Dacă profesia dumneavoastră este reglementată și se impune recunoașterea calificărilor profesionale, puteți solicita această recunoaștere utilizând cardul profesional european (EPC). EPC este o procedură electronică pe care o puteți utiliza pentru a obține recunoașterea unei profesii reglementate în altă țară din UE.
Momentan, puteți utiliza procedura EPC doar dacă sunteți:
- asistent medical generalist
- farmacist
- fizioterapeut
- ghid montan
- agent imobiliar.
Avantajele cardului profesional european
Autoritățile din țara dumneavoastră de origine vă vor ajuta cu completarea cererii și vor verifica dacă aceasta este corectă și completă. De asemenea, vor certifica autenticitatea și validitatea documentelor.
Dacă în viitor veți depune și alte cereri, nu va trebui să încărcați documentele din nou.
Dacă autoritățile din țara-gazdă care răspund de prelucrarea cererii dumneavoastră nu iau o decizie finală în termenul stabilit, recunoașterea se va acorda în mod automat și veți putea genera un certificat EPC din contul dumneavoastră on-line.
Avertisment
Dacă refuză să emită un EPC pe baza cererii dumneavoastră, autoritățile trebuie să vă explice motivele și procedura de contestare a deciziei.
Procedura EPC este în prezent disponibilă doar pentru un număr limitat de profesii.
Solicitarea unui EPC
Pentru a solicita un EPC, trebuie:
- să vă creați un cont UE, dacă nu aveți deja
- să vă conectați prin EU Login, serviciul de autentificare al Comisiei Europene (după conectare, veți fi redirecționat către interfața EPC)
- să vă completați profilul EPC cu informații personale și date de contact
- să creați o cerere
- să încărcați electronic copii scanate ale documentelor relevante (fiecare document justificativ trebuie scanat și încărcat ca fișier separat)
- să transmiteți toate documentele relevante către autoritatea din țara de origine.
Consultați autoritățile naționale pentru informații detaliate.
Avertisment
Din momentul în care ați trimis cererea, nu mai puteți actualiza singur datele personale (numărul cărții de identitate sau al pașaportului, numele și cetățenia – informații care apar pe certificat), ci va trebui să îi cereți autorității care se ocupă de dosar să vă actualizeze datele.
Pentru fiecare cerere, s-ar putea ca atât autoritățile din țara de origine, cât și cele din țara-gazdă, să vă perceapă o taxă pentru prelucrarea dosarului. În acest caz, veți primi o factură separată de la fiecare autoritate.
Autoritățile pot, de asemenea, să vă ceară să furnizați copii legalizate ale documentelor, în cazul în care nu pot verifica validitatea acestora.
EPC este valabil:
- nelimitat, dacă vă stabiliți pe termen lung
- 18 luni dacă furnizați temporar servicii
- 12 luni dacă furnizați servicii temporar și dacă profesia dumneavoastră are legătură cu sănătatea sau siguranța publică (de exemplu, dacă sunteți fizioterapeut sau ghid montan).
Dacă autoritățile din țara-gazdă nu iau o decizie în termenele stabilite, calificările sunt recunoscute în mod tacit și puteți genera un certificat EPC accesând contul dumneavoastră on-line.
Dacă vă resping dosarul, autoritățile trebuie să vă informeze de ce au făcut acest lucru și ce posibilități de recurs aveți la dispoziție.
Dacă vă resping dosarul, autoritățile trebuie să vă informeze de ce au făcut acest lucru și ce posibilități de recurs aveți la dispoziție.
Dacă autoritățile din țara-gazdă consideră că nivelul dumneavoastră de educație, formare sau experiență profesională nu corespunde standardelor aplicabile în țara respectivă, ați putea fi obligat să susțineți un test de aptitudini sau să participați la un stagiu de adaptare.
Dacă autoritățile din țara-gazdă nu iau o decizie în termenele stabilite, calificările sunt recunoscute în mod tacit și puteți genera un certificat EPC accesând contul dumneavoastră on-line.
Permiteți-le angajatorilor să verifice validitatea cardului dumneavoastră profesional european
Angajatorii, organizațiile profesionale sau alte părți interesate pot verifica on-line validitatea cardului profesional european pe care îl dețineți, utilizând numărul de referință înscris pe certificatul dumneavoastră.
În acest scop, vor avea nevoie și de datele de identificare personală (numărul cărții de identitate sau al pașaportului) pe care le-ați furnizat când ați depus cererea.
Sursa: Europa.eu