În urma unei investigații comune la nivel european, Rețeaua de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC)—care reunește autorități naționale de protecție a consumatorilor din Europa—și Comisia Europeană au emis un avertisment către platforma online Temu, evidențiind o serie de practici care încalcă legile UE privind protecția consumatorilor. Temu a fost instruită să corecteze aceste practici pentru a se conforma standardelor europene de protecție a consumatorilor. Platforma rămâne sub investigație, iar Rețeaua CPC a solicitat informații suplimentare. Acțiunea de aplicare a legii este coordonată de autoritățile naționale din Belgia (Directorate General for Economic Inspection), Germania (German Environment Agency) și Irlanda (Competition and Consumer Protection Commission), sub coordonarea Comisiei Europene.
Obiectivul Investigației
Investigația Rețelei CPC acoperă o varietate de practici potențial înșelătoare sau manipulatoare cu care se confruntă consumatorii atunci când fac cumpărături pe Temu. Investigația urmărește să stabilească dacă practicile Temu respectă obligațiile specifice platformelor online, așa cum sunt prevăzute de legislația UE privind protecția consumatorilor.
În plus, săptămâna trecută, Comisia Europeană a lansat o investigație separată, dar complementară, în temeiul Actului privind Serviciile Digitale (DSA), pentru a evalua respectarea de către Temu a reglementărilor prevăzute. Atât procedurile DSA, cât și eforturile Rețelei CPC sunt concepute pentru a crea un mediu de cumpărături online mai sigur și mai transparent pentru consumatorii europeni.
Citește și : Fii Un Exemplu – Construirea Orașelor Reziliente : Urbanizare , Turism și Acțiuni Climatice la COP29
Începând cu data de 13 decembrie, Regulamentul General privind Siguranța Produselor (GPSR) va introduce reguli mai stricte, obligând platformele online care se adresează consumatorilor din UE să aibă un operator economic desemnat în cadrul UE, responsabil pentru conformitatea cu cerințele de siguranță a produselor. De asemenea, autoritățile de supraveghere a pieței vor avea puterea de a elimina de pe internet produsele considerate nesigure. Aceste măsuri vor sprijini obiectivele atât ale DSA, cât și ale eforturilor Rețelei CPC.
Constatările Cheie ale Investigației Rețelei CPC
Rețeaua CPC a identificat mai multe practici pe platforma Temu, pe care le consideră în contradicție cu legile UE de protecție a consumatorilor, inclusiv:
- Reduceri false: Inducerea în eroare a consumatorilor prin afișarea unor reduceri inexistente.
- Tactici de presiune: Utilizarea unor afirmații false privind disponibilitatea limitată sau oferte pe timp limitat pentru a presa consumatorii să finalizeze achizițiile.
- Gamificare forțată: Obligarea consumatorilor să participe la un joc “rotiți roata norocului” pentru a accesa platforma, fără a dezvălui condițiile esențiale legate de recompensele jocului.
- Informații incomplete: Nefurnizarea de informații exacte despre drepturile consumatorilor, cum ar fi politica de returnare și procedurile de rambursare. Temu nu informează clienții despre valoarea minimă a comenzii necesară pentru a finaliza achiziția.
- Recenzii false: Oferirea de informații insuficiente despre modul în care se verifică autenticitatea recenziilor produselor. Unele recenzii sunt suspectate a fi fabricate.
- Lipsa informațiilor de contact: Dificultatea consumatorilor de a contacta Temu pentru întrebări sau reclamații.
Rețeaua CPC a solicitat, de asemenea, informații suplimentare de la Temu privind respectarea altor obligații UE, cum ar fi identificarea clară dacă vânzătorii sunt comercianți, asigurarea unei prezentări corecte și nemințite a clasamentelor și recenziilor produselor, precum și verificarea corectitudinii reducerilor de preț și a afirmațiilor de mediu.
Citește și : Ziua Națională Fără Tutun ! Atenție ! Fumatul țigaretelor electronice , interzis în mijloacele de transport în comun !
Următorii Pași
Temu are la dispoziție o lună pentru a răspunde constatărilor Rețelei CPC și pentru a propune soluții de remediere a încălcărilor identificate. În funcție de răspunsul Temu, Rețeaua CPC poate iniția un dialog cu compania. Dacă Temu nu abordează în mod adecvat problemele semnalate, autoritățile naționale au autoritatea de a aplica măsuri de conformare, inclusiv impunerea de amenzi bazate pe veniturile Temu în Statele Membre afectate. Aceste măsuri de aplicare sunt separate de procedurile în curs derulate de autoritățile naționale.
Context
Regulamentul de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC) reunește autoritățile de protecție a consumatorilor din cele 27 de state membre ale UE, Norvegia și Islanda, pentru a investiga și a pune în aplicare legile de protecție a consumatorilor în cazurile de încălcări transfrontaliere. Comisia Europeană facilitează și, în anumite cazuri, coordonează aceste acțiuni comune.
Baza legală pentru acțiunile Rețelei CPC împotriva Temu include Directiva privind Practicile Comerciale Neloiale, Directiva privind Drepturile Consumatorilor, Directiva privind Indicația Prețurilor, Directiva privind Comerțul Electronic și Directiva privind Clauzele Abuzive în Contracte.
Pe 31 mai 2024, Temu a fost clasificată ca o Platformă Online Foarte Mare (VLOP) în temeiul Actului privind Serviciile Digitale (DSA). Această clasificare impune Temu să respecte obligații stricte, inclusiv gestionarea riscurilor sistemice asociate platformei. În urma unei evaluări preliminare, Comisia Europeană a inițiat, pe 31 octombrie 2024, proceduri formale pentru a examina posibile încălcări ale DSA, în special în ceea ce privește gestionarea riscurilor, transparența sistemelor de recomandare și accesul la date pentru cercetători.
Citește și : InfoCons te ajută să fii informat – Primul tur al Alegerilor Prezidențiale din România , 24 Noiembrie 2024
Acțiunile actuale ale Rețelei CPC împotriva Temu nu afectează alte investigații în curs sau viitoare ale autorităților naționale sau ale Comisiei Europene și nici nu influențează măsurile de aplicare separate legate de siguranța produselor. Investigații naționale au fost deja inițiate de agenții din Ungaria, Polonia și Franța, evidențiind atenția amplă asupra Temu în întreaga Europă.
Sursă : Comisia Europeană
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , avand Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129, sector 4, tel: 021/319.32.66, mail : secretariat@infocons.ro