Protectia consumatorilor, care inseamna promovarea si apararea drepturilor fundamentale ale consumatorilor, se realizeaza prin autoprotectie individuala si asociativa, si, respectiv, de catre institutiile statului, prin protectie directa – activitatile de reglementare, supraveghere si control si protectie indirecta – informarea si educarea consumatorilor, sprijinirea asociatiilor de consumatori.

In Romania capacitatea de autoprotectie este scazuta datorita, pe de o parte, nivelului redus de informare si educare a consumatorilor si, pe de alta parte, blocarii procesului de structurare asociativa a acestora si incapacitatii asociatiilor existente de a desfasura programe si campanii eficiente.

Dintre factorii care franeaza devenirea autoprotectiei drept calea principala de protectie, fiind cea mai sigura, mai eficienta si mai putin costisitoare pentru stat, enumeram :

  • pierderea spiritului si comportamentului civic, prin inocularea mentalitatii de asistat in perioada dictaturii comuniste, cu efecte ca : dezinteres si pasivitate fata de problemele comunitatii ; neincredere in reusita initiativelor de actiune civica ; disponibilitate foarte scazuta pentru prestarea de activitati voluntare in folosul cetatenilor ; lipsa liderilor de opinie la nivelul comunitatilor locale ; dificultatea de atragere a consumatorilor ca membri ai asociatiilor ;
  • atitudinea, in general, potrivnica fata de structurile societatii civile, specifica functionarilor publici, multiplicata la noi de mentalitatea autocrata a unora dintre cei numiti sau alesi sa conduca institutiile administratiei publice centrale si locale ;
  • lipsa de pricepere in organizarea si desfasurarea activitatilor si actiunilor asociatiilor de consumatori si, in primul rand, in elaborarea de proiecte viabile, ca premisa pentru identificarea si atragerea de resurse logistice, materiale, financiare si umane.

Avand in vedere cele de mai sus, InfoCons, sub egida Federatiei Asociatiilor de Consumatori, desfasoara Campania Nationala “o9atitudine!`, care vizeaza:

agentii economici, in sensul constientizarii de catre reprezentantii lor a:

  • obligatiilor privind respectarea drepturilor si intereselor consumatorilor;
  • responsabilitatii pe care o au in a sesiza organele in drept privind cazurile de nerespectare a legislatiei,cu risc ridicat pentru viata, sanatatea si securitatea consumatorilor;
  • necesitatii de a contribui la ridicarea nivelului de informare si educare a consumatorilor, ca factor de promovare a concurentei loiale; (ex: prin alocarea catre asociatii de consumatori a 3 ‰ din cifra de afaceri, drept sponsorizare, conform legislatiei in vigoare);
  • rolului benefic al dezvoltarii relatiilor de parteneriat dintre organizatiile patronale, profesionale si organizatiile de consumatori, pentru rezolvarea problemelor lor, inclusiv a litigiilor dintre agentii economici si consumatori;

institutiile statului si a reprezentatiilor lor, pentru:

  • promovarea intereselor consumatorilor in toate politicile lor;
  • rezolvarea rapida a cazurilor de incalcare a drepturilor consumatorilor;
  • dezvoltarea relatiilor de parteneriat cu organizatiile de consumatori si sprijinirea acestora in activitatile pe care le desfasoara

consumatorii, pentru:

  • cunoasterea drepturilor pe care le au in calitatea de consumatori;
  • a nu renunta la apararea drepturilor atunci cand le-au fost incalcate, solicitand agentiilor economici repararea prejudiciilor, dupa caz, conform legislatiei in vigoare si/ sau facand reclamatii la organele cu atributii, respectiv, la asociatiile de consumatori;
  • a proteja alti consumatori, sesizand orice neregula constatata pe piata, cu privire la oferta de produse si servicii;
  • a deveni membri ai unei asociatii sau sa-si constituie o asemenea organizatie care le apara mai eficient drepturile si interesele;
  • a aloca 2 % din impozitul pe venitul anual, unei asociatii de consumatori, conform legislatiei in vigoare, contribuind astfel la intarirea capacitatii acestora de a-i apara.

o9atitudine! inseamna asumarea de catre agentii economici, institutiile statului si consumatori a celor prezentate mai sus si devenirea lor ca practici si deprinderi comportamentale .

o9atitudine! se va manifesta atunci cand majoritatea cetatenilor, vor constientiza calitatea lor de consumatori si vor actiona, in raport de statutul lor profesional si social, pentru apararea drepturilor si intereselor corespunzatoare acesteia.

Campania Nationala “o9atitudine!!` se desfasoara incepand cu 15 martie 2007 prin lansarea unui clip video sub egida acestei campanii, a unui spot radio, tiparirea si diseminarea informatiilor prin afise si pliante, organizarea de evenimente la nivel national in cele 8 Euroregiuni.

Pliantele si afisele sunt diseminate in institutiile de stat la nivel central si local, unitati de invatamant universitar, preuniversitar si prescolar, cu ajutorul Confederatiilor Sindicale in marile intreprinderi, in marile centre comerciale (Ex.: magazinul Unirea Shopping Center din Bucuresti unde organizatia noastra detine un Centru de informare) si in Centrele de Informare si Consultanta ale organizatiei (peste 350 de locatii la nivel national), cu ocazia evenimentelor, seminariilor si simpozioanelor organizate de InfoCons – InfoCons cat si in reteaua nationala Info EU-RO.

Locații Diseminare Materiale: Descarcă lista în format PDF

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal