Eurobarometru 80 – Romania in anul 2013
Asteptari si masuri pentru combaterea crizei economico-financiare
Proportii egale, in raport cu gradul de multumire, sunt observate in ceea ce privește perceptia fata de viata in general; mai precis, o prima parte dintre romani mentioneaza ca sunt multumiti cu propria viata, cu 7% dintre acestia optand pentru treapta superioara a scalei (adica foarte multumiti); cea de-a doua parte se declara nemultumiti, cu 17% dintre ei mergand mai departe si marturisind ca sunt foarte nemultumiti. La nivel european, cei mai multumiti de calitatea vietii proprii sunt respondentii din Islanda (98%, dintre care 55% se declara foarte multumiti), Suedia
(97%), Danemarca (97%), Olanda (94%), Belgia (93%) și Luxemburg (93%). La polul opus sunt respondentii din Bulgaria (35%) si Grecia (38%).
Potrivit intervievatilor, cele mai importante provocari cu care se confrunta Romania in prezent sunt: situatia economica (41%), cresterea preturilor/inflatia (34%) si somajul (33%). Important de notat este ca majoritatea statelor membre UE percep somajul ca fiind o problema de maxima importanta, aceasta preocupare fiind subliniata in Cipru (77%), Estonia si Croatia (fiecare cu cate 74%), Portugalia (71%), Grecia si Irlanda (fiecare cu 65%) si Polonia (63%). La nivelul UE, preocuparile romanilor se mentin in aproape aceeasi ordine cu 41% dintre europeni mentionand situatia economica, 26% somajul si 18% cresterea preturilor și inflatia. La nivel personal, trendul european este sustinut de valori care vizeaza situatia economica in proportie de 23%, cresterea preturilor de 50% si somajul de 20%. Deloc surprinzator, pornind de la datele anterioare, 69% dintre romani cred ca lucrurile in Romania se indreapta intr-o directie greșita, in timp ce, comparativ, doar 28% cred același lucru despre situatia din Uniune. Un sprijin mai putin notabil pentru directia corecta in care Uniunea se indreapta vine din partea Greciei (72%), Frantei (63%) si Ciprului (60%).
Impactul crizei economice asupra pietei locurilor de munca a atins deja punctul culminant, lucrurile urmand sa se amelioreze treptat (34% dintre romani optand pentru acest punct de vedere). Supozitia ca perioada cea mai grea urmeaza sa vina este sustinuta de 48% dintre romani. Cei mai sceptici in acest sens sunt respondentii din Cipru (87%), Grecia (71%) și Portugalia (67%).
Actorii considerati drept cei mai capabili sa ia masuri eficiente impotriva efectelor crizei economice si financiare sunt Guvernul Romaniei (45% dintre romani avand incredere in posibilele masuri luate la nivel national) si Uniunea Europeana (25%, avand o diferenta in plus de 3 puncte procentuale fata de media UE28).
Cele mai eficiente masuri menite sa combata actuala criza economica si financiara sunt considerate a fi: o mai buna coordonare a politicilor economice intre toate statele membre ale Uniunii Europene (81%), o administrare mai responsabila a monedei euro (80%) si o mai buna coordonare a politicilor economice si financiare intre tarile din zona euro (77%).
SURSELE DE INFORMARE ALE ROMaNILOR CU PRIVIRE LA MECANISMELE sI INSTITUtIILE EUROPENE
Vorbind despre gradul de informare cu privire la chestiunile europene, 21% dintre romani considera ca oamenii din propria tara sunt foarte bine ori bine informati, in timp ce media europeana este de 23%. Cele mai ridicate valori ale acestui indicator sunt observate in cazul Luxemburgului (50%), Danemarcei (43%), Finlandei (43%), Maltei (44%) si Lituaniei (41%).
in ceea ce priveste evaluarea propriului grad de informare cu referire la chestiunile europene, 1 din 4 romani (27%) considera ca este destul de bine informat cu privire la acestea, la o diferenta, in minus insa, de 2% fata de media UE28 (29%). Cei mai bine informati se considera cetatenii din Luxemburg (52%), Danemarca (48%) si Finlanda (48%).
Principala sursa de informare este televizorul, cu 97% dintre romani mentionand ca se uita cel putin o data pe saptamana la emisiuni transmise in aceasta maniera. La o diferenta semnificativa, urmeaza presa/ziarele (41%), radio-ul (59%), internet-ul (utilizat de 48% dintre respondenti) si retelele de socializare (folosite de catre 31% dintre romani). Consultarea si informarea cu privire la chestiunile politice nationale este realizata in primul rand cu ajutorul televizorului (94%), urmat de presa/ziare (38%), radio (47%) si internet (31%). Acelasi trend ierarhic este mentinut si in cazul informarii cu privire la chestiunile politice europene: televizor (88%), presa/ziare (34%), radio (42%) si internet (29%)
Masura in care mass-media din Romania vorbeste despre Uniunea Europeana este evaluata de romani ca fiind satisfacatoare: aproape jumatate (48%) spun acest lucru, de exemplu, despre ceea ce prezinta televiziunile pe subiect, 43% despre informatiile transmise de radio, 37% despre presa scrisa si doar 29% despre site-urile de internet.
Perceptia romanilor asupra prezentarii obiective a stirilor despre UE la televiziune este destul de similara celei observate pentru media europeana (60% fata de 52%). in cazul celorlalte mijloace de informare, exista similaritate intre perceptia romanilor si cea a mediei europene cand facem referire la radio (54% vs. 51%), presa scrisa (48% vs. 49%), iar diferente notabile sunt observate pentru internet (34% vs. 40%).
O comparatie cu rezultatele raportului trecut nu dezvaluie diferente semnificative atunci cand vine vorba despre gradul sau sursele de informare ale romanilor cu privire la mecanismele si institutiile europene.
CONCLUZII
Un an marcat de recesiune si tensiuni sociale, 2013 trebuie analizat in Romania din perspectiva unei nevoi de solidaritate, de uniune politica si economica la nivel european.
In primul rand, cresterea economica, marcata de modernizarea pietelor de munca este sustinuta de 86% dintre romani, in timp ce 27% militeaza pentru o evolutie economica a Uniunii Europene prin imbunatatirea nivelului de trai al tuturor cetatenilor UE.
In al doilea rand, 49% dintre romani cred ca Uniunea Europeana se indreapta in directia corecta pentru a iesi din criza si pentru a face fata noilor provocari, iar 63% dintre romani privesc cu optimism viitorul Uniunii Europene (notabili sunt cei 11% dintre acestia care se declara foarte optimisti).
In al treilea rand, pastrand același interes pentru sustinerea UE, 43% dintre romani au o imagine pozitiva, Uniunea Europeana insemnand inainte de toate pentru romani democratie (37%), pace (32%) si prosperitate economica (25%).
Principala sursa de informare a romanilor este televizorul, cu 97% dintre ei mentionand ca se uita cel putin o data pe saptamana la informatii transmise in aceasta maniera. Masura in care mass-media din Romania vorbeste despre Uniunea Europeana este evaluata de romani ca fiind satisfacatoare, cu aproape jumatate dintre respondenti (48%) declarand acest lucru despre ceea ce prezinta televiziunile.
Sursa: ec.europa.eu
InfoCons – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.