Colegiul Farmaciștilor din România , Prof. Emerit Dr. farm. Dumitru Lupuliasa – 20 de ani InfoCons Protecția Consumatorilor

InfoCons Protectia Consumatorului Protectia Consumatorilor Colegiul Farmacistilor din Romania

Colegiul Farmaciștilor din România

Prof. Emerit Dr. farm.

Dumitru Lupuliasa

Invitația de a împărtăși gândurile mele cu privire la activitatea de protecție a consumatorului (….de medicamente, în cazul profesiei de farmacist), mă onorează!

Mă onorează nu numai pentru că de peste 40 de ani sunt dascăl în cadrul Facultății de farmacie București, ci și în calitate de președinte al Colegiului Farmaciștilor din România, dându-mi posibilitatea să abordez acest aspect dintr-o dublă perspectivă. 

Școala de Farmacie mă pune mereu în legătură cu tinerețea….și așa cum mi-a plăcut întotdeauna să spun, tinerețea este o stare de spirit, care, dacă te-ai molipsit, te animă, te dinamizează și îți dă forță de convingere în relația cu tânărul student. Trebuie să-l faci să înțeleagă de pe băncile facultății că s-a angajat la un drum dificil, dar deschis spre satisfacția pe care numai lucrul cu omul, cu pacientul, ți-o poate oferi.

….Și pentru că un dascăl are mereu în minte exemple, citate care să-l susțină în activitatea de predare, voi aminti că articolul 1 din Declarația Universală a Drepturilor Omului adoptată de  Organizația Națiunilor Unite ne învață: ”Toate ființele umane se nasc libere și egale în demnitate și în drepturi. Ele sunt înzestrate cu rațiune și conștiință și trebuie să se comporte unele față de altele în spiritul fraternității.”

Or, Codul deontologic al farmacistului cuprinde un ansamblu de principii şi reguli ce reprezintă valorile fundamentale în baza cărora se exercită profesia de farmacist pe teritoriul României, exprimând adeziunea farmaciştilor români la Carta Internațională a Drepturilor Omului şi la Carta Farmaciei Europene.

 

Mă simt dator să amintesc că tema din 2021 a Zilei Mondiale a Farmacistului, celebrată anual la 25 septembrie, anunțată de Federatia Internatională a Farmacistilor (FIP) a fost: „Farmacia: întotdeauna de încredere pentru sănătatea ta”. În mesajul meu către colegi, cu această ocazie, spuneam că la acea dată eram îndreptățiți să ne simțim mai aproape ca niciodată de semnificatia acestei teme; avusesem cu puțín timp în urmă, în luna iunie, satisfactia sustinerii depline din partea autorităților în ceea ce privește abordarea de noi servicii farmaceutice, dublată de confirmarea impactului pozitiv al acestui demers asupra pacienților. Pacientul român are încredere în serviciile oferite de farmaciști, fiind satisfacut de accesibilitatea farmaciei comunitare. Această încredere de care se bucură farmaciștii, în rândul comunității din care fac parte, s-a clădit pe cele trei elemente considerate esentiale de FIP: relatii pozitive semnificative cu pacientii, competența dobandită  în exercitarea profesiei  si coerența în activitate, respectiv capacitatea de a-și demonstra, constant, expertiza și grija pentru omul bolnav.

Farmacistul, în exercitarea activității zi de zi, este angajat continuu în protecția pacientului. Procesul de comunicare privind comportamentul pacientului în ceea ce privește  consumul de medicamente este esențial. Farmacistul respectă, pe tot parcursul exercitării profesiei, Regulile de bună practică farmaceutică. Pe lângă prescrierea rațională a medicamentelor de către medici, aceste reglementări prevăd promovarea utilizării corespunzătoare a acestora de către pacienți, evitând pe cât posibil automedicația în cazul unor afecțiuni care impun consultarea specialistului, a farmacistului, dar mai ales a medicului. Respectând Regulile de bună practică farmaceutică, farmacistul își concentrează atenția asupra informării corecte și a consilierii adecvate a publicului referitor la o utilizare rațională a medicamentelor, la riscurile  automedicației (în special în cazul analgezicelor și antibioticelor) atât la nivel de individ, cât și la nivel global, când ne referim mai ales la antibiotice. Problema rezistenței la antimicrobiene generează de mulți ani îngrijorare la nivel internațional. Nu se poate atinge acest subiect fără a aminti eforturile depuse de autoritățile de profil din lumea întreagă, inclusiv din țara noastră, pentru ridicarea nivelului de conștientizare de către profesioniștii din domeniul sănătății și pacienți deopotrivă, în ceea ce privește prescrierea incorectă, nejudicioasă a antibioticelor, dar și abordarea total neadecvată,  din partea pacienților care cer și recurg la astfel de tratamente, în mod iresponsabil, cu consecințe grave, în timp, pentru ei și societate.  Este așadar esențial ca farmacistul să insiste în relația cu omul bolnav, asupra riscului automedicației, a unui consum exagerat, irational de medicamente. Chiar și medicamentele care se pot elibera fără prescripție medicală, chiar și suplimentele alimentare nu sunt lipsite de reacții adverse. Fiecare om care intră în farmacie trebuie să aibă parte de o comunicare eficientă cu farmacistul, care are datoria să se facă ințeles printr-o exprimare clară, potrivit gradului de înțelegere al omului căruia i se adresează.

În situația în care de mai mult timp se manifestă și pe piața din România o discontinuitate în aprovizionarea cu medicamente,  aceeași atenție trebuie acordată de către farmacist și pentru educarea publicului larg în sensul că pacientul mai trebuie ajutat să înțeleagă că, în cazul medicamentelor obținute prin sinteză chimică, la înlocuirea medicamentului original cu unul generic, sau a unui generic cu alt generic, se asigură un efect terapeutic similar,  fiind vorba de aceeași substanță activă, în aceeași concentrație și de aceeași formă farmaceutică. Farmacistul urmărește mereu să schimbe o mentalitate greșită, potrivit căreia unii pacienți consideră că o astfel de înlocuire ar oferi o alternativă inferioară ca efect terapeutic.

Suntem membri ai Colegiului Farmaciștilor din România și știm că trebuie să luptăm să menținem încrederea câștigată din partea publicului larg și, împreună, să o consolidăm prin creșterea rolului farmacistului în cadrul asistenței de sănătate publică, prin extinderea ariei  noastre de competență profesională. Vom  aborda, în continuare, alte servicii farmaceutice. Am pășit deja pe această cale, prin testarea rapidă de diagnostic a infecției cu virusul SARS-CoV-2 și prin vaccinarea antigripală. Trebuie să mergem susținut pe acest drum, care se profilează clar în fața noastră. Numai așa se câștigă respectul  pacientului și mai ales încrederea în tratamentul prescris, în medicament și deopotrivă în  serviciile oferite de profesia de farmacist; numai așa se poate continua exercitarea unei activități de protecție corespunzătoare a pacientului.

 

InfoCons Protectia Consumatorilor Protectia Consumatorului

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal