InfoCons – tema Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor 2025 este „ Tranziția către un stil de viață sustenabil ” !

An de an, la data de 15 martie sărbătorim Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. Mișcarea de Protecția Consumatorilor a stabilit tema pentru anul 2025: „Tranziția către un stil de viață sustenabil”.

Ultimul deceniu a fost cel mai cald înregistrat până acum, iar fenomenele meteorologice extreme au devenit o rutină în multe țări, perturbând vieți și mijloace de trai. În același timp, pierderea biodiversității și poluarea reprezintă o amenințare tot mai mare pentru sănătatea planetei și a oamenilor. Devine din ce în ce mai evident că impactul acestor crize nu este doar unul de mediu, ci și economic și social, subminând progresul către Obiectivele de Dezvoltare Durabilă.

Pentru a rămâne în limitele planetare, va fi nevoie să facem schimbări fundamentale în modul în care mâncăm, cum călătorim, cum încălzim, răcim și alimentăm cu energie locuințele noastre, precum și în privința produselor și serviciilor pe care le cumpărăm și utilizăm. Totuși, este esențial ca alegerile sustenabile și sănătoase pentru consumatori să devină mai disponibile, accesibile și accesibile ca preț. De asemenea, această tranziție nu trebuie să fie în detrimentul drepturilor și nevoilor fundamentale ale oamenilor, ci să reprezinte o oportunitate de progres, oferind un trai sustenabil atât pentru oameni, cât și pentru planetă.

Citește și : Fii Un Exemplu – Rolul Consumatorilor în Succesul Tranziției Verzi

 

Cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor 2025, Mișcarea de Protecția Consumatorilor promovează o Tranziție către un stil de viață sustenabil, care respectă următoarele principii:

  • Susține nevoile legitime ale consumatorilor. Acest lucru include accesul la necesități esențiale, cum ar fi hrana și energia, precum și protecția sănătății și siguranței oamenilor.
  • Face alegerile sustenabile și sănătoase mai accesibile pentru toți, fără a plasa responsabilitatea exclusiv pe umerii consumatorilor individuali.
  • Asigură că vocile consumatorilor sunt ascultate la toate nivelurile de guvernare, precum și de către companii, punând accent pe includerea și protejarea consumatorilor vulnerabili și cu venituri mici.
  • Recunoaște faptul că modalitățile de a ajunge la un stil de viață sustenabil diferă în funcție de contexte, ceea ce funcționează într-un mediu poate să nu fie fezabil sau relevant în altul, deoarece prioritățile și provocările locale determină abordări unice.

Citește și : A intrat în vigoare noua lege care reglementează dobânzile creditelor IFN-urilor

 

Campania din anul 2025 se va concentra pe un stil de viață sustenabil în sectoare-cheie, inclusiv alimentație, apă, energie, mobilitate, bunuri de consum, locuințe, finanțe și timp liber.

Referitor la tema sustenabilității, precum și în contextul unei dezvoltari continue, atât la nivel național, cât și la nivel internațional a problematicii privind amprenta de carbon și în contextul unei agravari a efectelor globale aduse de schimbările climatice, consumatorii trebuie să fie apărați, informați și educați privind amprenta de carbon atât a produselor și serviciilor, cât și a tot ceea ce ne înconjoară (clădiri, birouri, locuințe, autostrăzi, străzi etc),  InfoCons a inițiat Prima Campanie la nivel national în Parteneriat cu cele 3 instituții publice cu atribuții în domeniu, respectiv : Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor , Ministerul Energiei și Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Secretariatului General al Guvernului.

InfoCons pune la dispoziția consumatorilor unica aplicație de protecția consumatorilor, independentă și transparentă, prin care pot fi apelate direct și rapid numerele de urgență la nivel local, național și internațional, în cazul în care consumatorii întâmpină probleme cu produsele și serviciile pe care le achiziționează.

Citește și : ATENȚIE la produsele de post ! Cartofii prăjiți și ketchupul consumate în restaurantele tip fast-food cu până la 10 aditivi !

 

Aplicația Globală de Protecția Consumatorilor InfoCons, disponibilă în 33 de limbi (română, engleză, ucrainiană, turcă, franceză, maghiară, greacă, germană, spaniolă, italiană, albaneză, catalană, bulgară, croată, cehă, daneză, estonă, finlandeză, islandeză, irlandeză, letonă, macedoneană, feroeză, groenlandeză, luxemburgheză, sârbă, olandeză, norvegiană, poloneză, portugheză, rusă, slovacă, suedeză), vine în sprijinul tuturor cetățenilor cu informații utile direct în limba maternă.

Aplicația Globală de Protecția Consumatorilor InfoCons este un instrument util și gratuit, care poate fi utilizat în 33 de limbi și poate fi descărcat din următoarele magazine: : App StoreGoogle Play și App Gallery. Aplicația furnizează utilizatorilor informații importante, precum :

  • Scanarea codului de bare a produselor agroalimentare pentru a afla ingredientele, numărul și tipul aditivilor alimentari, alergeni, cantitatea de zahăr, sare, calorii;
  • Scanarea codurilor QR de pe etichetele energetice ale produselor electrocasnice și ale dispozitivelor electronice;
  • Toate numerele utile și de urgență la nivel local, național și internațional;
  • Acces la Alertele pentru produsele alimentare și nealimentare neconforme;
  • Timpii de așteptare în punctele de trecere rutieră a frontierei în/din România;
  • Verificarea agențiilor de turism, a unităților de cazare (hoteluri, pensiuni, hostel, etc.) și a unității de alimentație publică licențiate și autorizate din România;
  • Dicționar de terminologie din domeniul protecție consumatorilor, mediu, financiar bancar, muncă, asigurări, energie, etc.
  • Până la 3 coduri QR gratuite personalizate pentru cei care au cont în Aplicație, aceștia având posibilitatea de a monitoriza traficul de scanare a codurilor QR;
  • Posibilitatea de a primi “recompense”prin realizarea unor acțiuni zilnice și/sau unice, disponibile în secțiunea Contul meu.

Citește și : Informații utile la achiziționarea Florilor și Plantelor

 

InfoCons  Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor  membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , avand Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129, sector 4, tel: 021/319.32.66, mail : secretariat@infocons.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal