Codul de conduita care reglementeaza modalitatea de utilizare a numerelor nationale scurte interne

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a adoptat Codul de conduită care reglementează modalitatea de utilizare a numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS folosite pentru jocuri, concursuri și diverse servicii oferite prin intermediul telefoanelor mobile. Codul se aplică furnizorilor de rețele publice de comunicații electronice şi furnizorilor de servicii cu valoare adăugată și aduce, printre altele, măsuri suplimentare de protejare a utilizatorilor, pentru a evita abuzurile sau fraudele asociate accesării serviciilor cu valoare adăugată.

Prin apelarea și  transmiterea de SMS-uri către un număr scurt format din 3-5 cifre sau prin răspunsul la un SMS primit de la un astfel de număr, utilizatorii solicită sau se abonează la servicii de conţinut pentru care, în general, sunt taxaţi suplimentar. Aceste numere sunt alocate de către furnizori în rețelele proprii, serviciile cu valoare adăugată fiind, de regulă, furnizate de terţi, care utilizează rețeaua pentru asigurarea accesului utilizatorilor la conținutul furnizat și încasarea tarifului aferent. Apelurile sau mesajele prin care utilizatorii solicită suport tehnic, imagini şi sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), informații, plata unor servicii sau produse, horoscop, concursuri şi jocuri sau anumite aplicaţii ce pot fi descărcate pe telefonul mobil nu sunt scăzute din minutele sau SMS-urile incluse în abonamente/extraopţiuni, fiind, de cele mai multe ori, taxate cu un tarif mai mare decât cel practicat pentru un apel/SMS în reţea. În plus, sunt situații când utilizatorii se abonează la astfel de servicii prin transmiterea unui singur SMS către un număr scurt, fiind ulterior taxați în mod recurent.

Codul de conduită adoptat de ANCOM a fost elaborat în cadrul unui proces de colaborare și consultare cu reprezentanții industriei telecomși detaliază informaţiile pe care furnizorii de servicii de telefonie au obligaţia să le pună la dispoziţia utilizatorilor cu privire lacaracteristicile și tarifele aplicate pentru serviciile oferite prin intermediul numerelor naţionale scurte interne, astfel încât utilizatorii să dețină informațiile de care au nevoie la accesarea acestor serviciipentru a evita taxarea nedorită.

De exemplu, utilizatorii trebuie să primească informații clare despre tariful aplicabil și modalitatea de tarifare a apelului sau a mesajelor SMS/MMS de fiecare dată când li se comunică numărul sau codul scurt aferent serviciului cu valoare adăugată, precum și la momentul inițierii serviciului. În cazul serviciilor furnizate prin SMS/MMS recurente, utilizatorii vor fi informați asupra faptului că taxarea ulterioară se va realiza fără a mai fi necesare alte acțiuni din partea lor, dar și asupra mecanismului de dezabonare. Detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor și codurilor scurte se vor regăsi și în factura detaliată emisă abonaților de către furnizor.

Codul de conduită a fost adoptat de Autoritate prin Decizia nr. 1131/2014 privind adoptarea Codului de conduită pentru utilizarea numerelor naționale scurte interne și a codurilor scurte SMS/MMS în urma procesului de consultare publică, prevederile sale fiind obligatorii pentru toți furnizoriide rețele publice de comunicații electronice care utilizează sau asignează numere naționale scurte interne sau coduri scurte SMS/MMS. Decizia va fi transmisă spre publicare în Monitorul Oficial al României și va intraîn vigoare la 3 zile de la data publicării, cu excepția prevederilordin Codcare necesită un interval mai mare pentru a fi implementate de furnizori, precum cele referitoare la informarea utilizatorilor, care intră în vigoare în termen de 12 luni de la această dată, fiind necesară modificarea contractelor în vigoare dintre operatorii telecom și furnizorii de servicii cu valoare adaugată.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

FII INFORMAT! IA ATITUDINE! – 0219615

Sursa: ANCOM

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal