Potrivit rezultatelor unui studiu recent, un sfert din adulții europeni nu au competențele de bază necesare într-o economie modernă, bazată pe cunoaștere.
Sondajul realizat de UE și OCDE în 23 de țări europene arată că un european de vârstă adultă din patru nu are cunoștințele de bază necesare pentru a utiliza un calculator, iar un adult din cinci are competențe verbale și numerice insuficiente.
Rezultatele variază mult de la o țară la alta. Astfel, tinerii finlandezi și olandezi care de-abia au terminat liceul au deseori cunoștințe mai bune decât absolvenții universitari din alte țări europene.
Concluzia finală este că nivelul educației și formării profesionale trebuie îmbunătățit peste tot în UE.
Perspective de viitor
Cetățenii care dețin mai multe competențe se bucură, în general, de o calitate mai bună a vieții. Pe lângă faptul că au acces la cariere care aduc mai multe satisfacții profesionale și financiare, aceștia sunt de obicei mai sănătoși și mai încrezători în viitor.
Există temeri că persoanele cu competențe insuficiente vor ajunge în situația de a nu mai găsi un loc de muncă și de a nu-și putea continua studiile. Fără cursuri de formare, acestea nu pot dobândi competențele necesare pentru a reintra în câmpul muncii.
Studiul arată că această capcană a competențelor reduse afectează deja o parte din populație: cei cu nivelul educațional cel mai scăzut sunt de două ori mai expuși riscului de șomaj decât majoritatea populației.
Ce face UE în acest sens?
UE a lansat o serie de inițiative prin care să-i ajute pe cetățeni să dobândească mai multe competențe. De exemplu, inițiativa `Deschiderea educației` își propune să îmbunătățească nivelul cunoștințelor informatice, în timp ce programul Erasmus+ va sprijini proiectele menite să amelioreze rata de alfabetizare, competențele numerice și aptitudinile de soluționare a problemelor în mediul IT în rândul adulţilor.
Vom lansa în curând un instrument on-line cu ajutorul căruia utilizatorii își vor putea testa competențele și le vor putea compara cu rezultatele studiului. Cu ajutorul acestui studiu, statele membre vor putea să-și direcționeze mai eficient sumele obținute prin Fondul social european, care finanțează proiecte de formare și îmbunătățire a competențelor.
Sursa : ec.europa.eu