Comisia revizuiește normele UE privind siguranța produselor și creditele de consum

  1. Acasă
  2. Comunicate de presă și noutăți
  3. Comisia revizuiește normele UE privind siguranța produselor și creditele de consum

Astăzi, Comisia Europeană a propus revizuiri în ceea ce privește două seturi de norme ale UE menite să consolideze drepturile consumatorilor într-o lume remodelată de digitalizare și de pandemia de COVID-19. Comisia își întărește plasa de siguranță destinată protecției consumatorilor UE, asigurându-se, de exemplu, că produsele periculoase sunt rechemate de pe piață sau că ofertele de credite le sunt prezentate consumatorilor într-un mod clar, ușor de citit pe dispozitivele digitale. Propunerea actualizează atât Directiva în vigoare privind siguranța generală a produselor, cât și normele UE privind creditele de consum menite să protejeze consumatorii.

Věra Jourová, vicepreședinta pentru valori și transparență, a declarat: „Consumatorii se confruntă cu numeroase provocări, în special în lumea digitală care a revoluționat comerțul, serviciile sau piețele financiare. Acesta este motivul pentru care intensificăm protecția consumatorilor pe două fronturi: facilitându-le consumatorilor sarcina de a evita riscurile legate de contractarea unui credit și instituind norme și mai stricte pentru siguranța produselor. Actorii de pe piață vor avea, de asemenea, o responsabilitate mai mare și le va fi mai greu actorilor rău-intenționați să se ascundă în spatele unui limbaj juridic complicat.”

Didier Reynders, comisarul pentru justiție, a declarat: „Criza provocată de pandemia de COVID-19 a afectat consumatorii în mai multe moduri, numeroși consumatori întâmpinând dificultăți financiare. Digitalizarea, care a fost accelerată de pandemie, antrenează o explozie a comerțului online și operează schimbări profunde în sectorul financiar. Este de datoria noastră să protejăm consumatorii, în special pe cei mai vulnerabili. Prin revizuirea normelor UE existente privind creditele de consum și siguranța generală a produselor, chiar asta facem.”

Vânzările online au crescut constant în ultimii 20 de ani, iar în 2020, 71 % dintre consumatori au făcut cumpărături online, achiziționând adesea produse tehnologice noi. De la căștile fără fir la purificatoarele de aer și la consolele de jocuri – piața accesoriilor tehnologice este vastă. Regulamentul privind siguranța generală a produselor va aborda riscurile legate de aceste noi produse tehnologice, cum ar fi riscurile în materie de securitate cibernetică, precum și cele legate de comerțul online, introducând norme privind siguranța produselor pentru piețele online. Acesta va garanta că toate produsele care ajung la consumatorii din UE, prin intermediul piețelor online sau al magazinelor de cartier, sunt sigure, indiferent dacă provin din UE sau din afara UE. Noul regulament va asigura faptul că piețele își îndeplinesc obligațiile, astfel încât în mâinile consumatorilor să nu ajungă produse periculoase.

Revizuirea Directivei privind creditele de consum prevede că informațiile referitoare la credite trebuie să fie prezentate într-un mod clar, adaptat dispozitivelor digitale, astfel încât consumatorii să fie conștienți de implicațiile angajamentului lor. În plus, directiva va îmbunătăți normele pe baza cărora se evaluează bonitatea, și anume dacă un consumator va putea sau nu să ramburseze creditul. Acest lucru este menit să evite problema supraîndatorării. Regulamentul va solicita statelor membre să promoveze educația financiară și să se asigure că se pune la dispoziția consumatorilor consiliere în materie de datorii.

Etapele următoare

Propunerile Comisiei vor fi discutate de Consiliu și de Parlament.

Context

Regulamentul privind siguranța generală a produselor

Directiva privind siguranța generală a produselor, în vigoare din 2001, garantează faptul că numai produsele sigure sunt vândute pe piața unică a UE. Cu toate acestea, prea multe produse nesigure circulă încă pe piața UE, creând condiții de concurență inechitabile pentru întreprinderi și antrenând un cost important pentru societate și pentru consumatori. În plus, normele trebuie să fie actualizate, astfel încât să facă față provocărilor legate de noile tehnologii și de vânzările online.

Propunerea de directivă privind creditele de consum

Directiva 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori a stabilit un cadru armonizat la nivelul UE pentru creditele de consum și le-a oferit consumatorilor europeni un cadru solid pentru a avea acces echitabil la credite. Cu toate acestea, de la intrarea în vigoare în 2008 a directivei sus-menționate, digitalizarea a schimbat profund procesul decizional și obiceiurile consumatorilor în general. Revizuirea de astăzi urmărește să abordeze aceste evoluții.

Ambele propuneri fac parte din Noua agendă privind consumatorii, lansată anul trecut, cu scopul de a actualiza cadrul strategic general al politicii UE de protecție a consumatorilor.

 

Sursa : europa.eu 

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Pe același subiect

Distribuie

Meniu