Ce este Proprietatea Intelectuală ? Informează-te cu InfoCons Protecția Consumatorului de Proprietate Intelectuală

Ce este Proprietatea Intelectuală ? Informează-te cu InfoCons Protecția Consumatorului de Proprietate Intelectuală

 

Cuprins InfoCons Protecția Consumatorului:

  1. Ce sunt Drepturile de autor ?
  2. Ce sunt Brevetele ?
  3. Ce sunt Mărcile ?
  4. Ce sunt Desenele și modelele industriale ?
  5. Ce sunt Secretele comerciale ?

 

Proprietatea intelectuală (PI) este un ansamblu de drepturi legale care protejează creațiile minții – idei, invenții, opere artistice sau literare, mărci, designuri și alte forme de expresie creativă sau tehnică. Scopul ei este să ofere creatorilor control asupra modului în care sunt folosite creațiile lor și să încurajeze inovația, creativitatea și progresul economic.

InfoCons te informează – De ce este importantă proprietatea intelectuală ? Fii Informat cu InfoCons Protecția Consumatorului de Proprietate Intelectuală

  1. Drepturile de autor (Copyright)

Drepturile de autor protejează operele originale de natură literară, artistică sau științifică. Protecția apare automat în momentul creării operei — nu este necesară înregistrarea (deși poate fi utilă ca dovadă).

Ce protejează?

  • Cărți, articole, poezii
  • Muzică (melodii, versuri)
  • Filme, animații, piese de teatru
  • Picturi, fotografii, sculpturi
  • Software și cod sursă
  • Site-uri web, baze de date originale

Drepturi acordate autorului

  • drepturi patrimoniale (de a reproduce, distribui, închiria, vinde opera)
  • drepturi morale (de a fi recunoscut ca autor, de a se opune modificărilor neautorizate)

Durată

De regulă: viața autorului + 70 de ani.

  1. Brevetele (Patentele)

Brevetele oferă inventatorilor drepturi exclusive asupra unei invenții tehnice pentru o perioadă limitată.

Ce protejează?

  • dispozitive și tehnologii noi
  • procese industriale
  • substanțe chimice sau farmaceutice
  • inovații tehnice în general

Condiții pentru acordarea brevetului:

O invenție trebuie să fie:

  1. Nouă – să nu fi fost dezvăluită public înainte
  2. Inventivă – să nu fie o soluție evidentă
  3. Aplicabilă industrial – să poată fi folosită într-o industrie

Durată

De obicei: 20 de ani de la data depunerii cererii (cu taxe anuale de menținere).

InfoCons te informează –  10 bune practici pentru apararea impotriva amenintarilor cibernetice – InfoCons protectia consumatorilor de cyber security

  1. Mărcile (Trademarks)

Mărcile sunt semne distinctive care identifică produsele sau serviciile unei companii.

Ce protejează?

  • nume comerciale și denumiri de brand
  • logo-uri
  • sloganuri
  • forme distinctive ale produselor
  • culori sau sunete asociate brandurilor (anume jingle-uri)

Scopul mărcii:

  • protejează consumatorii de confuzii
  • diferențiază produsele pe piață
  • conferă exclusivitate asupra folosirii semnului în domeniul vizat

Durată

Inițial: 10 ani, cu posibilitatea reînnoirii nelimitat, atât timp cât marca este folosită.

  1. Desenele și Modelele Industriale

Acestea protejează aspectul exterior al unui produs — nu funcționalitatea lui.

Ce protejează?

  • forme
  • linii și contururi
  • culori
  • texturi
  • ornamente

Exemple: designul unei sticle de parfum, forma unui mobilier, designul carcasei unui telefon.

Durată

De regulă:

  • până la 25 de ani (în tranșe de câte 5 ani), dacă sunt reînnoite.

InfoCons te informează – Ești asigurat ? InfoCons Protecția Consumatorilor te informează despre asigurarea de locuințe

  1. Secretele Comerciale (Trade Secrets)

Secretele comerciale sunt informații valoroase pentru o companie care nu sunt cunoscute public.

Ce protejează?

  • formule (ex.: rețeta Coca-Cola)
  • liste de clienți
  • strategii interne
  • procese tehnologice
  • algoritmi proprietari

Condiții:

Informația trebuie să fie:

  1. secretă
  2. valoroasă economic prin faptul că e secretă
  3. protejată prin măsuri rezonabile (NDA-uri, acces limitat)

Durată

Din punct de vedere legal, oricât timp rămâne secretă.

În esență, proprietatea intelectuală transformă ideile în „bunuri” asupra cărora creatorii au drepturi exclusive pentru o anumită perioadă de timp.

Mănânci Bine , Trăiești Bine !

 

Semnătura : Departamentul InfoCons Protecția Consumatorului de Comunicare

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Te-ar putea interesa și