InfoCons – te informeaza : Solutionarea Alternativa a Litigiilor

InfoCons – te informeaza :

 

Solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) ii ajuta pe consumatori sa solutioneze litigii cu comerciantii atunci cand se confrunta cu o problema legata de un produs sau un serviciu achizitionat

Entitatile de SAL sunt entitati extrajudiciare si  implica o parte neutra (de exemplu, un conciliator, un mediator, avocatul poporului, o camera de recurs etc.) care propune sau impune o solutie sau reuneste partile pentru a le ajuta sa gaseasca o solutie. 
Unele dintre aceste entitati opereaza integral online si se numesc entitati de solutionare online a litigiilor (SOL). Aceasta modalitate poate ajuta la solutionarea litigiilor legate de achizitiile online, in cazul in care consumatorul si comerciantul se afla la distanta unul de celalalt.
SAL si SOL sunt de obicei proceduri ieftine, simple si rapide si, prin urmare, sunt avantajoase atat pentru consumatori, cat si pentru comercianti, contribuind la evitarea cheltuielilor si a procedurilor in instanta.
SAL si SOL nu sunt servicii interne pentru examinarea plangerilor clientilor gestionate de comercianti.
De ce promoveaza Uniunea Europeana SAL si SOL? 
Procedurile de SAL functionale la nivelul intregii UE vor incuraja consumatorii sa caute solutii la problemele cu care se confrunta cand achizitioneaza produse si servicii pe piata unica. Astfel, vor putea sa economiseasca bani pe care sa-i investeasca mai bine. 
In plus, procedurile de SOL eficiente vor stimula achizitiile online, in special de la comerciantii stabiliti in alte tari ale UE.

Ar trebui sa fie disponibile entitati de SAL de calitate pentru toate tipurile de litigii ale consumatorilor in toate statele membre ale UE. Consumatorii si comerciantii ar trebui sa fie si ei informati cu privire la aceste posibilitati. 
II. NOUA LEGISLATIE
Ce schimbari va aduce noua legislatie?
Directiva privind SAL ofera un domeniul de aplicare al SAL la nivelul intregii UE. Aceasta inseamna ca va exista o procedura SAL pentru toate litigiile contractuale in fiecare sector al pietei (de exemplu, calatorii, sectorul bancar, serviciile de curatare chimica) si in fiecare stat membru. Sectoarele sanatatii si al educatiei nu vor intra sub incidenta directivei privind SAL. In plus, toate entitatile SAL vor trebui sa indeplineasca criteriile de calitate care sa garanteze ca functioneaza in mod eficient, echitabil, independent si transparent. Comerciantii care adera la SAL sau sunt obligati sa utilizeze SAL vor trebui sa informeze consumatorii cu privire la aceasta procedura pe site-urile lor internet si in termenii si conditiile generale. Toti comerciantii vor trebui sa-i informeze pe consumatori cu privire la SAL atunci cand un litigiu nu poate fi solutionat direct intre consumator si comerciant
Regulamentul privind SOL  permite consumatorilor si comerciantilor sa supuna litigiile legate de achizitiile online procedurilor de solutionare a litigiilor online, gratie platformei de solutionare a litigiilor la nivelul UE (`platforma SOL`).

Platforma SOL va face legatura intre toate entitatile SAL nationale. Acest punct unic de intrare este conceput sub forma unui site usor de utilizat si interactiv, disponibil gratuit in toate limbile oficiale ale UE. Comerciantii online vor oferi de asemenea pe site urile lor, pentru informarea consumatorilor, un link electronic catre platforma SOL. 
Statele membre vor avea la dispozitie 24 de luni de la data intrarii in vigoare a directivei, adica pana la mijlocul anului 2015, pentru a o transpune in legislatiile lor nationale. Platforma SOL va deveni operationala la sase luni dupa expirarea termenului de transpunere.
Cum va functiona in practica platforma SOL?
Consumatorii care se confrunta cu o problema legata de o achizitie facuta online vor putea sa inainteze o plangere prin intermediul platformei SOL in orice limba doresc. Platforma SOL va notifica comerciantului plangerea inaintata impotriva lui. Consumatorul si comerciantul vor conveni atunci asupra entitatii SAL la care vor recurge pentru solutionarea litigiului. In momentul in care se ajunge la o intelegere, entitatea SAL pentru care s-a optat va primi informatiile privind litigiul prin intermediul platformei SOL. 
Platforma SOL va fi conectata la entitatile SAL nationale infiintate si notificate Comisiei, in conformitate cu noile norme ale directivei privind SAL. Platforma va contribui la accelerarea solutionarii litigiului in masura in care va permite entitatilor SAL sa desfasoare procedurile online si prin mijloace electronice. Un set de norme comune va reglementa functionarea platformei SOL. Acestea vor viza si rolul punctelor nationale de contact care actioneaza in calitate de consilieri SOL in tarile lor respective. Sarcina punctelor de contact va fi sa ofere informatii generale privind drepturile consumatorilor si despagubirile in legatura cu achizitiile online, sa ofere asistenta la depunerea plangerilor si sa faciliteze comunicarea intre parti si entitatea SAL competenta prin intermediul platformei SOL. In acest scop, consilierii SOL vor fi, de asemenea, conectati la platforma pe cale electronica. 
In plus, aceste norme noi vor obliga entitatile SAL sa solutioneze litigiile in termen de 90 de zile.
Care sunt avantajele noii legislatii pentru consumatori si comercianti?
In 2010, unul din cinci consumatori din UE a intampinat probleme la achizitionarea de bunuri sau servicii pe piata unica, ceea ce a dus lapierderi financiare estimate la 0,4 % din PIB-ul UE. Doar o mica parte a consumatorilor a cautat si a obtinut efectiv despagubiri.
Se estimeaza ca asigurarea unor proceduri SAL functionale si transparente, pe care consumatorii din UE sa le poata utiliza pentru solutionarea litigiilor lor, ar putea duce la economii de aproximativ 22,5 miliarde de euro pe an, reprezentand 0,19% din PIB-ul UE.
Aceasta cifra reprezinta doar economiile financiare directe si nu ia in calcul factori mai putin tangibili care sunt deopotriva importanti pentru buna functionare a pietei, cum ar fi sporirea increderii, relatiile cu clientii ti reputatia intreprinderilor.
Consumatorii si comerciantii vor putea sa-si solutioneze litigiile contractuale online sau offline, la nivel local sau transfrontalier, prin intermediul entitatilor extrajudiciare de solutionare a litigiilor (SAL). Acest lucru le va permite sa-si solutioneze litigiile in mod simplu, rapid si necostisitor, in afara instantelor.
In plus, consumatorii si comerciantii vor putea sa utilizeze platforma SOL pentru litigiile online si sa depuna plangeri online in oricare dintre limbile oficiale ale UE, facilitand astfel solutionarea litigiilor transfrontaliere, in special atunci cand se afla in diferite state membre si vorbesc limbi diferite.

Regulamentul european pentru solutionarea alternativa a litigiilor SAL si directiva europeana pentru solutionarea online a litigiilor au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

InfoCons – InfoCons – o9atitudine ! – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.

Sursa : A.N.P.C.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal