este de aproximativ 3 luni.
  • Neînregistrea la primărie sau înregistrea tardivă constituie contravenție și se pedepsește cu o amendă de până la 325 EUR.

Cetățenii români care se deplasează în Regatul Țărilor de Jos în scop de muncă, sunt sfătuiți să consulte Ghidul pentru lucrătorii europeni (în limba română) pus la dispoziție de autoritățile olandeze, precum și pagina web a Ambasadei României la Haga – https://haga.mae.ro/node/1632

Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români care intenţionează să rămână pentru o perioadă îndelungată pe teritoriul acestui stat să se adreseze misiunii diplomatice a României şi să îşi anunţe prezenţa în regiune, comunicând coordonatele personale pentru a putea fi contactaţi în cazul producerii unor situaţii de urgenţă.

Ameninţări teroriste

Terorismul este un fenomen global, nelocalizat. Prin urmare nici Regatul Țărilor de Jos nu poate fi exclusă din faţa acestei ameninţări. Momentan, nivelul amenințării teroriste în Olanada este moderat.

Vă recomandăm să urmăriţi în permanenţă anunţurile şi recomandările făcute de autorităţile olandeze şi să accesaţi periodic site-ul web al Ministerului român al Afacerilor Externe (www.mae.ro).

Siguranţă şi criminalitate

Regatul Țărilor de Jos este o ţară cu un nivel de criminalitate redusă.

Infracţiuni minore de tipul furtului din buzunare, înşelăciunilor sau furtului din maşini pot apărea în zone aglomerate (gări, staţii, parcări, centre comerciale, benzinării sau zone de servicii pe autostrăzi).

În Regatul Țărilor de Jos este interzisă deţinerea si utilizarea oricăror tipuri de spray-uri ilariante sau paralizante.

În cazul unor incidente care afectează siguranţa persoanei sau a bunurilor, vă recomandăm contactarea poliţiei locale şi a Ambasadei României în Regatul Țărilor de Jos.

În cazul unor incidente grave, care necesită intervenţia imediată a autorităţilor olandeze (poliție, ambulanță, pompieri), apelaţi 112 (operatorii vorbesc și limba engleză, franceză, germană) – apelabil gratuit.

Pentru alte tipuri de incidente care necesită intervenția poliției, însă nu au un caracter urgent, apelați 0900-8844.

Pentru apelarea poliției olandeze din străinătate, apelați +31 34 357 88 44.

Informaţii suplimentare pot fi obţinute prin consultarea informaţiilor furnizate de autorităţile olandeze:

  • Site-ul Poliției olandeze –https://www.politie.nl/ – online se pot depune  declarații/raporte cu privire la săvârșirea unor infracțiuni

Recomandări generale:

  • Păstraţi în locuri sigure documentele şi valorile personale, biletele de călătorie banii şi cărţile de credit şi nu le expuneţi în mod vizibil asupra dumneavoastră sau în maşini.
  • Păstrați în locuință sau în telefon o copie/poză a documentelor de identitate pentru ca, în situația în care le pierdeți, să puteți face dovada identității dumneavoastră în fața autorităților olandeze și obține un raport de pierdere/furt.
  • Maşinile trebuie încuiate şi asigurate cu sisteme de alarmă.
  • În cazul călătoriei cu autobuzul sau trenul păstraţi atenţia asupra bagajelor pe întreaga durată a călătoriei.
  • Respectaţi legislaţia Regatului Țărilor de Jos şi evitaţi transportul de bagaje sau corespondenţă ale unor persoane necunoscute.
  • În mijloacele de transport, școli, spitale și alte instituții publice este interzisă acoperirea completă a feței (ex. burka, mască sau cască de motociclist).  Încălcarea acestei prevederi se pedepsește cu amendă.

Reglementări cu privire la politica de folosire a drogurilor

Regatul Țărilor de Jos tolerează comercializarea de droguri ușoare în „coffee shops”. Coffee shop-urile sunt restaurante/baruri, supuse unor reglemări stricte,  în care canabisul (hașiș, marijuana) poate fi procurat și utilizat.

Recomandăm cetățenilor români care doresc să consume aceste substanțe, să le procure doar de la furnizori special autorizați și să le folosească în spații închisealături de persoane care nu le întrebuințează.

Important!

Consumarea drogurilor poate declanșa reacții sau stări imprevizibile greu de controlat.

Consumul de droguri este permis în condițiile menționate mai sus doar pentru persoanele majore (peste 18 ani).

Importul/exportul de droguri sau de produse core conțin astfel de substanțe este strict interzis!

Deținerea de droguri ușoare sau grele este strict interzisă de lege. Cu toate acestea, autoritățile tolerează deținerea, pentru uz propriu, a următoarelor cantități:

  • Nu mai mult de 5 grame de canabis (marijuana sau hașiș)
  • Nu mai mult de 5 plante de canabis.

Sistemul medical

Serviiciile medicale în Regatul Țărilor de Jos se efectuează contra cost (inclusive serviciile medicale de urgență).

Pentru cetățenii români care au rezidență (de lungă sau de scurtă ședere) în Regatul Țărilor de Jos, asigurarea medicală este obligatorie. Pentru mai multe informații, accesați https://www.zorgverzekeringslijn.nl/english/.

Pentru cetățenii români care călătoresc în scop turistic sau pentru o scurtă perioadă de timp în Regatul Țărilor de Jos se recomandă cu insistenţă încheierea unei asigurări medicală de sănătate sau/și obţinerea Cardul European de Sănătate înainte de a pleca în călătorie.

Dacă vă îmbolnăviţi sau aveţi un accident pe durata unei şederi temporare într-un stat membru UE, formularul E112 sau Cardul european de asigurări sociale de sănătate vă va da acces la îngrijirile medicale necesare. Acest card vă va permite să primiţi asistenţa medicală necesară în timpul şederii dumneavoastră temporare în orice ţară a Uniunii Europene. Mai multe detalii găsiţi la adresele: www.cnas.ro.

Este bine ca asigurarea medicală suplimentară să fie valabilă în toate ţările. În baza unei asemenea asigurări, facultative, aveţi acces la serviciile de urgenţă atât din sistemul public de sănătate, cât şi din cel privat (în funcţie de tipul poliţei de asigurare). La încheierea unei asemenea asigurări verificaţi coordonatele partenerului societăţii de asigurare în ţara de destinaţie şi de tranzit.

Vă recomandăm să vă încheiaţi, înainte de plecare, o asigurare de călătorie. Aceasta are valabilitate în toate ţările şi poate să acopere de la riscurile de bază (îmbolnăviri, accidente, urgenţe stomatologice, repatriere sanitară sau în caz de deces) până la toate riscurile de călătorie, inclusiv pierderea/ furtul/ deteriorarea bagajelor, anularea plecării în străinătate, falimentul companiei aeriene etc.

Asigurarea de viaţă s-a dovedit benefică pentru familiile celor decedaţi în urma unor accidente sau din motive de boală.

În Uniunea Europeană nu aveţi nevoie de vaccinări speciale.

Condiţii privind traficul auto

Circulaţia auto se efectuează pe partea dreaptă a drumului. Accesul pe autostrăzi nu este supus plăţii de taxe, iar starea generală a drumurilor şi infrastructurii este foarte bună.

În Regatul Țărilor de Jos funcţionează sistemul priorităţii de dreapta.

Permisul de conducere

Permisul de conducere valabil emis în România este recunoscut în Regatul Țărilor de Jos până la expirarea acestuia. În cazul în care doriți să locuiți pe termen lung în Olanda, și aveți minim 185 de zile petrecute pe teritoriul olandez, puteți solicita un permis de conducere pe plan local.

Parcarea

Parcarea este permisă numai în locuri rezervate şi este adesea contra cost.

Centura de siguranţă

Centura de siguranţă este obligatorie, inclusiv pentru pasagerii din spate.

Copiii sub 1.35m trebuie să fie transportați în scaune speciale.

Limitele de viteză admise

Limitele de viteză admise:

  • în interiorul localităţilor – 50 km/oră;
  • drumuri naţionale, centuri ocolitoare – 80 km/oră;
  • autostrăzi – 100 / 120 / 130 km/oră (conform indicaţiilor de la faţa locului).

Folosirea telefonului mobil la volan

În timpul condusului este interzisă folosirea telefonului mobil.

Aparatele anti-radar şi de detectare a radarului

Pe teritoriul Regatului Țărilor de Jos, legislaţia rutieră interzice utilizarea aparatelor de detectare a radarelor şi a celor antiradar, iar utilizarea acestora reprezintă contravenţie. De regulă, echipajele de poliţie au montate în maşini dispozitive de detectare a aparatelor antiradar.

Accidente de circulaţie

În caz de accident uşor în care sunt implicate şi alte maşini, completaţi, împreună cu şoferii celorlalte autovehicule, formularul tip pus la dispoziţie de societăţile de asigurări pentru soluţionarea amiabilă. Notaţi elementele de identificare ale celuilalt autovehicul implicat în accident şi ale societăţii de asigurare a acestuia.

Dacă există răniţi, apelaţi numărul de urgenţă 112 pentru ambulanţă şi poliţie şi acordaţi primul ajutor. Adresaţi-vă pentru sprijin partenerului societăţii române de asigurări din ţara respectivă care figurează pe Cartea verde.

Apelează rapid numerele de urgență din Olanda!

În cazul unui accident rezultat cu avarierea gravă a autoturismului sau cu vătămarea ori decesul unei persoane, este interzisă mutarea vehiculului până la sosirea poliţiei la locul accidentului, care constată faptele şi întocmeşte un proces verbal. Acest document este esenţial pentru stabilirea vinovăţiei şi se impune obţinerea unei copii din partea persoanei vătămate, în special dacă aceasta este turist străin.

În cazul producerii de accidente de circulaţie care cauzează decesul unui cetăţean român, autorităţile locale procedează la întocmirea formalităţilor necesare, inclusiv eliberarea certificatului de deces. Pentru informaţii privind eventuala repatriere a corpului sau alte formalităţi, puteţi contacta Ambasada României la Haga.

Atenţionări speciale

În localităţi, se recomandă să se acorde o atenţie deosebită bicicliştilor, care au o pondere foarte însemnată în traficul rutier. Este necesară atenţie deosebită în cazul virajelor la dreapta în situaţiile în care atât maşinile, cât şi bicicliştii de pe acelaşi sens au culoarea verde la semafor.

Atenție! Bicicletele și motocicletele au prioritate.

Transportul public

În vederea folosirii rețelei de transport în comun (tramvai, autobuz, tren, metrou), veți avea nevoie de OV chipcard. Puteți cumpăra și reîncărca acest card în gări, supermarketuri și magazine de tutun. Pentru a nu fi taxati cu prețul maxim al unei călătorii, vă recomandăm să folosiți cardul atât la intrarea în mijlocul de transprt, cât și la iesire. Pentru mai multe informații, consultați https://www.ov-chipkaart.nl/home.htm#/ .

Pentru mai multe detalii cu privire la rețeauna de transport în comun, consultați https://www.holland.com/global/tourism/information/public-transport.htm

Reglementări vamale

Nu există controale la graniţele interne, dintre statele semnatare ale Acordului Schengen: Austria, Belgia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Republica Cehă, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Ungaria, precum şi Islanda, Norvegia şi Elveţia.

Din motive de ordine publică, sănătate publică sau de securitate naţională, la graniţele interne ale UE se pot introduce controale, pentru perioade limitate.

Reglementări cantitative referitoare la bunurile de consum propriu

În Uniunea Europeană, cetățenii români au dreptul de a călători cu următoarele bunuri, pentru uz propriu:

  • 110 litri de bere
  • 90 litri de vin, dintre care maxim 60 litri vin spumant
  • 20 litri de sherry sau port
  • 10 litri de băuturi spirtoase precum whisky, cognac, gin
  • 800 țigări
  • 400 țigări de foi (țigări cu o greutate maximă de 3 grame per item)
  • 200 trabucuri
  • 1 kilogram de tutun pentru fumat

Bani cash / Acțiuni la purtător / Cecuri

Limita maximă admisă: 9.999 EUR. Peste acestă sumă (de la 10.000 EUR în sus), aveți obligația (atât la intrarea în Regatul Țărilor de Jos, cât și la ieșire), să completați o declarație la autoritățile vamale (nu se percep taxe). Pentru mai multe informații, vă rugăm accesați https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontenten/belastingdienst/individuals/abroad_and_customs/restricted_prohibited_import_export/10_000_or_more/

Lipsa unei declarații vă poate cauza neplăceri, ca de exemplu reținerea banilor cash până când puteți face dovada obținerii legale a acestora.

Regimul medicamentelor

Cetățenii români pot deține asupra lor doar medicamente (în ambalaje originale) pentru uz propriu.

Pentru medicamentele care depășesc sfera celor uzuale, se recomandă deținerea rețetei medicale emise în acest sens, însoțită de o traducere în limba engleză.

Pentru medicamentele puternice precum calmante, narcotice, sedative, canabis medical, cele pentru ADHD și cele incluse în Opium Act (clik aici – https://wetten.overheid.nl/BWBR0001941/2020-01-01), este obligatorie existența unei rețete medicale, însoțite de o traducere în limba engleză.

Intrarea în țară cu medicamente de uz veterinar este interzisă.

Trimiterea de medicamente prin poștă/curier în Regatul Țărilor de Jos este interzisă.

Sunt excluse atât la intrare cât şi la ieşire drogurile de orice tip şi substanţele dopante.

Antibioticele nu se eliberează decât pe bază de reţetă.

Atenţie!

Nu luaţi cu dumneavoastră decât cantităţile de medicamente strict necesare!

 

Regimul animalelor de companie

Pentru a călătorii în Regatul Țărilor de Jos cu animalul de companie (câine, pisică, dihor), acesta trebuie să aibă un pașaport european pentru animale, vaccin antirabic efectuat și microcip.

Dacă doriți să călătoriți cu un alt animal de companie (reptilă, pasăre, iepure), este necesar să obțineți un certificat emis de veterinar, iar pentru speciile protejate, veți avea nevoie de un permis CITES.

Limita de animale de companie admisă: 5 animale.

Comercializarea animalelor este interzisă.

Pentru mai multe informații, vă recomandăm să accesați https://www.netherlandsandyou.nl/travel-and-residence/visiting-the-netherlands/taking-pets-with-you.

Utilizarea cărţilor de credit

În Regatul Țărilor de Jos sunt acceptate toate tipurile de cărţi de credit europene şi nord-americane, iar utilizarea acestora este foarte frecventă.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal