Tocmai ai trecut pe lângă magazinul tău preferat de haine și ai văzut că au reduceri de până la 60%. Când ai intrat, ai realizat că reducerea se aplică doar la hainele de iarnă, din colecția trecută. Crezi că este corect?
Care sunt obligațiile comerciantului, atunci când afișează prețurile? Ce informații trebuie să găsești pe o etichetă?
– Prețul este un factor crucial în decizia de cumpărare. Acesta este motivul pentru care el trebuie să fie afișat clar și, mai ales, trebuie să permită comparația cu alte prețuri;
– Prețul trebuie să fie exprimat în lei, să fie lizibil, să nu inducă în eroare și să fie final, incluzând toate taxele (cu TVA inclus);
– Pentru produsele vândute vrac, prin cântărire sau măsurare, este obligatorie numai indicarea prețului pe unitatea de măsură (kilogram, litru, metru etc.); stabilirea prețului final de vânzare se va face la momentul individualizării produsului, prin cântărire, măsurare etc.;
– În interiorul aceleiași unități, vânzătorul trebuie să indice același preț pentru produse identice;
– În cazul livrării unui produs, cheltuielile privind ambalarea și transportul pot fi menționate separat, cu condiția ca mențiunea să fie clară, ușor de identificat și lizibilă;
– În cazul serviciilor (de exemplu: coafor, restaurant), prețurile trebuie indicate în mod vizibil, clar, accesibil pentru consumator (de exemplu: listă, catalog, afișare).
Reduceri și vânzări. La ce trebuie să fii atent în sezonul de reduceri?
Vânzătorul are o mare libertate în determinarea prețului, dar dacă se hotărăște să facă o vânzare cu preț redus (lichidare, soldare, promoție etc.), trebuie să respecte anumite reguli:
– Orice reducere de preț trebuie indicată în mod clar, astfel încât să nu existe nicio îndoială în privința prețului care trebuie plătit;
– Prețul indicat trebuie să fie prețul total, adică prețul cu toate taxele incluse și incluzând toate serviciile care trebuie plătite suplimentar de către consumator;
– Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință; prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare, în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.