InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons te informează:
Comisia colectează opinii privind îmbunătățirea măsurilor reparatorii aflate la dispoziția consumatorilor în litigiile transfrontaliere
Comisia Europeană a lansat ieri, 19 martie 2013 o consultare publică privind modalitățile de a îmbunătăți accesul la justiție al consumatorilor și al întreprinderilor mici în litigii transfrontaliere cu valoare redusă. Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă oferă o modalitate puțin costisitoare și ușoară de a soluționa litigiile transfrontaliere pentru sume mai mici de 2 000 EUR, fără a recurge la proceduri juridice complicate. Această procedură poate fi utilizată atunci când consumatorii sunt nevoiți să își asigure respectarea drepturilor, de exemplu dacă nu li s-au livrat bunurile comandate într-o altă țară a UE. Dar, potrivit unui raport de anul trecut al Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor, această procedură simplu de utilizat nu este cunoscută încă la scară largă și este deseori folosită sub potențialul său (IP/12/985). Astăzi, Comisia Europeană solicită opinii din partea consumatorilor, a întreprinderilor și a publicului larg privind modul în care funcționează în prezent procedura cu privire la cererile cu valoare redusă și felul în care aceasta ar putea fi îmbunătățită, simplificată sau modernizată. Obiectivul este de a consolida încrederea în achizițiile transfrontaliere, sprijinind consumatorii și întreprinderile să se bucure pe deplin de piața unică europeană.
Doamna Viviane Reding, vicepreședinte al Comisiei și comisarul UE pentru justiție, a afirmat: `Căutarea unor prețuri avantajoase și în alte state membre este, pentru consumatori, o cale de a obține «cele mai bune oferte» de pe piața internă a UE. Posibilitatea de a cumpăra online face ca aceste afaceri avantajoase să fie și mai accesibile. Însă uneori pot apărea probleme, de exemplu cu produsele sau cu livrarea. Pentru a evita proceduri juridice dificile, costisitoare și care consumă timp, Uniunea Europeană facilitează accesul la justiție al consumatorilor din Europa, astfel încât aceștia să își poată asigura efectiv respectarea drepturilor.`
Consultarea lansată astăzi se va desfășura până la data de 10 iunie 2013, după care Comisia va evalua contribuțiile primite. Comisia va prezenta apoi un raport, înainte de sfârșitul anului 2013, privind modul în care procedura cu privire la cererile cu valoare redusă funcționează după primii cinci ani de la lansare. Raportul va fi însoțit, dacă este cazul, de o propunere de revizuire a Regulamentului privind cererile cu valoare redusă. În cadrul consultării se solicită opinii referitoare la modul în care este utilizată în prezent procedura cu privire la cererile cu valoare redusă și felul în care aceasta ar putea fi îmbunătățită, la o eventuală majorare a plafonului pentru cereri peste 2000 EUR, la posibilitatea ca documentele juridice folosite în cadrul procedurii să fie transmise electronic sau la o eventuală abordare în cadrul procedurii a chestiunii cheltuielilor de judecată.
Pe piețele interne, aproximativ 20 % dintre consumatorii europeni au raportat că au avut o problemă în ultimele 12 luni cu privire la un produs, un serviciu, un comerciant cu amănuntul sau un furnizor. Valoarea estimată a pierderilor este, în medie, de 375 EUR pe caz. 60 % dintre consumatorii intervievați au găsit o soluție satisfăcătoare direct cu comerciantul, dar restul de 40 % nu au obținut nicio reparație, iar 25 % nici măcar nu au încercat să facă o plângere. Numărul consumatorilor care dau în judecată comercianții atunci când se confruntă cu o problemă este foarte mic (2 % dintre cei care au avut o problemă în ultimele 12 luni). Mulți au declarat că nu au depus o plângere pentru că sumele în cauză erau prea mici (26 %), au considerat că procedura ar fi prea costisitoare în comparație cu suma în cauză (13 %) sau că ar dura prea mult (12 %).
Procedura cu privire la cererile cu valoare redusă vizează tocmai astfel de situații. Cu toate acestea, procedura nu este încă bine cunoscută și este puțin utilizată. Prin urmare, Comisia Europeană colaborează cu statele membre pentru a sensibiliza opinia publică în legătură cu existența procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusă și pentru a asigura aplicarea acesteia. De exemplu, cooperează cu autoritățile judiciare și cu Centrele Europene ale Consumatorilor în scopul de a promova activ procedura în rândul consumatorilor și al judecătorilor.
Un exemplu de succes al modului în care funcționează procedura cu privire la cererile cu valoare redusă
Un consumator din Austria a comandat echipament pentru surfing pe un site internet german. A plătit 228 EUR în avans printr-un transfer bancar.Comerciantul nu a livrat echipamentul și nu a rambursat suma plătită. Prin urmare, consumatorul a lansat o procedură europeană cu privire la cererile cu valoare redusă. Instanța din Linz, Austria, a pronunțat o hotărâre în favoarea consumatorului, care a fost executată de autoritățile germane din Charlottenburg. În consecință, consumatorului i-a fost rambursată suma plătită.
Context
Procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă [Regulamentul (CE) nr. 861/2007] are drept obiectiv îmbunătățirea accesului la justiție prin simplificarea soluționării litigiilor transfrontaliere cu valoare redusă în materie civilă și comercială și prin reducerea costurilor. Procedura a fost instituită în mod special pentru a-i ajuta pe consumatori să își asigure respectarea drepturilor și pentru a le garanta accesul la justiție în cauzele transfrontaliere. Mecanismul a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2009.
`Cererile cu valoare redusă` sunt cauze al căror obiect nu depășește 2 000 EUR, excluzând dobânzile, cheltuielile și alte plăți (în momentul în care formularul de cerere este primit de către instanța competentă). Hotărârea este pronunțată în țara de reședință a consumatorului sau în țara din care provine societatea pârâtă, în cazul în care consumatorul optează în acest sens. Hotărârea protejează drepturile procedurale ale consumatorului și este direct executorie în țara părții care cade în pretenții și în orice altă țară din UE. Procedura se desfășoară în cea mai mare parte în scris, cu ajutorul unor formulare prestabilite. Reprezentarea de către un avocat nu este necesară.
Începând cu 2013, consumatorii din șapte țări pilot (Portugalia, Estonia, Franța, Germania, Țările de Jos, Republica Cehă și Austria) vor putea completa formularele pentru cererile cu valoare redusă și efectua întreaga procedură judiciară online, prin intermediul portalului e-justiție. Versiunile electronice ale formularelor standard sunt deja disponibile online (în 22 de limbi oficiale ale UE).
Sursa: Comisia Europeana
Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din Romania – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizaţie din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociaţie de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct şi indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federaţiei Asociaţiilor de Consumatori.