Conturarea viitorului digital al Europei – Comisia prezintă Strategia privind datele și Strategia privind inteligența artificială

Europa ca lider de încredere în domeniul digital

Tehnologiile digitale, cu condiția să fie utilizate în mod adecvat, vor aduce beneficii cetățenilor și întreprinderilor din multe puncte de vedere. În următorii cinci ani, Comisia se va concentra pe trei obiective principale în domeniul digital:

· o tehnologie în beneficiul utilizatorilor,

· o economie echitabilă și competitivă și

· o societate deschisă, democratică și durabilă.

Europa se va baza pe experiența sa îndelungată în domeniul tehnologic, al cercetării, al inovării și ingeniozității, precum și pe tradiția sa puternică de protejare a drepturilor și a valorilor fundamentale. Noile politici și cadre de lucru vor permite Europei să utilizeze tehnologii digitale de vârf și să își consolideze capacitățile în materie de securitate cibernetică. Europa va continua să aibă o societate deschisă, democratică și durabilă, iar instrumentele digitale pot susține aceste principii. Europa își va croi propriul drum și îl va urma pentru a deveni o economie și o societate digitală competitivă la nivel mondial, bazată pe valori și incluzivă, continuând, în același timp, să fie o piață deschisă, dar bazată pe reguli și să colaboreze îndeaproape cu partenerii săi internaționali.

Europa ca lider în domeniul inteligenței artificiale de încredere

Europa deține toate atuurile pentru a deveni un lider mondial în domeniul sistemelor de inteligență artificială (IA) care pot fi utilizate și aplicate în condiții de siguranță. Avem centre de cercetare excelente, sisteme digitale sigure și rezultate lăudabile în robotică, avem sectoare de producție și servicii competitive, că este vorba de sectorul autovehiculelor sau cel energetic, de sistemul de sănătate sau de agricultură.

În Cartea albă prezentată astăzi, Comisia are în vedere un cadru pentru o inteligență artificială fiabilă, bazată pe excelență și încredere. În parteneriat cu sectorul privat și cel public, Comisia urmărește să mobilizeze resurse de-a lungul întregului lanț valoric și să creeze stimulentele potrivite pentru a accelera introducerea și utilizarea IA, inclusiv de către întreprinderile mici și mijlocii. În acest sens, colaborează și cu statele membre și cu comunitatea de cercetare și încearcă să atragă și să păstreze talentele. Dată fiind complexitatea sistemelor de IA și riscurile semnificative pe care le pot prezenta acestea în anumite contexte, este esențial să consolidăm încrederea utilizatorilor. Trebuie să existe norme clare care să abordeze problema sistemelor de IA cu grad ridicat de risc, fără însă a le împovăra excesiv pe cele cu risc mai scăzut. Vor continua să se aplice normele stricte ale UE în materie de protecție a consumatorilor, de combatere a practicilor comerciale neloiale și de asigurare a protecției datelor cu caracter personal și a vieții private.

În cazul sistemelor cu risc ridicat, cum ar fi cele din domeniul sănătății, al activității polițienești sau al transporturilor, sistemele de IA concepute ar trebui să fie transparente, trasabile și să garanteze supravegherea umană. Autoritățile ar trebui să fie în măsură să testeze și să certifice datele utilizate de algoritmi la fel cum verifică produsele cosmetice, autoturismele sau jucăriile. Avem nevoie de date nedistorsionate pentru a instrui sistemele cu risc ridicat să funcționeze în mod corespunzător și pentru a asigura respectarea drepturilor fundamentale, în special a nediscriminării. Deși, în prezent, utilizarea recunoașterii faciale pentru identificarea biometrică la distanță este în general interzisă și nu poate fi utilizată decât în cazuri excepționale, justificate în mod corespunzător și cu respectarea principiului proporționalității, sub rezerva anumitor garanții și în baza legislației UE sau a legislației naționale, Comisia dorește să lanseze o dezbatere amplă cu privire la eventualele situații în care s-ar putea justifica astfel de excepții.

Pentru aplicațiile de IA cu risc mai scăzut, Comisia are în vedere un mecanism de etichetare voluntară dacă acestea aplică standarde mai ridicate.

Toate aplicațiile de IA sunt binevenite pe piața europeană cu condiția să respecte normele UE.

Sursa: Europa.eu

Citește și:

Contractele și consumul de energie

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615.

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal