Hallowen in perioada pandemiei! La ce trebuie sa fie atenti consumatorii

Chiar daca trecem printr-o perioada difica nefiind permis sa organizam petreceri, suntem nevoiti sa ne adaptam si sa organizam petreceri online sau in familie.

Pentru organizarea petrecerilor cu siguranta vom achizitona produse specifice acestei sarbatori, insa trebuie sa fim atenti ce, cum si de unde cumparam.

Sfaturi la achizitionarea articolelor de imbracaminte destinate celor mici :

1. Hainele pentru copii de până la 7 ani (înălţime 1.34 m), nu ar trebui să aibă cordoane sau şnururi în zona gâtului.
2. Hainele pentru 7-14 ani nu ar trebui să aibă în zona capului sau a gâtului cordon, şnur mai lat de 75 mm (7,5 cm) cu capetele libere.
Hainele pentru copii nu ar trebui să aibă cordoane sau şnururi cu capetele libere mai lungi de 140 mm (14 cm), în zona taliei.
3. Hainele pentru copii nu ar trebui sa aibă, ca şi sistem de prindere în jurul gâtului, şnur, cordon.
4. Hainele pentru copii care sunt croite să se lege în partea din faţă, nu ar trebui să aibă partea de şnur care se leagă mai lungă de 360mm (36 cm).
5. Şiretul de la pantofi, după ce a fost legat trebuie sa fie în totalitate în interiorul pantalonului. Cordonul de la haina copilului, după ce a fost legat nu trebuie să atârne.
6. Dacă aveţi deja cumpărate articole de îmbrăcăminte pentru copii care nu îndeplinesc cerinţele de mai sus puteţi să le faceţi dumneavoastră sigure prin eliminarea cordonului sau a şnurului sau prin scurtarea acestora, după caz.
7. Dacă aţi cumpărat o haină care nu respectă aceste reguli de bază, aveţi posibilitatea să sesizaţi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
8. Articolele de îmbrăcăminte confecţionate acasă, de asemenea, trebui să îndeplinească cerinţele de mai sus.

Daca va mascati utilizand produse cosmetice, trebuie sa aveti grija la urmatoarele detalii:

  • să achiziționeze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţa fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoşa`;
  • să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţă din filiere paralele ;
  • să verifice dacă ambalajul are calitatea corespunzătoare valorii produsului; există posibilități frecvente ca un produs zis “de lux`, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
  • să examineze cu atenţie eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
  • să ştie că unii producători şi importatori “de marcă` au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii;
  • să ştie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE ;
  • să ştie că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia `A se folosi preferabil înainte de`, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripţionată aceasta dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe;
  • să ştie că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (ex: 6, 12, 24 luni);
  • să ştie că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
  • să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.

La achizitia online a produselor necesare organizarii petrecerii de Hallowen aveti urmatoarele drepturi si obligatii :

În UE aveți dreptul de a returna produsele achiziționate on-line sau prin alte mijloace de vânzare la distanță (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor) în termen de 14 zile, pentru a beneficia de rambursarea integrală a sumei plătite. Nu aveți nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient să vă răzgândiți.

Perioada de reflecție de 14 zile nu este valabilă în cazul tuturor produselor. Iată câteva excepții:

  • bilete de avion și de tren, bilete la concerte, rezervări la hotel, închirieri de mașini și servicii de catering rezervate pe perioade sau la date determinate
  • produse alimentare și băuturi livrate la domiciliu, în mod regulat (ex. de către un lăptar)
  • produse fabricate la comandă sau personalizate în mod clar (ex. un costum făcut la comandă)
  • înregistrări audio-video sau programe informatice sigilate, precum DVD-urile, pe care le-ați desigilat după primire
  • conținutul digital on-line, dacă ați început deja descărcarea sau vizionarea on-line și dacă ați acceptat faptul că vă pierdeți dreptul de a vă retrage din contractul de achiziție odată începută descărcarea sau vizualizarea
  • bunuri cumpărate de la persoane fizice, mai degrabă decât de la companii/comercianți
  • contractele urgente de reparații și întreținere – dacă sunați un instalator pentru a-l ruga să vă repare un duș, nu puteți anula lucrarea, odată ce ați convenit asupra prețului serviciului.

Menționăm că această listă nu este exhaustivă.

Perioada de reflecție expiră după 14 zile de la data primirii produselor. Pentru contractele de servicii, perioada de reflecție expiră la 14 zile de la data încheierii contractului. Dacă perioada de reflecție expiră într-o zi nelucrătoare, termenul este prelungit până la următoarea zi lucrătoare.

Poți cumpăra produsele dorite din magazinele clasice sau magazinele online, dar trebuie să fii atent la ofertele prezentate și, mai ales, trebuie să-ți cunoști drepturile! Examinează cu atenție ofertele comerciantilor, analizează `chilipirurile` oferite pe site-uri.

InfoCons este alături de consumatori prin alegerea produselor și serviciillor în cunoștință de cauză, accesând aplicația InfoCons Scanează Codul de Bare pentru telefoanele cu Android, cât și pentru cele cu iOS.

“Chiar daca trecem printr-o perioada dificila nu inseamna ca nu trebuie sa fim atenti la ce anume cumparam, sa citim informatiile etichetei si sa stim ca ingredientele sunt afisate in ordine descrescatoare, primul fiind in cantitatea cea mai mare, sa fim atenti la articolele de imbracaminte destinate copiilor pentru a nu le pune in pericol sanatatea si nu in ultimul rand sa luam atitudine atunci cand drepturile ne sunt incalcate! Fii un consumator activ si adopta o9atitudine! Puteti descarca aplicatia gratuita InfoCons pentru scanarea codurilor de bare ale produselor! Si nu uitati 0219615 pentru consiliere si consultanta in domeniul protectiei consumatorilor!`

Sorin Mierlea – Presedinte InfoCons

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal