Ce este Proprietatea Intelectuală ? Informează-te cu InfoCons Protecția Consumatorului de Proprietate Intelectuală
Cuprins InfoCons Protecția Consumatorului:
- Ce sunt Drepturile de autor ?
- Ce sunt Brevetele ?
- Ce sunt Mărcile ?
- Ce sunt Desenele și modelele industriale ?
- Ce sunt Secretele comerciale ?
Proprietatea intelectuală (PI) este un ansamblu de drepturi legale care protejează creațiile minții – idei, invenții, opere artistice sau literare, mărci, designuri și alte forme de expresie creativă sau tehnică. Scopul ei este să ofere creatorilor control asupra modului în care sunt folosite creațiile lor și să încurajeze inovația, creativitatea și progresul economic.
InfoCons te informează – De ce este importantă proprietatea intelectuală ? Fii Informat cu InfoCons Protecția Consumatorului de Proprietate Intelectuală
-
Drepturile de autor (Copyright)
Drepturile de autor protejează operele originale de natură literară, artistică sau științifică. Protecția apare automat în momentul creării operei — nu este necesară înregistrarea (deși poate fi utilă ca dovadă).
Ce protejează?
- Cărți, articole, poezii
- Muzică (melodii, versuri)
- Filme, animații, piese de teatru
- Picturi, fotografii, sculpturi
- Software și cod sursă
- Site-uri web, baze de date originale
Drepturi acordate autorului
- drepturi patrimoniale (de a reproduce, distribui, închiria, vinde opera)
- drepturi morale (de a fi recunoscut ca autor, de a se opune modificărilor neautorizate)
Durată
De regulă: viața autorului + 70 de ani.
-
Brevetele (Patentele)
Brevetele oferă inventatorilor drepturi exclusive asupra unei invenții tehnice pentru o perioadă limitată.
Ce protejează?
- dispozitive și tehnologii noi
- procese industriale
- substanțe chimice sau farmaceutice
- inovații tehnice în general
Condiții pentru acordarea brevetului:
O invenție trebuie să fie:
- Nouă – să nu fi fost dezvăluită public înainte
- Inventivă – să nu fie o soluție evidentă
- Aplicabilă industrial – să poată fi folosită într-o industrie
Durată
De obicei: 20 de ani de la data depunerii cererii (cu taxe anuale de menținere).
InfoCons te informează – 10 bune practici pentru apararea impotriva amenintarilor cibernetice – InfoCons protectia consumatorilor de cyber security
-
Mărcile (Trademarks)
Mărcile sunt semne distinctive care identifică produsele sau serviciile unei companii.
Ce protejează?
- nume comerciale și denumiri de brand
- logo-uri
- sloganuri
- forme distinctive ale produselor
- culori sau sunete asociate brandurilor (anume jingle-uri)
Scopul mărcii:
- protejează consumatorii de confuzii
- diferențiază produsele pe piață
- conferă exclusivitate asupra folosirii semnului în domeniul vizat
Durată
Inițial: 10 ani, cu posibilitatea reînnoirii nelimitat, atât timp cât marca este folosită.
-
Desenele și Modelele Industriale
Acestea protejează aspectul exterior al unui produs — nu funcționalitatea lui.
Ce protejează?
- forme
- linii și contururi
- culori
- texturi
- ornamente
Exemple: designul unei sticle de parfum, forma unui mobilier, designul carcasei unui telefon.
Durată
De regulă:
- până la 25 de ani (în tranșe de câte 5 ani), dacă sunt reînnoite.
Mănânci Bine , Trăiești Bine !
Semnătura : Departamentul InfoCons Protecția Consumatorului de Comunicare


















