Întârzieri, anulări, bagaje pierdute: drepturile tale în transportul aerian

Ai cumpărat bilete pentru tine și soția ta și plănuiți să plecați într-o scurtă vacanță la Paris, dar la check-in vi se spune că avionul este plin și că trebuie să așteptați cursa următoare. Ce faci?

Iată care sunt drepturile tale atunci când zborul tău este întârziat, anulat sau are rezervări mai multe decât locuri:
– Dreptul la informare;
– Dreptul la rambursare sau la redirecționare, în cazul în care zborul tău este anulat sau în cazul în care îmbarcarea îți este refuzată. Dreptul la rambursare este aplicabil și atunci când există o întârziere a zborului de cel puțin cinci ore;
– Dreptul la asistență și la despăgubiri, în caz de întârziere prelungită a plecării, anulare a zborului sau refuz de a te a îmbarca.

Ce se întâmplă dacă zborul tău are rezervări mai multe decât locuri?
Dacă ai un bilet valabil şi ai făcut check-in-ul la timp, dar ți se refuză îmbarcarea, ai dreptul la o compensație între 250 și 600 de euro. În cazul în care îți oferă un zbor alternativ, cu un program similar, operatorul aerian poate reduce cu 50% aceste compensații.

Ce se întâmplă dacă zborul tău este anulat?
Compania aeriană trebuie să-ți ofere două mesaje gratuite (telefon, fax sau e-mail), mese gratuite, băuturi răcoritoare, hotel și transport gratuit, în cazul în care ai nevoie să stai peste noapte. În plus, ai posibilitatea de a alege intre:
– Restituirea costului total al zborului, în termen de şapte zile;
– Redirecționarea la destinația finală, cu prima ocazie sau la o dată ulterioară, convenabilă pentru tine. De asemenea, ai dreptul la despăgubiri între 250 și 600 de euro, în funcție de momentul în care ai fost informat de anulare și de cauza acesteia.

Nu ai dreptul la despăgubiri în cazul în care:
– Anularea zborului este cauzată de împrejurări excepționale, care nu au putut fi evitate, cum ar fi incidentul petrecut în 2010, cu norul vulcanic;
– Ai fost informat despre anulare cu două săptămâni înainte de data plecării;
– Ai fost informat într-un termen mai scurt de 14 zile, dar ți s-a oferit redirecționarea în condiții apropiate de orarul inițial.

Copilul tău zboară neînsoțit. Care sunt drepturile lui?
Copiii fără însoțitor și pasagerii cu mobilitate redusă sau persoanele care-i însoțesc pe aceștia au prioritate la transport și dreptul la asistență adecvată, cât mai repede posibil, în toate aeroporturile din UE

Ce se poate face în cazul în care bagajele tale sunt pierdute sau deteriorate?
În cazul în care bagajele tale au fost pierdute sau deteriorate ai dreptul, în conformitate cu politica companiei aeriene, de a primi o despăgubire de până la 1.220 euro. Pentru a o obține, trimite solicitarea ta companiei aeriene în termen de șapte zile – în cazul deteriorării – sau de 21 de zile – în cazul în care bagajul ajunge cu întârziere. Este bine să anunți compania imediat după incident, chiar dacă cererea efectivă de rambursare este trimisă ulterior, în termenele menționate.

IMPORTANT! Fie că îți cumperi biletul de la o agenție de bilete, fie că îl achiziționezi on-line, trebuie să te asiguri că prețul acestuia și costurile suplimentare sunt specificate clar, astfel încât să le poți compara cu alte oferte similare.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal