Pregătiri pentru trecerea dintre ani? Fii un consumator informat!

Aceste sfaturi sunt valabile indiferent de locul de unde îți achiziționezi produsele, de la hypermarket-uri pâna la magazine mici.

Cititi bine eticheta produselor preambalate, unde trebuie să găsiți:

  • Eticheta trebuie să fie în limba română;
  • Atenție! Termen de valabilitate;
  • Atenție! Mod de depozitare/mod de păstrare;
  • Ingredientele sunt în ordine descrescătoare în funcție de procentul cantitativ al fiecăruia în produs;
  • Cere bonul fiscal! – Pentru un produs sigur!;
  • Cere bonul fiscal! – Pentru o reclamație eficienta!

1. Data.

Trebuie să distingeți între data limită a consumului, exprimată pe produsele refrigerate cu mențiunea “A se consuma înainte de…` și data limită pentru utilizarea optimă, exprimata cu mențiunea “A se consuma de preferință înainte de…` pentru alte tipuri de produse, gen biscuiți, paste, conserve, produse congelate, băuturi, etc. Daca data limită a consumului este depășita, produsul devine impropriu consumului. În momentul în care data limită pentru utilizarea optima este depășita, produsul poate fi consumat fără riscuri, însă o parte din calitățile lui nutriționale și organoleptice s-a pierdut.

2. Temperatura la care trebuie să conservam produsul trebuie respectată.

3. Condițiile de folosință sau utilizare trebuie citite cu atenție.

Ordonați-vă cumpărăturile:

1. Mai întâi produsele non-alimentare, apoi produsele de băcănie, conserve, băuturi.

2. După aceea, produsele congelate și înghețate trebuie puse imediat în plase izotermice. În lipsă, trebuie grupate toate produsele de acest tip într-o plasă sau o cutie.

3. În final produsele refrigerate (carne, pui, anumite mezeluri, produsele din lapte, alte produse proaspete), care trebuie, de asemenea, depozitate într-o plasă izotermică.

Vă sfătuim să mergeți direct acasă după ce terminați de făcut cumpărăturile.

Întreruperea lanțului frigului poate provoca boli, ca cea cauzată de Listeria monocytogenes, maladie rară, dar gravă în special pentru persoanele cu sistemul imunitar scăzut, cum sunt femeile însărcinate, cele care alăptează, persoanele în vârsta, sensibile, etc.

Frigiderul este un factor important în lanțul frigului. Consumatorul trebuie să aibă un termometru care să permită reperarea zonei reci. Aceasta trebuie să fie la 4 grade Celsius maximum. Dacă nu se întâmpla acest lucru trebuie să reglam termostatul. În zona rece trebuie să plasăm produsele foarte perisabile. Într-un un frigider temperatura este rar uniformă. Zona cea mai rece este situată de regulă în partea de sus a frigiderului, însă poate varia în funcție de model.

ATENȚIE!

În partea în care temperatura este între 4 și 6 grade Celsius, plasați, de exemplu:

  • preparatele în casă
  • legumele și fructele proaspete
  • carnea și peștele gătite
  • iaurturi și brânzeturi.

În partea cea mai rece unde temperatura este între 0 si 4 grade Celsius, plasați, de exemplu:

  • carnea
  • mezelurile gătite și de gătit
  • produsele din pui
  • cremele
  • deserturile pe bază de lapte
  • produsele în curs de decongelare
  • brânzeturile reci
  • laptele proaspăt
  • sucurile de fructe
  • salatele ambalate
  • mâncărurile gătite (sortimentele cu sosuri, patiseria).

În compartimentul pentru legume depozitați legume și fructe spălate și proaspete.

Pe ușa depozitați oua, unt, lapte, sucuri de fructe bine închise.

NU UITAȚI!

Ambalați separat alimentele crude și alimentele gătite cu hârtie de aluminiu sau folie alimentară.

  • Scoateți ambalajul din plastic sau de carton, doar dacă indicațiile necesare precum data de expirare, temperatura sau modul de folosire figurează pe ambalajul care se află în contact cu produsul.
  • Nu lăsați prea mult timp produsele refrigerate în afară frigiderului.
  • Așezați pe rafturi puțin mai în față produsele ale căror date limită pentru consum sunt mai apropiate.
  • Plasați resturile alimentare în ambalaje ermetice și consumați-le cât mai repede cu putință.
  • Spălați-vă pe mâini înainte de a atinge alimentele, între fiecare manipulare a produselor și înainte de momentul mesei.
  • Spălați o data sau de doua ori pe luna frigiderul cu detergent și limpeziți cu apa.

ATENȚIE!

Oricare este produsul, din momentul în care ambalajul a fost deschis, data limită de consum este scurtata. Produsul trebuie deci consumat cât mai rapid.

În orice caz, nu consumați un produs după ce data limită a fost depășită.

Citiți cu atenție informațiile de pe ambalaj cu privire la temperatura la care produsul trebuie conservat: dacă aceasta este mai scăzută sau egală cu 4 grade Celsius, plasați produsul în partea mai rece a frigiderului.

Pentru a venii în sprijinul consumatorilor, InfoCons a lansat o serie de instrumente utile:

  • InfoCons – coduri de bare: Aplicație gratuita disponibila pe telefoanele cu sisteme de operare Android sau iOS. Prin scanarea codului de bare a unui produs, aceasta îți oferă informațiile de pe etichetă, poți verifica aditivii alimentari din conținutul produsului și situația acestuia în comparație cu alte produse din aceeași categorie;

banner-appstorebanner-google-play

  • SOS InfoCons – de utilizat în deplasările cu ocazia Sărbătorilor de Iarna și nu numai. Aplicația este gratuită, disponibilă pe telefoanele cu sisteme de operare Android sau iOS. Aceasta poate fi folosită oriunde în lume, în cazul în care întâmpini o problemă, cu un singur SMS către 3 numere predefinite se va transmite localizarea dvs.;

banner-appstorebanner-google-play

  • SuperConsumatorul – Aplicație gratuită disponibilă pe telefoanele cu sisteme de operare Android sau iOS. De aici poți afla drepturile în calitate de consumator, modalitatea de a depune o sesizare și multe informații utile;

banner-appstorebanner-google-play

  • InfoUtile – Aplicație gratuită disponibilă pe telefoanele cu sisteme de operare Android sau iOS. Aplicația pune la dispoziție numerele utile de pe teritoriul României, acestea putând fi apelate direct din aplicație fără a mai fi nevoie să salvăm numerele de telefon în agenda telefonului sau să le căutăm pe internet;

banner-appstorebanner-google-play

InfoCons a realizat o serie de studii și teste comparative pe diferite servicii si produse pentru a veni în întâmpinarea unei alegeri corecte și independente:

Poți compara produsele alimentare înainte de a le achiziționa – accesează site-ul InfoCons, secțiunea teste comparative – noi am testat pentru tine!;

În cazul în care dorești să achiziționezi un autoturism – accesează site-ul InfoCons, secțiunea teste comparative – noi am testat pentru tine!;

Atunci când alegi mâncarea pentru animalul tău de companie – accesează site-ul InfoCons, secțiunea teste comparative – noi am testat pentru tine!;

Informații utile atunci când achiziționezi electrocasnice – accesează site-ul InfoCons, secțiunea teste comparative – noi am testat pentru tine!:

Rezultate teste produse de îngrijire personala – accesează site-ul InfoCons, secțiunea teste comparative – noi am testat pentru tine!;

Ajută-ne să te ajutăm! Și tu poți să te implici, să iei Atitudine alături de noi. Devino membru și poți sprijini direct educația, informarea fiecărui cetățean în calitate de consumator, dar și Campaniile sociale pentru persoane în vârsta, persoanele cu dizabilități, copiii și consumatorii vulnerabili!

Accesează www.infocons.ro direct de pe calculatorul tău sau în versiunea pentru tabletă sau telefon mobil și accesează secțiunea Fii membru!.

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal