InfoCons protectia consumatorilor te informeaza – Ghid finanțare Campanie electorala la alegerile pentru Președintele României din anul 2025

GHID din 21 martie 2025 al finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025
EMITENT
AUTORITATEA ELECTORALĂ PERMANENTĂ
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 255 din 24 martie 2025
Notă
Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 11 din 21 martie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 24 iunie 2025.

Capitolul I Mandatarii financiari

Articolul 1
(1) În intervalul dintre momentul aducerii la cunoștința publică a datei alegerilor și până la data începerii campaniei electorale, respectiv cel târziu la data de 3 aprilie 2025, fiecare competitor electoral are obligația de a înregistra la Autoritatea Electorală Permanentă un mandatar financiar coordonator.
(2) În sensul prezentului ghid, prin competitor electoral se înțelege partidul politic, alianța politică, alianța electorală și organizația legal constituită a cetățenilor aparținând unei minorități naționale reprezentate în Consiliul Minorităților Naționale care participă la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, precum și candidatul independent.
(3) La alegerile pentru Președintele României din anul 2025, mai mulți competitori electorali nu pot folosi serviciile aceluiași mandatar financiar, cu excepția situației în care competitorii electorali fac parte din aceeași alianță politică sau electorală.
(4) Fiecare partid politic care face parte dintr-o alianță electorală care participă la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 desemnează un mandatar financiar coordonator.
(5) Entitățile membre ale unei alianțe electorale pot desemna un mandatar financiar coordonator al alianței electorale.

Articolul 2
(1) Poate fi desemnată ca mandatar financiar coordonator numai persoana fizică care are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, respectiv numai persoana juridică care oferă servicii specializate de contabilitate.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care mandatarul financiar coordonator nu are calitatea de expert contabil sau contabil autorizat, competitorul electoral are obligația de a încheia contract de asistență de specialitate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice specializate în oferirea serviciilor de contabilitate.
(3) Candidații nu pot fi mandatari financiari.
(4) Atribuțiile mandatarilor financiari pot fi realizate și în baza unui contract cu titlu gratuit sau cu titlu oneros, după caz.

Articolul 3
(1) În vederea înregistrării mandatarilor financiari, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți sau persoanele desemnate de către aceștia depun la Autoritatea Electorală Permanentă următoarele documente:
a) cerere de înregistrare a mandatarului financiar, în trei exemplare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 15 la Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016, cu modificările ulterioare, denumite în continuare Normele metodologice;
b) copie a actului de identitate, în cazul persoanelor fizice, sau extras din registrul comerțului, în cazul persoanelor juridice;
c) copii ale documentelor care atestă calitatea de expert contabil sau contabil autorizat a persoanelor fizice, vizate pentru anul 2025;
d) copii ale atestatelor pentru persoanele juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate;
e) în cazul prevăzut la art. (2) alin. (2), copii ale contractelor de asistență de specialitate încheiate cu persoane fizice autorizate sau persoane juridice specializate în oferirea de servicii de contabilitate pentru mandatarii financiari care nu au calitatea de expert contabil sau contabil autorizat;
f) copie a contractului încheiat între partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent și mandatarul financiar.
(2) În situația în care documentele prevăzute la alin. (1) sunt depuse de către o altă persoană decât cele prevăzute la alin. (1) sau reprezentantul legal al acestora, la cererea de înregistrare a mandatarului financiar se va anexa și o împuternicire pentru depunerea documentelor, însoțită de copia actului de identitate al împuternicitului.
(3) Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) vor fi prezentate împreună cu documentele originale și vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către depunător.
(4) Orice modificare a datelor de contact furnizate prin cererea de înregistrare a mandatarului financiar va fi comunicată de îndată Autorității Electorale Permanente.

Articolul 4
(1) Mandatarii financiari înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă pot fi înlocuiți oricând de către competitorii electorali care i-au desemnat, cu aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 3.
(2) La data înregistrării la Autoritatea Electorală Permanentă, mandatarul financiar coordonator primește un cod unic de identificare al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau al candidatului independent, care se va regăsi în eticheta tuturor materialelor publicitare politice care vor fi produse și utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, aparținând competitorului electoral pe care îl reprezintă, indiferent de tipul acestora.
(3) Codurile unice de identificare primite de către mandatarii financiari coordonatori vor fi aduse la cunoștința publică de Autoritatea Electorală Permanentă prin intermediul paginii de internet www.finantarepartide.ro.
(4) Mandatarul financiar coordonator răspunde solidar cu partidul politic, alianța politică, organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatul independent care l-a desemnat de legalitatea operațiunilor financiare aferente campaniei electorale, precum și de respectarea tuturor celorlalte dispoziții ale Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la finanțarea campaniei electorale.

Articolul 5

Mandatarul financiar coordonator are următoarele atribuții principale:
a) asigură evidența operațiunilor financiare derulate prin conturile bancare destinate finanțării campaniei electorale;
b) la primirea contribuției electorale, verifică și înregistrează contribuitorul în formularul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice;
c) avizează angajarea cheltuielilor aferente campaniei electorale;
d) reprezintă competitorul electoral în relația cu Autoritatea Electorală Permanentă;
e) întocmește și depune la Autoritatea Electorală Permanentă raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale;
f) transmite Autorității Electorale Permanente toate celelalte documente și rapoarte prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și de Normele metodologice, în scris și în format electronic deschis;
g) efectuează plăți din conturile bancare deschise pentru campania electorală pe baza împuternicirii scrise a partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau a candidatului independent;
h) notifică la Autoritatea Electorală Permanentă, înainte de efectuarea oricăror operațiuni de încasări și plăți, contul bancar sau, după caz, conturile bancare utilizate în campania electorală, în condițiile legii; notificarea va cuprinde codul IBAN al contului bancar și denumirea băncii unde acesta a fost deschis.

Capitolul II Deschiderea conturilor bancare pentru campania electorală

Articolul 6
(1) La alegerile pentru Președintele României din anul 2025, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți au obligația de a deschide câte un cont bancar până cel târziu la data de 3 aprilie 2025.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, partidele politice care obțin venituri din subvenții de la bugetul de stat, potrivit legii, pot deschide un cont bancar distinct destinat sumelor de bani transferate din contul de subvenții de la bugetul de stat, până cel mai târziu la data de 3 aprilie 2025.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), la alegerile pentru Președintele României, candidatul propus de o formațiune politică are posibilitatea de a primi contribuții electorale și de a efectua cheltuieli electorale prin intermediul unui cont bancar distinct, deschis de formațiunea politică în numele candidatului propus. În contul deschis pe numele candidatului nu se pot efectua transferuri din contul de campanie deschis de către formațiunea politică, putând fi depuse doar contribuții ale candidatului.
(4) Conturile bancare prevăzute la alin. (1)-(3) vor fi notificate Autorității Electorale Permanente, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor acestui capitol.
(5) Conturile bancare pentru campania electorală se deschid numai prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori înregistrați la Autoritatea Electorală Permanentă.
(6) Conturile bancare pentru campania electorală prevăzute la alin. (1)-(3) sunt destinate exclusiv încasării contribuțiilor electorale, respectiv efectuării plății cheltuielilor electorale, încasării sumelor rambursate de către Autoritatea Electorală Permanentă și restituirii contribuțiilor candidaților, după caz, derularea altor tipuri de tranzacții fiind interzisă.
(7) Conturile bancare pentru campania electorală prevăzute la alin. (1) și (3) rămân deschise până la data restituirii către candidați a sumelor de bani rambursate de Autoritatea Electorală Permanentă și/sau a sumelor de bani rămase necheltuite, conform legii.

Capitolul III Contribuțiile pentru campania electorală

Secţiunea 1 Dispoziții generale

Articolul 7
(1) Limita maximă a contribuțiilor pentru campania electorală este de 20.000 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de Președinte al României.
(2) Valoarea salariului de bază minim brut pe țară avută în vedere la determinarea limitei maxime a contribuțiilor pentru campania electorală este de 4.050 lei.
(3) Raportat la prevederile alin. (1) și (2), valoarea maximă a contribuțiilor pentru campania electorală desfășurată de un competitor electoral este de 81.000.000 lei.
(4) Cumulat, contribuțiile electorale depuse de un partid politic, o alianță politică sau o organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale și contribuțiile depuse de candidații propuși de către acestea nu pot depăși limita maximă prevăzută la alin. (3).
(5) Contribuțiile pentru campania electorală pot fi depuse în conturile bancare notificate Autorității Electorale Permanente numai până la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 3 mai 2025, ora 7:00.

Articolul 8
(1) Este interzisă finanțarea în orice mod a campaniei electorale de către o autoritate publică, instituție publică, regie autonomă, companie națională, societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ori instituție de credit, la care sunt acționari majoritari statul sau unități administrativ-teritoriale, ori de către societăți reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care desfășoară activități finanțate din fonduri publice. Interdicția se aplică și în cazul societăților reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care, cu 12 luni înainte de începerea campaniei electorale, au desfășurat activități finanțate din fonduri publice, conform legii.
(2) Finanțarea în orice mod a campaniei electorale de către sindicate, culte religioase, asociații ori fundații de naționalitate română sau de altă naționalitate decât cea română este interzisă conform legii.
(3) Este interzisă, conform legii, finanțarea campaniei electorale, în mod direct sau indirect, din partea unor persoane fizice care nu au cetățenia română sau a unor persoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția persoanelor fizice cetățeni ai statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.
(4) Este interzisă, conform legii, primirea de donații pentru campania electorală de către candidați din partea unor persoane juridice sau a unor persoane fizice care nu au cetățenia română, cu excepția celor primite din partea cetățenilor statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar.
(5) Nu se pot primi donații care au alt obiect decât sume de bani și nu pot fi acceptate servicii prestate cu titlu gratuit pentru finanțarea campaniei electorale, conform legii.
(6) Împrumuturile și donațiile primite pentru campania electorală de la o persoană fizică sau juridică de către candidatul unui partid politic, unei alianțe politice sau al unei organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și de către candidatul independent nu pot depăși plafoanele stabilite de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru împrumuturile și donațiile destinate activității partidelor politice.

 

Citeste si : InfoCons Protecția Consumatorilor te informează : „ Sucul cu pai ” cu până la 15.1 grame de zaharuri la 100 ml de produs !

Secţiunea a 2-a Contribuțiile partidelor politice, alianțelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pentru campania electorală

Articolul 9
(1) Contribuțiile partidelor politice, alianțelor politice și ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale pot proveni numai din transferuri ale fondurilor obținute din sursele de finanțare a activității unui partid politic, respectiv:
a) cotizații ale membrilor de partid;
b) donații, legate și alte liberalități;
c) venituri provenite din activități proprii, conform legii;
d) subvenții de la bugetul de stat, primite potrivit Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
e) împrumuturi în bani de la persoane fizice și juridice.
(2) Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale pot contribui cu fonduri proprii la campania electorală până la concurența sumei de 81.000.000 lei, determinată potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (1) și (2).
(3) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în conturile bancare notificate pentru campania electorală, partidul politic, alianța politică sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale are obligația de a preda mandatarului financiar coordonator o declarație cu indicarea provenienței contribuției.
(4) Declarația privind proveniența contribuției trebuie să precizeze tipul sursei de venit, respectiv: transfer provenit din cotizații, donații, venituri provenite din activități proprii, subvenții de la bugetul de stat, împrumuturi în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice.
(5) Contribuția pentru campania electorală este declarată Autorității Electorale Permanente de către mandatarul financiar coordonator, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat, prin transmiterea centralizatorului în format electronic, al cărui model se regăsește în anexa nr. 1 la prezentul ghid.

Secţiunea a 3-a Contribuțiile candidaților pentru campania electorală

Articolul 10
(1) Contribuțiile candidaților pentru campania electorală pot proveni exclusiv din următoarele surse:
a) venituri proprii ale acestora;
b) donații primite de la persoane fizice;
c) împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituții de credit.
(2) Candidații pot contribui la campania electorală proprie cu fonduri ce provin din sursele prevăzute la alin. (1) până la concurența sumei de 81.000.000 lei, echivalentul valorii a 20.000 de salarii de bază minime brute pe țară.
(3) Contribuțiile pentru campania electorală se depun sau se virează în conturile bancare deschise pentru campania electorală numai de către candidați sau de către mandatarul financiar împuternicit de candidat în acest sens și numai între data rămânerii definitive a candidaturilor și data încheierii campaniei electorale.
(4) Ordinele de plată aferente contribuțiilor candidaților pentru campania electorală trebuie să cuprindă în mod obligatoriu mențiunea „contribuție prezidențiale“.
(5) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data depunerii sau virării unei sume de bani în contul bancar notificat pentru campania electorală, candidatul are obligația de a preda mandatarului financiar coordonator o declarație cu indicarea provenienței contribuției, conform modelului prevăzut în anexa nr. 21 la Normele metodologice.
(6) Contribuțiile candidaților pentru campania electorală sunt declarate Autorității Electorale Permanente de către mandatarul financiar coordonator al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidatului independent, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încasării în contul bancar notificat, prin transmiterea centralizatorului în format electronic al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid.

Articolul 11

Donațiile primite de către candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie primite doar de la persoane fizice;
b) donația primită de la o persoană fizică nu poate depăși valoarea a 200 de salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 810.000 lei;
c) donațiile cu o valoare mai mare de 10 salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 40.500 lei, pot fi primite de candidați numai prin conturile bancare proprii;
d) donațiile primite de către candidați care au o valoare mai mare de 25.000 de lei se încheie prin înscris autentic.

Articolul 12
(1) În cazul în care candidatul primește mai multe donații de la aceeași persoană fizică, iar valoarea totală a acestora depășește 10 salarii minime brute pe țară, suma de bani care depășește cuantumul a 10 salarii minime brute pe țară va fi încasată doar prin intermediul conturilor bancare.
(2) La acceptarea donațiilor, indiferent de modul și forma în care au fost făcute, candidatul trebuie să verifice și să înregistreze, în mod corespunzător, identitatea donatorilor și proveniența sumelor care fac obiectul donației, utilizând formularul prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice.

Articolul 13
(1) Donațiile primite de candidați pentru a fi utilizate drept contribuții pentru campania electorală trebuie să fie însoțite de documente justificative.
(2) Sunt documente justificative ale donațiilor primite de către candidați orice înscrisuri sub semnătură privată care consemnează valoarea sumelor de bani care fac obiectul acestora, precum și identitatea părților, însoțite de copiile actelor de identitate ale donatorilor.
(3) În cazul donațiilor efectuate prin intermediul unui cont bancar sau prin intermediul sistemelor de plăți online se pot utiliza ca documente justificative înscrisuri de orice tip, inclusiv electronice, care fac dovada ofertei donației și a acceptării acesteia, însoțite de copii ale ordinelor de plată/foilor de vărsământ, de extrase bancare ale conturilor donatarilor, precum și de copiile actelor de identitate ale donatorilor.
(4) Documentele justificative ale donațiilor primite de către candidați conform alin. (1) și (2) și care sunt încheiate prin înscrisuri autentice sunt contractele de donație.

Articolul 14
(1) Împrumuturile primite de către candidați drept contribuții pentru campania electorală pot fi doar în bani, contractate cu persoane fizice și/sau instituții de credit și trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să fie contractate numai prin acte autentice notariale, însoțite de documente de predare-primire, în contract prevăzându-se modul și termenul de restituire a acestora; împrumuturile încheiate cu instituții de credit sunt exceptate de la obligativitatea încheierii prin acte autentice notariale;
b) să fie efectuate și restituite doar prin virament bancar.
(2) Împrumuturile contractate de la o persoană fizică nu pot depăși valoarea a 200 de salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 810.000 lei.
(3) Împrumuturile contractate de la o instituție de credit nu pot depăși valoarea a 500 de salarii de bază minime brute pe țară, respectiv suma de 2.025.000 lei.

Capitolul IV Cheltuielile electorale

Articolul 15
(1) Eficiența și oportunitatea cheltuielilor pentru campania electorală se hotărăsc de către partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți, cu respectarea prevederilor Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Cheltuielile aferente campaniei electorale trebuie să respecte următoarele condiții:
a) să provină numai din contribuții ale candidaților sau ale formațiunilor politice;
b) să fie angajate numai cu viza prealabilă a mandatarului financiar coordonator;
c) să se încadreze în limita maximă de 81.000.000 lei;
d) să fie efectuate numai pentru promovarea candidaților și a programelor electorale proprii.

Articolul 16

Cheltuielile efectuate nu pot fi mai mari decât contribuțiile electorale depuse sau virate în conturile bancare deschise pentru campania electorală.

Articolul 17
(1) În campania electorală, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și, după caz, candidații independenți pot utiliza contribuțiile pentru campania electorală numai pentru destinațiile de cheltuieli și în limitele prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul ghid.
(2) Limitele stabilite în anexa nr. 3 la prezentul ghid se determină prin raportare la valoarea maximă de 81.000.000 lei, indiferent de cuantumul total al contribuțiilor depuse în conturile bancare destinate finanțării campaniei electorale.
(3) Cheltuielile privind realizarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală sunt suportate exclusiv de către partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale sau candidații independenți.

Articolul 18
(1) Cheltuielile electorale pot fi efectuate numai prin virament bancar din conturile bancare deschise pentru campania electorală, notificate în prealabil Autorității Electorale Permanente.
(2) Mandatarii financiari pot realiza operațiuni financiare aferente campaniei electorale numai pe baza împuternicirii scrise a organelor de conducere ale partidelor politice, ale alianțelor politice, ale organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, respectiv a candidatului independent; se poate acorda o singură împuternicire pentru toate operațiunile.
(3) Facturile vor fi întocmite separat pentru fiecare tip de cheltuială electorală în parte, cu indicarea exactă a destinației cheltuielii, respectiv a tipului de produs/serviciu furnizat. Facturile aferente cheltuielilor efectuate din contul prevăzut la art. 6 alin. (3) vor indica în mod obligatoriu ca beneficiar partidul politic, și nu candidatul propus de acesta.
(4) Ordinele de plată vor cuprinde în mod obligatoriu mențiuni privind numărul facturii și tipul de material publicitar politic/material de propagandă electorală sau serviciu aferent campaniei electorale.
(5) În cel mult 3 zile lucrătoare de la data angajării cheltuielii de către competitorul electoral, mandatarul financiar coordonator aduce la cunoștința Autorității Electorale Permanente valoarea și destinația acesteia, conform centralizatorului al cărui model este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul ghid. Termenul de 3 zile lucrătoare se calculează de la data comunicării documentelor care nasc angajamentul de plată (factura).
(6) În cazul organizării unui al doilea tur de scrutin în condițiile prevăzute la art. 81 alin. (3) din Constituția României, republicată, limitele contribuțiilor electorale și ale cheltuielilor electorale se reduc la jumătate.
(7) Cheltuielile electorale și documentele justificative aferente acestora trebuie să fie efectuate, respectiv întocmite, numai în perioada campaniei electorale aferente fiecărui tur de scrutin în parte.

Citeste si :  Fii Un Exemplu Protectia Mediului : 10 Moduri de a Reduce Risipa în Industria Modei – Alege să faci o schimbare ! InfoCons Protectia Consumatorului te informează !

Capitolul V Materialele publicitare politice/Materialele de propagandă electorală

Articolul 19
(1) Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, pentru ca un material să fie considerat material publicitar politic/material de propagandă electorală, acesta trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:
a) să fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat în perioada 4 aprilie 2025-3 mai 2025, ora 7:00, de către un actor politic în sensul art. 3 pct. 4 din Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică;
b) să fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
c) să îndemne alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze un candidat independent sau un candidat al unui partid politic, al unei alianțe politice, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale sau al unei alianțe electorale, clar identificat.
(2) Competitorii electorali pot utiliza pe durata campaniei electorale numai următoarele tipuri de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală:
a) afișe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură, conform dispozițiilor art. 41 alin. (6) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
b) materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condițiile art. 40 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Deciziei Consiliului Național al Audiovizualului nr. 86/2025 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2025;
c) publicitate în presa scrisă;
d) materialele publicitare politice/materialele de propagandă electorală online;
e) broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.
(3) Prin materiale tipărite din aceeași categorie cu broșurile și pliantele se înțelege materialele tipărite pe suport hârtie, precum calendare, fluturași și altele asemenea.
(4) Următoarele tipuri de acțiuni și materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală nu pot fi finanțate în campania electorală:
a) utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, precum și cu orice alte referiri la competitorii electorali;
b) utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar;
c) spectacole, serbări, focuri de artificii etc.;
d) bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Articolul 20
(1) Promovarea, distribuirea, publicarea sau editarea materialelor publicitare politice/materiale de propagandă electorală se realizează în conformitate cu prevederile art. 2-7 din Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025 privind modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.
(2) Etichetarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală utilizate în campania electorală pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 se face potrivit regulilor prevăzute în anexa la Hotărârea Autorității Electorale Permanente nr. 9/2025.

Articolul 21
(1) Producerea și difuzarea de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în alte condiții decât cele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025 și de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sunt interzise.
(2) Competitorii electorali nu pot produce materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală în regie proprie.
(3) În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă efectuarea de cheltuieli în legătură cu oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect, a măștilor, a dezinfectanților, a odorizantelor auto, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse din tutun, a calendarelor bisericești și a altor asemenea produse, precum și a oricăror alte bunuri oferite cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.

Capitolul VI Raportări ulterioare campaniei electorale

Articolul 22

În termen de 15 zile de la data desfășurării alegerilor, respectiv până la data de 18 mai 2025, mandatarul financiar coordonator este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris și în format electronic editabil, următoarele documente:
a) raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 17 la Normele metodologice, care se întocmește, se semnează și se datează de către mandatarul financiar coordonator;
b) declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 18 la Normele metodologice; declarația privind cuantumul total al datoriilor înregistrate în urma campaniei electorale se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz;
c) declarația privind numărul de materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală produse și utilizate, defalcat pe categorii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 19 la Normele metodologice; declarația se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz;
d) declarația privind respectarea plafoanelor maxime pentru cheltuielile electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 20 la Normele metodologice; declarația privind respectarea plafoanelor maxime ale cheltuielilor electorale se întocmește, se semnează și se datează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale ori de către persoana împuternicită conform statutului acestora sau de către candidatul independent, după caz;
e) lista furnizorilor serviciilor și/sau bunurilor utilizate în campania electorală;
f) declarațiile candidaților privind proveniența contribuțiilor electorale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 21 la Normele metodologice;
g) formularele de înregistrare a contribuitorilor, al căror model este prevăzut în anexa nr. 14 la Normele metodologice, la care se anexează documentele justificative privind proveniența contribuției electorale, excepție făcând cea provenită din venituri proprii;
h) împuternicirile scrise privind depunerea sau virarea contribuțiilor electorale ale candidatului;
i) declarația reprezentantului legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor români aparținând minorităților naționale ori a persoanei împuternicite conform statutului acestora, după caz, cu privire la neefectuarea cheltuielilor electorale din venituri destinate activității curente.

Articolul 23

În termen de 30 de zile de la data încheierii campaniei electorale, respectiv până la data de 1 iunie 2025, competitorii electorali au obligația de a transmite la Autoritatea Electorală Permanentă o declarație cuprinzând informații privind descrierea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online, producția, perioada și spațiul de difuzare a acestora, sub sancțiunea prevăzută de lege.

Articolul 24

În situația organizării unui al doilea tur de scrutin, în termen de 15 zile de la data desfășurării acestuia, respectiv până la data de 1 iunie 2025, mandatarii financiari coordonatori ai competitorilor electorali care au participat la al doilea tur de scrutin sunt obligați să depună la Autoritatea Electorală Permanentă, în scris și în format electronic editabil, documentele prevăzute la art. 22 și 23 aferente campaniei electorale pentru al doilea tur de scrutin.

Capitolul VII Rambursarea cheltuielilor electorale

Articolul 25

Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale care obțin cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate, precum și candidații independenți care obțin cel puțin 3% din totalul voturilor valabil exprimate au dreptul, în condițiile legii, la rambursarea cheltuielilor aferente campaniei electorale.

Articolul 26
(1) Rambursarea cheltuielilor electorale efectuate se realizează în termen de 90 de zile de la data alegerilor.
(2) Dacă pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania electorală sunt necesare declarații și documente suplimentare, termenul prevăzut la alin. (1) se prelungește cu 15 zile.
(3) Personalul cu atribuții de control din cadrul Autorității Electorale Permanente validează cheltuielile electorale efectuate în limita plafoanelor prevăzute de lege și a prevederilor art. 48 alin. (11)-(13) și art. 48^1 din Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Articolul 27
(1) Până la data 2 iunie 2025, mandatarul financiar coordonator al fiecărui competitor electoral care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 25 depune la Autoritatea Electorală Permanentă cererea de rambursare a cheltuielilor electorale aferente alegerilor pentru Președintele României, conform modelului prevăzut în anexa nr. 23 la Normele metodologice, însoțită de documentele justificative prevăzute la art. 28. Cererea de rambursare va menționa, în mod distinct, cheltuielile electorale aferente celui de-al doilea tur de scrutin, dacă este cazul.
(2) Cererea de rambursare a cheltuielilor electorale se întocmește, se semnează și se depune, în scris, pe suport hârtie, precum și pe suport electronic, în format editabil. Cererea de rambursare a cheltuielilor electorale se datează și se semnează de către reprezentantul legal al partidului politic, alianței politice, organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale sau de către persoana împuternicită, conform documentului emis în acest sens, ori de către candidatul independent, după caz.
(3) În cererea de rambursare vor fi incluse numai cheltuielile efectuate sau angajate până la data încheierii campaniei electorale, pentru fiecare tur de scrutin în parte, și plătite până cel mai târziu la data depunerii cererii.
(4) Cererea de rambursare depusă după data de 2 iunie 2025 nu este luată în considerare.
(5) În baza deciziei Autorității Electorale Permanente privind rambursarea cheltuielilor electorale, sumele de bani cuvenite sunt virate în conturile bancare indicate în cererea de rambursare.
(6) Lipsa rapoartelor, declarațiilor și a documentelor justificative, precum și încălcarea prevederilor legale privind finanțarea campaniei electorale atrag nerambursarea totală sau parțială, după caz, a sumelor aferente cheltuielilor electorale.
(7) În cazul neîndeplinirii condițiilor de rambursare de către competitorul electoral care a depus cerere de rambursare, Autoritatea Electorală Permanentă adoptă o decizie de nerambursare a cheltuielilor electorale, care poate fi contestată la instanța judecătorească de contencios administrativ competentă, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.
(8) Nu se rambursează:
a) sumele de bani aferente cheltuielilor care depășesc limitele maxime ale contribuțiilor electorale depuse;
b) sumele de bani aferente cheltuielilor finanțate din alte surse decât cele prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
c) sumele de bani utilizate în campania electorală cu încălcarea destinațiilor și limitelor maxime prevăzute de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
d) sumele de bani aferente cheltuielilor electorale care au fost finanțate din subvenții primite de la bugetul de stat.

Articolul 28
(1) Rambursarea cheltuielilor electorale se realizează în baza extraselor de cont bancar, a ordinelor de plată, a facturilor fiscale sau bonurilor fiscale, precum și a următoarelor documente:
a) pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală la radio și televiziune: procesele-verbale de recepție a materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală audiovizuale produse și declarația privind datele și orele difuzării materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală la postul de radio/televiziune, conform modelului prevăzut în anexa nr. 24 la Normele metodologice, precum și câte un exemplar, pe suport electronic, al fiecărui material publicitar politic/material de propagandă electorală difuzat;
b) pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală în presa scrisă: declarația privind data apariției publicației și tirajul, conform modelului prevăzut în anexa nr. 25 la Normele metodologice, și câte un exemplar al fiecărei publicații;
c) pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online: declarația privind postarea pe internet a materialului publicitar politic/materialului de propagandă electorală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 26 la Normele metodologice, și câte un exemplar, pe suport electronic, al fiecărui material publicitar politic/material de propagandă electorală online;
d) pentru cercetări sociologice: o copie scrisă a rezultatelor cercetării sociologice;
e) pentru producția și difuzarea afișelor electorale: procesele-verbale de recepție a afișelor electorale, lista de distribuție a afișelor electorale cuprinzând numărul de afișe electorale din fiecare localitate și câte un exemplar al fiecărui tip de afiș electoral;
f) pentru producția și difuzarea broșurilor, pliantelor și a altor materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală tipărite: procesele-verbale de recepție a broșurilor, pliantelor și a altor materiale publicitare politice/materiale de propagandă electorală tipărite, lista de distribuție a broșurilor, pliantelor și a altor materiale tipărite și câte un exemplar al fiecărui tip de material tipărit;
g) pentru închirierea de spații și echipamente: fotografii ale spațiilor și ale echipamentelor închiriate;
h) pentru organizarea de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială: declarația reprezentantului legal al formațiunii politice privind numărul de participanți, conform modelului prevăzut în anexa nr. 27 la Normele metodologice;
i) pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic sau organizației cetățenilor aparținând minorităților naționale, inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral: procesul-verbal de recepție;
j) pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță: contractele încheiate.
(2) Extrasele de cont bancar vor conține mențiuni privind factura plătită.
(3) Facturile, bonurile fiscale și ordinele de plată vor fi întocmite cu respectarea condițiilor prevăzute la art. 18 alin. (3) și (4).
(4) Pentru verificarea legalității încasărilor și a plăților efectuate în campania electorală, Autoritatea Electorală Permanentă poate solicita declarațiile și documentele suplimentare pe care le consideră necesare.

Articolul 29
(1) Documentele justificative pe suport hârtie vor fi depuse în original și copie. Copiile exemplarelor originale ale documentelor justificative sunt certificate pentru conformitate cu originalul de către reprezentanții Autorității Electorale Permanente.
(2) Exemplarele originale ale documentelor justificative se restituie mandatarilor financiari coordonatori după finalizarea controlului veniturilor și cheltuielilor electorale.
(3) Competitorii electorali care nu depun toate documentele justificative pot asigura completarea acestora până cel mai târziu la data expirării termenului de 30 de zile de la data alegerilor, respectiv până la data de 2 iunie 2025.
(4) Depunerea documentelor și restituirea exemplarelor originale ale acestora se realizează conform programării stabilite de către Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu mandatarii financiari coordonatori.

Citeste si : InfoCons protectia consumatorilor te informeaza : Ce NU includem atunci când calculăm suprafața utilă a unui imobil ?

Articolul 30

Partidele politice, alianțele politice și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, prin intermediul mandatarilor financiari coordonatori, au obligația de a restitui candidaților, în termen de 30 de zile de la data rambursării de către Autoritatea Electorală Permanentă, sumele rambursate și sumele necheltuite, conform contribuțiilor pe care aceștia le-au depus.

Capitolul VIII Dispoziții finale

Articolul 31

Competitorii electorali care nu îndeplinesc condițiile pentru rambursarea cheltuielilor electorale depun la Autoritatea Electorală Permanentă toate raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid.

Articolul 32
(1) Cererile, raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid se vor depune la sediul central al Autorității Electorale Permanente situat în str. Stavropoleos nr. 6, sectorul 3, București, sau se vor transmite la adresa de e-mail contact@finantarepartide.ro.
(2) Depunerea în format letric a cererilor, raportărilor și documentelor justificative prevăzute de prezentul ghid se va realiza în timpul programului de lucru al Autorității Electorale Permanente, respectiv de luni până joi în intervalul orar 8:30-17:00 și vineri în intervalul orar 8:30-14:30.
(3) Cererile, raportările și documentele justificative prevăzute de prezentul ghid care sunt transmise Autorității Electorale Permanente prin intermediul poștei electronice vor purta semnătură electronică calificată, în condițiile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.
(4) În situația prevăzută la alin. (3), cererile, raportările și documentele justificative vor fi transmise oricând, cu încadrarea în termenul prevăzut de lege, care se împlinește la ora 24:00 a zilei respective.
(5) Când ultima zi a unui termen cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungește până în prima zi lucrătoare care urmează.

Articolul 33

Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul ghid.

Anexa nr. 1

la ghid
Centralizator pentru declararea contribuțiilor partidelor politice, alianțelor
politice și organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale
Nr. crt. Tip competitor^1 Competitor electoral^2 Partid politic/Alianță politică/Organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale^3 Suma Transfer provenit din^4 Dată virare în contul de campanie electorală
1

^1 Se înscrie mențiunea „partid politic“, „alianță politică“, „alianță electorală“, „organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale“ sau „candidat independent“, după caz.
^2 Se înscrie numele sau denumirea competitorului electoral.
^3 Se înscrie denumirea entității membre a unei alianțe electorale.
^4 Se înscrie mențiunea „cotizații“, „donații“, „venituri provenite din activități proprii“, „subvenții de la bugetul de stat“ sau „împrumuturi în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice“, după caz.

Anexa nr. 2

la ghid
Centralizator pentru declararea contribuțiilor candidaților
Nr. crt. Tip competitor^1 Competitor electoral^2 Partid politic/Alianță politică/Organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale^3 Nume și prenume candidat Suma Proveniența contribuției electorale^4 Dată virare în contul de campanie electorală
1

^1 Se înscrie mențiunea „partid politic“, „alianță politică“, „alianță electorală“, „organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale“ sau „candidat independent“, după caz.
^2 Se înscrie numele sau denumirea competitorului electoral.
^3 Se înscrie denumirea entității membre a unei alianțe electorale.
^4 Se înscrie mențiunea „venituri proprii“, „donații persoane fizice“ sau „împrumuturi contractate de la persoane fizice și/sau instituții de credit“, după caz.

Anexa nr. 3

la ghid
Destinațiile contribuțiilor pentru campania electorală
Tipurile de cheltuieli permise pentru campania electorală
Procent maxim
admisibil
Valoare maximă admisă
– lei –
Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă 40% 32.400.000
Cheltuieli pentru producția și difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online 30% 24.300.000
Cheltuieli pentru cercetări sociologice 30% 24.300.000
Cheltuieli pentru afișe electorale 20% 16.200.000
Cheltuieli pentru broșuri, pliante și alte materiale tipărite 50% 40.500.000
Cheltuieli aferente serviciilor de telefonie și internet, cheltuieli de transport și cazare ale candidaților, cheltuieli de hrană, cazare și transport ale voluntarilor și ale membrilor partidului politic, cheltuieli pentru închirierea de spații și echipamente, cheltuieli pentru vestimentația voluntarilor și a membrilor partidului politic inscripționată cu denumirea sau numele competitorului electoral, cheltuieli de protocol destinate organizării de reuniuni electorale, cheltuieli pentru asistență juridică și alte tipuri de consultanță, precum și pentru plata serviciilor mandatarilor financiari 30% 24.300.000
Cheltuieli pentru comisioane bancare Nedeterminat Variabilă

Anexa nr. 4

la ghid
Centralizator pentru declararea cheltuielilor electorale
Nr. crt. Tip competitor^1 Competitor electoral^2 Partid politic/Alianță politică/Organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale^3 Tip finanțare^4 Furnizor Nr. factură Dată factură Valoare factură Tipul cheltuielii electorale^5
1

^1 Se înscrie mențiunea „partid politic“, „alianță politică“, „alianță electorală“, „organizație a cetățenilor aparținând minorităților naționale“ sau „candidat independent“, după caz.
^2 Se înscrie numele sau denumirea competitorului electoral.
^3 Se înscrie denumirea entității membre a unei alianțe electorale.
^4 Se înscrie mențiunea „finanțare publică“ sau „finanțare privată“, după caz.
^5 Se înscrie unul dintre tipurile de cheltuieli electorale permise, astfel cum sunt prezentate în anexa nr. 3 la ghid.

Sursa :legislatie.just

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Te-ar putea interesa și