InfoCons protecția consumatorilor de gaze naturale : Cum alegem furnizorul de gaze cu cel mai bun pret

InfoCons protecția consumatorilor de gaze naturale : Cum alegem furnizorul de gaze cu cel mai bun pret

 

Întrebarea este: Cine stabilește cât trebuie să plătim pentru gazul adus de la producător tocmai până la noi acasă?

Ei bine, în prezent furnizorul nu poate să ne perceapă nouă, consumatorilor casnici, orice preț dorește. Putea să ne ia doar suma pe bani pe care îi permitea legea plafonării. Dar Legea plafonării a permis ca clientul român să plătească mai mult decât în situația în care nu ar fi existat plafonare în ultimii 2 ani.

Furnizorul este partenerul nostru care în numele nostru, realizează atât cumpărarea gazelor, cât și organizarea și plata transportului și distribuției.

În factura pe care ne-o trimite furnizorul, există un preț pentru gaz (numit ”gaz marfă”), dar și tarife pentru transport și distribuție și taxe.

 

InfoCons protecția consumatorului de gaze naturale : Cum aflam cat gaz consumam ?

 

Inițial, statul, prin intermediul Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) se implica în aprobarea fiecărei componente a facturii. Cu alte cuvinte, furnizorul ne putea lua doar atâția bani câți îi permitea ANRE atât pe gaz, cât și pe transportul și distribuția lui.

Din 2020, consumatorul a avut de ales. Putea primi gaz în regim de serviciu universal. Era situația în care ANRE reglementa toate componentele facturii, inclusiv prețul energiei active (care reprezintă până la 60% din valoarea totală a facturii de gaz).

Dar consumatorul poate renunța la serviciul universal pentru a trece în piața concurențială, unde ANRE nu se mai implica în stabilirea prețului la energia activă.

Ce se întâmplă la 1 aprilie 2026? Ei bine, dispare plafonarea prețului la gaze și consumatorul trebuie să aleagă un furnizor. Insist asupra cuvântului trebuie, deoarece chiar și dacă un consumator nu întreprinde nimic el alege în fapt să rămână la actualul furnizor.

 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Te-ar putea interesa și