Comisia Europeană a adoptat astăzi o recomandare privind serviciile de jocuri de noroc online. Această recomandare încurajează statele membre să garanteze un nivel ridicat de protecție pentru consumatori, jucători și minori, prin adoptarea unor principii care să se aplice serviciilor de jocuri de noroc online și care să asigure activități responsabile de publicitate și sponsorizare a acestor servicii. Principiile au drept obiectiv protejarea sănătății și reducerea la minimum a eventualelor prejudicii economice care ar putea rezulta din comportamente de joc compulsive sau excesive.
`Recomandarea emisă astăzi reprezintă unul dintre elementele esențiale ale planului de acțiune al Comisiei privind serviciile de jocuri de noroc online, adoptat în 2012`, a declarat vicepreședintele Michel Barnier, responsabil cu piața internă și serviciile. `Trebuie să asigurăm o protecție mai bună pentru toți cetățenii și, mai ales, pentru copiii noștri, împotriva riscurilor asociate jocurilor de noroc. Invităm acum statele membre, dar și operatorii de jocuri de noroc online, să se ridice la nivelul obiectivelor noastre ambițioase în ceea ce privește asigurarea unui nivel ridicat de protecție pentru consumatorii din întreaga UE în cadrul acestui sector digital cu creștere rapidă.`
Elemente principale
Recomandarea Comisiei stabilește o serie de principii pe care statele membre sunt invitate să le integreze în reglementările naționale privind jocurile de noroc:
· Site-urile de jocuri de noroc ar trebui să îndeplinească cerințe de informare de bază, în special pentru a asigura faptul că se oferă consumatorilor suficiente informații pentru ca aceștia să înțeleagă riscurile legate de jocurile de noroc. Comunicarea comercială (publicitatea și sponsorizarea) ar trebui să se desfășoare în mod responsabil.
· Statele membre ar trebui să se asigure că minorii nu au posibilitatea de a juca jocuri de noroc online și că sunt instituite norme pentru limitarea la maximum a oricărui contact al acestora cu jocurile de noroc, de exemplu prin publicitate sau prin promovarea serviciilor de jocuri de noroc, fie prin intermediul radiodifuziunii, fie prin afișare.
· Ar trebui să existe o procedură de înregistrare pentru a putea deschide un cont de jucător, astfel încât consumatorii să aibă obligația de a furniza detalii cu privire la vârsta și identitatea lor, pentru ca acestea să fie verificate de operatori. De asemenea, această procedură de înregistrare ar trebui să permită operatorilor să urmărească comportamentul jucătorilor și să tragă un semnal de alarmă în cazul în care este necesar.
· Pentru a preveni problemele legate de practicarea jocurilor de noroc, ar trebui ca jucătorii să beneficieze de sprijin permanent, fiindu-le puse la dispoziție instrumentele necesare pentru a menține controlul asupra comportamentului lor de jucători: posibilitatea de a fixa limite de cheltuieli în timpul procedurii de înregistrare, de a primi alerte de informare, în timpul jocului, cu privire la câștigurile și pierderile acumulate și de a suspenda temporar jocul.
· Jucătorii ar trebui să aibă acces la linii telefonice de asistență, unde aceștia să poată solicita ajutor cu privire la comportamentul lor în relație cu jocurile de noroc și ar trebui să se poată exclude cu ușurință de pe site-urile de jocuri de noroc.
· Publicitatea legată de serviciile de jocuri de noroc online, precum și sponsorizarea acestor servicii ar trebui să fie mai responsabile din punct de vedere social și mai transparente. De exemplu, în cadrul acestor activități nu ar trebui să se facă afirmații nefondate cu privire la șansele de câștig, să se exercite presiuni pentru a incita la participarea la jocuri de noroc sau să se sugereze că jocurile de noroc rezolvă problemele de ordin social, profesional, personal sau financiar.
· Statele membre ar trebui să se asigure că angajații operatorilor de jocuri de noroc online care interacționează cu jucătorii beneficiază de cursuri de formare, astfel încât aceștia să înțeleagă aspectele problematice ale jocurilor de noroc și să fie în măsură să colaboreze cu jucătorii în mod adecvat.
De asemenea, statele membre sunt invitate să desfășoare campanii de sensibilizare cu privire la jocurile de noroc și la riscurile aferente acestora, precum și să strângă date cu privire la deschiderea și închiderea conturilor jucătorilor și la încălcările normelor privind comunicarea comercială. Statele membre ar trebui, de asemenea, să desemneze autorități de reglementare competente pentru a asigura monitorizarea eficace și independentă a respectării recomandării.
InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.
Ia atitudine! Cunoaste-ti drepturile si exercita-le apeland 021 9615!
Sursa: europa.eu