Siim Kallas, vicepreședintele Comisiei Europene responsabil cu transporturile, a afirmat:`Comisia este gata să depună toate eforturile necesare pentru a-și ajuta vecinii să își dezvolte capacitățile tehnice și administrative pentru a depăși dificultățile în materie de siguranță cât mai repede și cât mai eficient posibil.Între timp, siguranța rămâne prioritară.Nu ne putem permite niciun compromis în această privință.Când există dovezi, în interiorul sau în afara Uniunii Europene, că unii transportatori aerieni nu își desfășoară activitatea în condiții de siguranță, trebuie să acționăm pentru a garanta eliminarea tuturor riscurilor la adresa siguranței.`
Comisia Europeană a adoptat astăzi a 19-a actualizare a listei europene a transportatorilor aerieni care, din motive legate de siguranță, fac obiectul unor interdicții de exploatare sau al altor restricții pe teritoriul UE, cunoscută sub denumirea de `lista UE pentru siguranța aeriană’.Decizia se bazează pe avizul unanim al Comitetului pentru siguranță aeriană, format din membri reprezentând cele 27 de state membre ale UE, Croația, Norvegia, Islanda, Elveția și Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA). Noua listă o înlocuiește pe cea întocmită în noiembrie 2011 și poate fi consultată pe site-ul webal Comisiei.
Pentru a garanta limitarea riscurilor de siguranță, a apărut ca necesară impunerea unei interdicții de exploatare asupra companiei Conviasa, certificată în Republica Bolivariană a Venezuelei, în urma unor accidente și a rezultatelor inspecțiilor la sol desfășurate pe aeroporturile din UE, care constituie motive de îngrijorare în ceea ce privește siguranța.Au fost reanalizate în profunzime performanțele în materie de siguranță ale altor doi transportatori aerieni din Venezuela, și anume Estellar Latinoamerica și Aerotuy,însă la momentul actual nu s-a considerat necesară luarea de măsuri.Cu toate acestea, cei doi transportatori aerieni amintiți rămân sub monitorizare sporită.
Au fost identificate probleme grave legate de supravegherea în materie de siguranță a transportatorilor aerieni titulari ai unor licențe eliberate în Libia.Așadar, au avut loc consultări intense cu autoritățile aviației civile libiene și cu ministrul transporturilor din această țară.În urma acestor consultări, autoritățile aviației civile libiene au adoptat restricții cu aplicare imediată pentru toți transportatorii aerieni titulari ai unei licențe eliberate în Libia, prin care li se interzice acestora efectuarea de zboruri către UE cel puțin până la 22 noiembrie 2012.Pe această bază, Comisia, cu sprijinul deplin al Comitetului pentru siguranță aeriană, a considerat că nu este necesară includerea transportatorilor libieni pe lista UE pentru siguranța aeriană.Cu toate acestea, implementarea măsurilor asupra cărora au decis autoritățile libiene va fi în continuare atent monitorizată.
Lista europeană pentru siguranța aeriană a fost actualizată de asemenea pentru a reflecta situația companiilor aeriene existente în statele care apar pe listă în deciziile anterioare:pentru Republica Democratică Congo, a fost adăugată compania Jet Congo Airways;pentru Guineea Ecuatorială, a fost adăugată Punto Azul și au fost eliminate GETRA, Guinea Airways, UTAGE, Euroguineana de Aviacion y Transportes, General Work Aviacion, Star Equatorial Airlines și EGAMS, pe baza dovezilor privind încetarea activității acestora; în cazul Indoneziei, s-au adăugat TransNusa Aviation Mandiri, Enggang Air Service, Surya Air, Ersa Eastern Aviation și Matthew Air Nusantara, recent certificate în Indonezia, și a fost eliminată Megantara,pe baza dovezilor de încetare a activității;pentru Mauritania, s-a adăugat pe listă Mauritania Airlines, iar Mauritania Airways a fost eliminată deoarece s-au prezentat dovezi de încetare a activității;de asemenea, s-au adăugat pe listă companiile Aero Equipment Aviation Inc, AirAsia Philippines, Certeza Infosys Corp., Mid-Sea Express, Southern Air Flight Services, NorthSky Air Inc. și Island Helicopter Services din Filipine.
În fine, Comisia recunoaște eforturile depuse de autoritățile de supraveghere a siguranței aeriene din Albania, Aruba, Indonezia, Libia, Pakistan și Rusia pentru reformarea sistemului aviației civile și, în special, pentru creșterea nivelului de siguranță și garantarea aplicării consecvente a standardelor de siguranță internaționale.Comisia este pregătită să sprijine în mod activ aceste reforme, în cooperare cu OACI, cu statele membre ale UE și cu Agenția Europeană de Siguranță a Aviației.
Comisia își menține angajamentul deplin de a susține, oricând este posibil, respectarea în mai mare măsură a standardelor de siguranță internaționale și, în acest sens, a împuternicit Agenția Europeană de Siguranță a Aviației să efectueze o serie de misiuni de asistență tehnică menite să sprijine autoritățile competente din mai multe state în eforturile lor de a crește nivelul de siguranță.
Lista europeană pentru siguranța aeriană actualizată cuprinde toți transportatorii certificați în 21 de state, adică un total de 279 de transportatori înregistrați, ale căror operațiuni sunt interzise complet în Uniunea Europeană: Afganistan, Angola, Benin, Republica Congo, Republica Democratică Congo, Djibouti, Guineea Ecuatorială, Gabon (cu excepția a trei transportatori care efectuează zboruri cu anumite restricții și în anumite condiții), Indonezia (cu excepția a șase transportatori), Kazahstan (cu excepția unui transportator care efectuează zboruri cu anumite restricții și în anumite condiții), Republica Kârgâzstan, Liberia, Mauritania, Mozambic, Filipine, Sierra Leone, São Tomé și Principe, Sudan, Swaziland și Zambia.
Lista include și cinci transportatori individuali:Blue Wing Airlines din Surinam, Meridian Airways din Ghana, Rollins Air din Honduras, Silverback Cargo Freighters din Rwanda și Conviasa din Republica Bolivariană a Venezuelei.
În plus, lista cuprinde 11 transportatori aerieni autorizați să opereze în UE în condiții stricte și care fac obiectul unor restricții de exploatare:Air Astana din Kazahstan, după cum s-a menționat anterior, Air Koryo din Republica Populară Democrată Coreeană, Airlift International din Ghana, Air Service Comores, Afrijet, Gabon Airlines și SN2AG din Gabon, Iran Air, TAAG Angolan Airlines, Air Madagascar și Jordan Aviation.
Persoane de contact: Helen Kearns (+32 2 298 76 38) Dale Kidd (+32 2 295 74 61) |
Sursa: Comisia Europeana – Comunicat de presa
Bruxelles, 3 aprilie 2012