Cum schimbam furnizorul/ contractul de energie electrica ? Ia atitudine ! Fii informat ! Ai grija ce semnezi ! Nu te lasa pacalit !

Mișcarea de Protecția consumatorilor –  este alături de cei care doresc să isi schimbe furnizorul de energie electrica pe piata concurentiala.

 

InfoCons a lansat numărul 021-9615 număr cu tarif normal în rețeaua Telekom, apelabil din toate rețelele, numar dedicat consumatorilor care intampina o problema in schimbarea furnizorului de energie electrica. La acest număr consumatorii pot solicita consiliere, informare și  pot depune o sesizare în domeniul protecției consumatorilor.

 

  • Începând cu data de 1 ianuarie 2021, piața de energie electrică pentru clienții casnici s-a liberalizat. ANRE recomandă clienților casnici încheierea unui contract în piața concurențială cu oricare furnizor de energie electrică licențiat.
  • Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic.
  • În derularea procesului de schimbare a furnizorului nu există niciun risc de deconectare.
  • În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice trebuie să luați legătura cu orice furnizor de energie electrică, să alegeți cea mai bună ofertă accesând „Comparatorul de oferte-tip” de pe site-ul ANRE sau să așteptați acasă o informare privind procesul de liberalizare, precum și un Formular de selecție ofertă de la furnizorul actual.
  • Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de 30 iunie 2021, clienții casnici au primit din partea furnizorului actual o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică la data de 20 ianuarie 2021.
  • Nu există un termen limită pentru a trece în piața concurențială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.

Începând cu data de 1 iulie 2021, în cazul clienṭilor casnici care nu au încheiat cu un furnizor un contract concurenṭial cu intrare în vigoare până la data de 1 iulie 2021, consumul de energie electrică realizat după respectiva dată se facturează de către furnizorii de ultimă instanṭă cu un preṭ egal cu preṭul din oferta de serviciu universal în vigoare începând cu data de 1 iulie 2021.

S-au simplificat procedurile de contractare și de stabilire a consumului de energie electrică pentru clienții finali:

Principalele schimbări și măsuri prevăzute în Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali se referă la:

  1. Flexibilizarea procesului de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice de către clienții finali prin eliminarea prezentării/depunerii la furnizor de către client a actelor de spațiu la încheierea contractului de furnizare a energiei electrice şi introducerea declarațiilor pe proprie răspundere cu privire la dreptul de folosință al spațiului. Astfel, încheierea contractului de furnizare a energiei electrice se realizează pe baza:
  2. acordului solicitantului exprimat în scris, aferent cererii de încheiere a contractului, sau telefonic, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
  3. copiei actului de identitate/certificatului de înregistrare la Oficiul Național al Registrului Comerțului al solicitantului;
  4. declarației pe proprie răspundere a solicitantului:

(i) privind deținerea unui drept locativ, cu precizarea calității sale (proprietar/coproprietar, unic moștenitor, comoștenitor, soț, chiriaș, beneficiar rentă viageră etc);

(ii) privind faptul că nu există litigii locative cu privire la spațiul pentru care se solicită încheierea contractului, iar în cazul în care se dovedește contrariul, exprimarea acordului pentru rezilierea contractului,

cu posibilitatea actualizării declarației, dacă este cazul, atât prin mijloace de comunicare la distanță, cât și prin acord tacit.

  1. Detalierea conținutului ofertei-tip şi a conținutului ofertei din contractul de furnizare a energiei electrice în ceea ce privește elementele de preț incluse, aşa cum se precizează şi în anexa nr.1 din Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European și a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piața internă de energie electrică și de modificare a Directivei 2012/27/UE.

O ofertă-tip de furnizare publicată de furnizor pe pagina proprie de internet şi la punctul unic de contact nu poate fi modificată în perioada de valabilitate a acesteia, iar clientul final poate încheia contractul de furnizare a energiei electrice în baza ofertei-tip, dacă data transmiterii de către clientul final a cererii de încheiere a contractului în baza ofertei-tip este în perioada de valabilitate a ofertei-tip şi sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în aceasta, după caz.

  1. Convenția de consum încheiată de către furnizor cu clientul final devine obligatorie, datele de consum înscrise în aceasta vor fi utilizate și pentru facturarea  serviciilor de distribuție în cazul în care nu este citit/autocitit indexul echipamentului de măsurare; datele de consum transmise furnizorului de către operatorul de distribuție se stabilesc de către operatorul de distribuție, după caz, pe baza:

(i) consumului de energie electrică înregistrat la locul de consum în perioada similară a anului precedent sau a consumului de energie electrică determinat ținând cont de cele mai recente citiri efectuate de operatorul de distribuţie;

(ii) profilului de consum specific, determinat de operatorul de distribuţie pentru categoria respectivă de client final în cazul în care pentru locul de consum nu există istoric de consum.

Operatorii de distribuție au obligația de a asigura accesul gratuit fiecărui client final şi al furnizorului acestuia la informaţiile din baza de date prin accesarea paginilor web ale acestora, astfel încât fiecare client final de energie electrică să își poată accesa propriul istoric de consum.

 

Consumatorii care doresc incheierea unui nou contract sau au incheiat deja un contract de furnizarea a energiei electrice pot apăra drepturile și pot lua atitudine când acestea le-au fost încălcate sau nu au fost respectate.

Dacă aceștia au o problema legată de protecția consumatorilor pot apela la numarul destinat acestui Proiect și pot solicita informații utile.

Toți consumatorii care intâmpină probleme sau au nevoie de consiliere în acest domeniu pot accesa totodată și numărul de telefon pentru mesaj prin Whatsapp: 0732.008.969, direct la adresa de e-mail: juridic@infocons.ro sau în scris la C.P 38, O.P. 53 sector 4, București.

 

 

Inainte de semnarea unu nou contract consumatorii trebuie sa fie atenti la:

 

  • pretul energiei electrice, fix sau variabil, inclus în pretul de furnizare;
  • facturarea unei componente fixe stabilita în lei/zi sau lei/luna;
  • perioada pentru care urmeaza a se aplica pretul mentionat în oferta;
  • perioada pentru care urmeaza a se încheia respectivul contract;
  • comisioane de încetare a contractului înainte de ajungerea la termen a acestuia;
  • termenele, modalitatile si conditiile privind plata facturilor;
  • modalitati de transmitere a facturii si a documentelor anexate acesteia;
  • drepturile si obligatiile partilor;
  • conditiile privind reînnoirea/prelungirea/rezilierea/ denuntarea unilaterala anticipata a contractului de furnizare;
  • garantiile solicitate, dupa caz.

 

 

 

“ Suntem racordati la curent, adica energie electrica. Pare a fi un atribut de normalitate in secolul nostru, cu toate ca de multe ori si in multe localitati, mai ales cele rurale calitatea este foarte slaba, intreruperi frecvente, fluctuatii, dar din pacate inca multe localitati sau parti mici din localitati, au energie la o calitate mai slaba sau nu au energie electrica, si sunt inca in secolele trecute utilizind lampa.

Dar totusi pentru cei care au energie electrica si un contract de furnizare, oare este un contract citit ? Inteles ? Primim facturi, dar le intelegem ? Stim ce citim, si de ce platim cat platim ? Ne cunoastem obligatiile si drepturile de consumatori de energie electrica? Stim ca exista pe piata mai multe companii diferite de la care putem cumpara energie electrica ? Ca exista concurenta ? Exact ca si la telefonia mobila si fixa !

In 1990 era un singur furnizor de telefonie, astazi este o concurenta acerba, multe compani care ne ofera astfel de servicii si la fel este si in domeniul energiei electrice in anul 2016, este primul an in care pe piata de publicitate au aparut anunturi, clipuri video, la tv, radio, panotaj, ofertele companiilor de energie electrica.

Deci, nu uita:

1)     poti sa ti schimbi compania cu care ai contract

2)     citeste contractul

3)     ai grija ce cumperi si la ce pret

4)     ai drepturi

5)     ai si obligatii

6)     fii informat “

 

 

Sorin Mierlea – Presedinte InfoCons

 

 

Aparitii mass media :

 

Alba 24

https://alba24.ro/cum-schimbam-furnizorul-sau-contractul-de-energie-electrica-infocons-a-lansat-o-linie-telefonica-pentru-consiliere-si-sesizari-858419.html

Obiectiv – Vocea Brailei

http://obiectivbr.ro/content/cum-schimb%C4%83m-furnizorulcontractul-de-energie-electric%C4%83-ai-grij%C4%83-ce-semnezi-nu-te-l%C4%83sa

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal