Sorin-Mierlea-InfoCons-Protectia-Consumartorilor

«  De multe ori ii vedem pe cei din jurul nostru imbracati in nuante de gri, rezultatul combinatiei dintre nonculorile alb si negru si de putine ori apeland la culori aprinse, care sa transmita stari de energie pozitiva. Cu toate acestea, se apropie vara si magia vacantelor se asterne si pe strazile noastre. In acest context, ce ne diferentiaza in afara unui zambet sau a unei coafuri? Hainele? Incaltamintea? In ultima perioada, articolele vestimentare nu mai au rolul de a ne proteja sau de a ne tine de cald, ci de a deveni accesorii ale personalitatii noastre, amprenta starii de spirit sau a pozitiei sociale. In trecut, hainele si incaltamintea se cumparau numai cu ocazii speciale, in perioada sarbatorilor religioase. In prezent, exista o varietate mare de materiale, culori si modele incat nu putem sa nu ne intrebam daca acest lucru foloseste cuiva. Evolutia societatii nu si-a pus amprenta si asupra puterii de cumparare si oamenii reusesc sa gaseasca articole vestimentare la un pret accesibil, desi mai intalnim zone defavorizate unde copiii nu au cu ce se imbraca pentru a merge la scoala.

Cu toate acestea, atunci cand alegem o haina citim si eticheta sau alegem numai in functie de model, culoare si pret? Stim sa cumparam in functie de pictogramele dupa eticheta, de material si de modul in care se intretin? Este foarte important sa cautam acele magazine care isi respecta clientii si ofera aceste informatii separat de eticheta si garantia  produsului. Dar ce se intampla atunci cand cumparam o bluza sau o pereche de pantofi dupa un site? Stim sa alegem? In cazul in care cumparam un produs dintr-un magazin si constatam a doua zi ca nu ne mai place sau dorim sa-l returnam, putem face acest lucru doar daca politica magazinului respectiv o permite. Din pacate,  legislatia actuala nu obliga magazinul sa primeasca returul decat daca produsul este defect. In schimb, putem returna un produs achizitionat online indiferent daca este defect sau nu pentru ca avem un termen in care putem schimba produsul fara nici o justificare. Astfel, beneficiile achizitiei dintr-un magazin constau in faptul ca putem avea consiliere din partea angajatilor, putem proba un articol vestimentar, putem simti materialul si citi eticheta unui produs. In ceea ce priveste comertul online, beneficiul consta in faptul ca avem posibilitatea de schimba produsul fara nici un motiv. De aceea, va propun sa devenim consumatori educati si sa citim eticheta, dar mai ales sa fim atenti ce anume cumparam pentru a evita riscul de a face alergii la anumite substante sau materiale.

Trebuie sa ne asiguram ca avem toate informatiile de pastrare, de utilizare si de curatare  a produselor pe care le achizitionam pentru a nu ne trezi ca distrugem un produs din vina noastra. Nu in ultimul rand, haideti sa invatam sa solicitam bonul fiscal si sa-l pastram macar 30 de zile pentru a avea dovada justificativa in cazul unui defect  atunci cand solicitam  returnarea banilor sau schimbarea produsului. In vederea unei reclamatii eficiente trebuie sa putem identifica  toate datele despre vanzator,  suma platita  si unitatea din care am achizitionat respectivul produs. Atunci cand cumparam haine pentru copii sa fim de doua ori mai vigilenti cu privire la compozitie si mai ales sa urmarim  modul in care sunt respectate reglementarile  impuse cu privire la lungimea snurului de la gluga sau a cordonului unei bluze  pentru a nu exista pericolul unei strangulari involuntare.  Achizitia unei haine sau a unei perechi de incaltaminte trebuie facuta responsabil, serios si nu doar pretul sa fie referinta pentru produse de calitate la un standard european. In calitatea noastra de consumatori europeni, trebuie sa stim sa ne exercitam drepturile de consumatori!  Hainele si incaltamintea pentru persoanele stangace sunt diferite si este indicat ca acestea sa se regaseasca in magazine intr-o cantitate suficienta, asa cum ar trebui sa se intample si in cazul incaltamintei pentru persoanele cu probleme, gen platfus sau o deformare mai mare a scobiturii piciorului.

Desi aparent aceste aspecte sunt lipsite de importanta, hainele si incaltamintea intra in contact direct cu noi si ne pot influenta sanatate sau starea de spirit. In acest sens, cand vorbim de o haina buna sau de un pantof bun trebuie sa le simtim potrivite, sa respecte legislatia in vigoare a Uniunii Europene si sa spunem NU produselor contrafacute! Un produs contrafacut are alte ingrediente fata de compozitia produsului original si trebuie sa evitam bolile de piele, dermatitele sau alte afectiuni. In final, de noi depinde sa avem grija de sanatatea noastra si sa fim consumatori educati si informati cu o9atitudine! »

Sorin Mierlea – Presedinte InfoCons -InfoCons

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Pe același subiect

Distribuie

Meniu