InfoCons Protecția Consumatorului vă informează cum puteți proceda daca ați fost victima unei fraude
Fraudele cibernetice sunt în creștere, iar consecințele acestora pot fi serioase, atât din punct de vedere financiar, cât și în ceea ce privește siguranța datelor personale. Dacă ai fost victima unei înșelăciuni online, este esențial să acționezi rapid și corect. În funcție de tipul de fraudă și de daunele produse, poți urma câțiva pași :
Ți-au fost retrași bani din cont fără acordul tău?
Indiferent de natura fraudei, iată ce poți face:
- Contactează de urgență banca pentru a bloca cardul și, dacă este posibil, pentru a opri tranzacțiile suspecte sau a iniția procedura de recuperare.
- Depune o plângere la Poliție, pentru a permite autorităților competente să deschidă o investigație oficială.
- Informează DNSC (Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică, fost CERT-RO). Poți primi sprijin și îndrumări de la specialiști în securitate cibernetică, iar notificarea ajută și la prevenirea altor cazuri similare.
Citește și : 1.600.000 de persoane se îmbolnăvesc zilnic din cauza consumului de Alimente Nesigure – Atenție de Ziua Mondială a Siguranței Alimentare la Alertele din Aplicația InfoCons
Ai primit un mesaj fals în care „șeful” îți cere să transferi bani?
Acesta este un tip de fraudă frecvent întâlnit în companii:
- Confirmă imediat solicitarea prin contact direct cu șeful, folosind date de contact sigure, cunoscute anterior.
- Contactează banca pentru a încerca blocarea tranzacției și demararea procesului de recuperare a fondurilor.
Ai fost păcălit să plătești o factură falsă, crezând că este de la un furnizor?
- Verifică autenticitatea contului bancar împreună cu furnizorul real.
- Contactează banca pentru a raporta situația și a solicita investigarea plății.
Citește și : InfoCons Protecția Consumatorilor de Proprietate Intelectuală te informează despre pericolul real al pastilelor contrafăcute !
Ți-au fost furate date personale sau bancare prin telefon, SMS sau site-uri false?
- Blochează cardul și accesul la serviciile de online banking, contactând banca.
- Actualizează sistemele informatice, inclusiv antivirusul, browserul și sistemul de operare, pentru a reduce riscul de viitoare atacuri.
Ai fost înșelat în urma unei achiziții online, investiții false, oferte turistice sau proprietăți de închiriat?
- Dacă nu mai poți contacta vânzătorul sau acesta nu îți onorează comanda, anunță imediat banca.
- În cazul în care bunurile sau serviciile nu sunt livrate ori sunt inexistente, cere explicații furnizorului. Dacă nu răspunde, solicită blocarea cardului și investigarea tranzacției.
Citește și : Fii un Exemplu Protecția Mediului : Consolidarea Guvernanței pentru Dezvoltare Durabilă în România – InfoCons Protecția Consumatorului
Ai răspuns unor oferte dubioase pentru premii, donații sau relații la distanță cu necunoscuți?
- Contactează imediat banca pentru blocarea conturilor și verificarea tranzacțiilor.
- Anunță Poliția, care te poate sprijini în investigarea cazului.
Reacția rapidă este esențială în cazul fraudelor. Cu cât anunți mai repede banca, autoritățile și specialiștii în securitate cibernetică, cu atât cresc șansele de a limita pagubele și de a preveni noi atacuri.
Sursă : SiguranțaOnline.ro
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , Siguranță Online , Fraudă , Cibernetic
