InfoCons, în parteneriat cu studenții Facultății de Marketing din cadrul Academiei de Studii Economice, a realizat studiul pe produsele tip ciocolata ce se regasesc pe piata din Romania.
In cadrul studiului au fost analizate 32 de produse, marcate cu inscrisuri “ciocolata cu lapte` sau “tableta cu lapte`, achizitionate in mod aleatoriu si anonim in luna decembrie 2014.
Conform Normei cu privire la natura, originea, fabricarea, etichetarea şi marcarea unor produse din cacao şi ciocolată destinate consumului uman din data14.05.2003 si intrata in vigoare din data 18.09.2004, denumirile sub care se vând produsele ‘ciocolată’, ‘ciocolată cu lapte’ şi ciocolată ‘cuvertură’, pot fi completate cu menţiuni sau calificative referitoare la criteriile de calitate care prevăd că produsul conţine:
- în cazul ciocolatei, minimum 43% substanţă uscată totală de cacao, inclusiv minimum 26% unt de cacao;
- în cazul ciocolatei cu lapte, minimum 30% substanţă uscată totală de cacao şi minimum 18% substanţă uscată din lapte obţinută prin deshidratarea parţială sau totală a laptelui integral, parţial ori complet degresat, din frişcă sau frişcă parţial ori total deshidratată, unt sau grăsime din lapte, care include minimum 4,5% grăsime din lapte;
- în cazul ciocolatei ‘cuvertură’, minimum 16% substanţă uscată de cacao degresată.
Ca urmare a realizarii acestui studiu a reiesit faptul ca, in ceea ce priveste numarul de E-uri, din cele 32 de tipuri de produse analizate, acesta variaza intre 1 si 4:
- 12% din produsele analizate au in continut 1 E;
- 59 % din produsele analizate au in continut 2 E-uri;
- 19 % din produsele analizate au in continut 3 E-uri;
- 9 % din produsele analizate au in continut 4 E-uri
18 dintre produsele analizate au trecuta pe ambalaj sintagma “ciocolata cu lapte`, 5 au trecuta “tableta cu lapte`, restul avand trecute formulari ca: ciocolata cu lapte din Alpi, ciocolata cu lapte integral din Alpi, ciocolata cu lapte si bucati de biscuit, ciocolata fina cu lapte, ciocolata intensa cu lapte, ciocolata organica cu lapte, continutul de cacao pentru produsele analizate variind intre 8% si 40%.
In ceea ce priveste valoarea nutritionala scrisa pe eticheta in limba romana
- 59 % dintre produse au acest inscris pe eticheta
- 34 % nu acest inscris pe eticheta
- pe 6 % dintre produsele analizate, valoarea nutritionala nu este trecuta nici pe eticheta in limba romana si nici pe ambalaj
Proteinele variaza intre 3% si 10%
Glucidele variaza intre 20% si 62.5%
Zaharurile variaza intre 41% si 61%
Grasimile variaza intre 15% si 40%
Grasimile saturate variaza intre 9% si 26%
Fibrele variaza intre 0.1% si 3.9%
Sodiul variaza intre 0% si 0.43%
Calciul este 26% mentionat pe eticheta unui singur produs de tip ciocolata cu lapte.
- 62% din cele 32 de produse analizate contin lecitina din soia – E322.
- 62% din cele 32 de produse analizate contin vanilina.
- 75% dintre produsele analizate au afisat producatorul pe eticheta.
- 25% dintre produsele analizate au afisat distribuitorul/importatorul pe eticheta.
ATENTIE! 9 % din produsele studiate nu au mentionat pe eticheta continutul de cacao.
Gramajul produselor studiate variaza intre 43 – 300 grame, iar 6% din aceste produse au mentionat pe eticheta valoarea nutritionala.
63% din produsele care gramajul de 100g au mentionat pe eticheta valoarea zaharurilor, aceasta variaza intre 46 si 61 g/100g de produs.
Produsele care au stat la baza studiului au ca distribuitor/producator/importator urmatoarele companii: S.C Nardo Trading CO S.R.L. , BBL SCANITALRO SRL FGL Hellas SRL, MYASHOP COSMETICS SRL, A.Loacker AG/Spa I, SC NARDO TRADING co SRL, Kandia Dulce S.A, SC Auchan Romania SA, FOOD DISTRIBUTIONE, S.C. ARMACO DISTRIBUTIONS S.R.L, De Silva Exclusiv SRL, ZWC ‘MILLANO’/ S.C. REWE ROMANIA S.R.L, SC PROFI ROM FOOD SRL, S.C. Mega Image S.R.L., Mondelez Romania S.A., ION S.A., N. Faliro, Grecia Nea Ellada S.R.L., RO 31042910, S.C. Romania Hypermarche S.A., Dipa – Cemoi Chocolatier Francais/ Giftsolution S.R.L., S.C ROMDIL PROD S.R.L, Ludwig Schokolade GmbH & Co. KG Senefelderstraße 44 / Kaufland Romania SCS, Kaufland România SCS, AUGUST STORCK KG / SC De Silva Exclusiv SRL, The Hershey Company / SC De Silva Exclusiv SRL, Ludwig Schokolade GmbH & Co. KG, Billa Romania SRL.
Urmariti site-ul www.infocons.ro/ro/teste-comparative/ pentru a fi la curent cu ultimele studii publicate de InfoCons – Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Studiul face parte dintr-un proiect de informare asupra produselor comercializate atat pe piata romaneasca, cat si pe cea europeana si este derulat de InfoCons – Organizație Națională pentru Protecția Consumatorilor (membra cu drepturi depline in cadrul consortiului I.C.R.T. – International Consumer Research & Testing pentru produse si servicii la standarde europene), pentru ca alegerea cetateanului consumator sa fie facuta in cunostinta de cauza.
InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercita-le apelând 021 9615!